Scotty bobtails

Hejhej

Har kikat lite på dessa som verkar grymt coola. Är det någon som har åkt på dem och kan berätta lite? Hur pass stor e skillnaden jämfört med "vanliga" telisar?
Flex? Hur pass mjuk är den "mjukaste" Kan den passa mig på 168/60 med relativt aggressiv åkstil.

Åker på 175 Pocket Rocket idag och de passar mig utmärkt men man e ju alltid lite nyfiken.

Vore jättetacksam för hjälp..// Anna

clindh

Forumvärd
Standardmodellen blir lite långa för dig skulle jag gissa; det kommer dock en kortare modell (164 cm) i november någon gång.

Jag har att par beställda, borde dyka upp om ett par veckor. Sedan fattas bara snö...

(Länk för de som inte vet vad vi pratar om: http://www.scottybob.com)

Svenskt "puder"

Jag har också ett par beställda. Uhaa, vad jag e sugen att testa!

När du gör din beställning hos scottybob så får du ange var du åker, hur lång du är och vad du väger. Killarna där är ju scottybobexperter, så de vet vad du ska ha. Säger man att man bara åker asgrymt och radikalt i bottenlöst puder så får man skylla sig själv (om man nu inte har turen att göra det).

Själv väger jag 83, har åkt ganska länge och åker bara i Sverige, dvs "pudret" är sällsynt och når oftast bara till knäna, vindpackad snö, isfläckar, slagig snö och pist är vanligare. Jag ska få ett par av standardlängd och standard flex. Jag tror dessa skidor passar utmärkt för sverige, där kantgrepp är viktigare än flyt och backarna är för korta för att man ska vilja lägga elvor nedför hela. Verkar på testare som att bobtails är superbra till allt utom riktigt djup lössnö och långa elvor, men dom var tydligen helt OK i lössnö, särskillt om man inte är för tung eller om snön inte är djupare än någon fot, dvs inga dåliga lössnöskidor, bara sämre än fatskis.

Eftersom du redan har ett par breda och ganska tunga skidor med bra flyt (och dåligt isgrepp?) så borde skidorna komplettera varandra perfekt.

Jag körde tidigare X-scream series, ser fram emot att få mer isgrepp!! Återkommer med utlåtande om laggen senare i vinter.
[Ändrat av Vandrare 2003-11-06 kl 11:04]

anna-panna; sa:
Åker på 175 Pocket Rocket idag och de passar mig utmärkt men man e ju alltid lite nyfiken.

Jag är ju ingen telemarkskille, men åkte däremot i två veckor med en guide i Steamboat i två veckor i vintras och han körde PocketRockets rakt av (favoriter). Jag förstår honom för jag lånade ett par (alpina) och det var s k "Champagnepowder" hela tiden. Där är de super, men i pisten finns det bättre alternativ och eftersom jag ser att tillverkaren du funderar över ligger i Colorado blir jag tveksam om du inte skall åka i meterdjup puder (läs: Utah, Colorado, Kanada m m) på andra sidan Atlanten. Jag tror personligen att det finns bättre alternativ om man åker i Sverige/Europa och vill ha ETT par skidor, som fungerar bra i pisten också. Varför är europeiska skidor så exklusiva på "andra sidan" och vice versa? Go for your big fat Pocket Rockets!!! Ta mig med en nypa salt då jag "bara" kör alpint eller skidor med tokspann i Sarek! /Pontus

ScottyBob's

Hej!

Har under helgen teståkt Bobtails från ScottyBob. Första intrycket var mycket positivt! En svängglad skida som du verkligen kan ha kul med i pisten (det fanns ingen off-pist att prova...). Lätta, men ändå förhållandevis stabila i högre farter. Kantgreppet var däremot inget vidare (dåligt slipade?).
Designen? Coola om du frågar mig!

Sammanfattningsvis en rolig skida som garanterat väcker intresse i liftkön.

Pris

Har funderat på ett par jag också. Det jag undrar över lite är priset.
På hemsidan står det:
"Each pair of skis costs a total of $390, plus $30 FedEx shipping charges"
Det är inte så mycket pengar med dagens dollar kurs!
Kanske ska slå till på ett par :)
Det vore grymt intressant att höra fler som har åkt på skidorna, speciellt i puder! Det är ju ganska mycket skärning. Jag har tex 91 i midjan på mina rossignol xxx. De verkar helt enkelt lite smala i midjan.
Hur bra kommer det att funka med ett par hudar på(med tanke på akter partiet)?

Kanske ska ta ett par drakeboinay. Verkar heller inte helt fel, lite annan prisklass bara (www.dbskis.com)...
Någon som har åkt på drakeboinay?

clindh

Forumvärd
Vi är många nu som väntar på våra BobTails... Tyvärr har de fått ett tillverkningsproblem och har inte kunnat hålla de 30 dagarna. Något strul med färgen som används (för den färgglada hippiedesignen :) gjorde att topplagret inte fick den styrka man ville ha. Detta upptäcktes lyckligtvis vid deras egna tester, men det har försenat produktionen många veckor. Man kan nu välja en något mattare design och få dem i tid, eller vänta tills de fått fatt på ett färgfabrikat som funkar bättre.

Kolla på deras egna recensioner och på TelemarkTalk, de sägs fungera finfint i puder men någon har väl önskat lite mer yta på skidan i aktern (de har ju en en avsmalnad form därbak) då det har varit typ bottenlöst Utah-puder. Å andra sidan säger ScottyBobs FAQ att man inte behöver köra med så mycket bakvikt som på vanliga pga deras annorlunda böj ("Snout") därfram.

Pris?

Fortfarande är det inte någon som har svarat på vad skidan tillslut kostade innan ni fick den i handen.
Skulle kunna vara intressant att veta om man som mig kanske planerar ett köp.

/R

clindh

Forumvärd
Det beror på att vi inte fått dem än... :-(

Vad skidan+frakt blir kan man ju räkna ut lätt, och momsen är ju 25% och tulltaxan för utförsskidor tror jag är 3.7%. Sedan skall Posten ha en slant för hanteringen också, vet inte exakt men det är några hundringar har jag för mig.

Re: Pris

Hur bra kommer det att funka med ett par hudar på(med tanke på akter partiet)?

vet inte om ytterskärningen är läskig att traversera med på tur. men stighudarna är ju bara att klippa till så att de passar skidan eller bara korta av dem så att de slutar innan det konstiga bakpartiet.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
clas_linnman Scotty Bob Telemark 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg