Monopolpriser

Saxat från tråden Gubbvarning för TNF http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=23190&pagenumber=4

Nordesjo; sa:
...Lustigt nog (skrämmande nog?) verkar det inte vara någon som reflekterar över att Gore-tex här uppfattas som det enda riktiga diffusionsmaterialet, och är det som bestämmer huruvida TNF gör bra kläder eller inte.
"Det är samma GTX som de andra!"
"Nej, de har ett annat membran också!"

DÄR har ni ett varumärke som har lyckats - ni (vi) är inte ens medvetna om inställningen till varumärket.

Det HÄR är i mina ögon en mycket intressantare diskussion än om TNFs grejor är gubbiga. Det pratas alldeles för mycket om tillverkarna av friluftsutrustning, och på tok för lite om deras underleverantörer. Hur många tillverkare av friluftskläder finns det? Många. Hur många underleverantörer av vävar, membran etc till dessa tillverkare har det funnits fram tills nyligen? Få.

Länge, länge har DuPont, 3M och W.L. Gore bestämt prisnivån på de friluftskläder mm. som vi som utemänniskor har att tillgå på marknaden. De har gjort det dyrt för många att syssla med uteliv, och för vissa rent av omöjligt. Detta har bidragit till att uteliv har förvandlats från en billig allemanssyssla till en dyr, exklusiv företeelse för ett dedikerat fåtal.

Till allmän lycka finns det emellertid idag mängder av fabrikanter som tillverkar fullt acceptabla vävar och membran, och som säljer dem billigt. Igår såg jag en helt okej skaljacka för fjällbruk (vattentät och "andas") från svenska Didriksons till det jämförelsevis MYCKET rimliga priset av 600:-! Hade detta varit möjligt med Gores prisnivå? Uteslutet.

Töntigt eller inte, billiga grejor i stora serier gör det möjligt för fler att vistas ute i naturen, och borgar för nya generationer med en känsla för naturen och dess värden.

En i mitt tycke mycket viktigare fråga än om TNF´s töntstatus.

/ G

tigertamjaren; sa:
Länge, länge har DuPont, 3M och W.L. Gore bestämt prisnivån på de friluftskläder mm. som vi som utemänniskor har att tillgå på marknaden. De har gjort det dyrt för många att syssla med uteliv, och för vissa rent av omöjligt. Detta har bidragit till att uteliv har förvandlats från en billig allemanssyssla till en dyr, exklusiv företeelse för ett dedikerat fåtal.

/ G
Tycker det är väldigt konstigt om det finns folk som tror att de inte kan syssla med friluftsliv bara för att de saknar dyr utrustning. Visst hänger det på vad man tänkt syssla med. Men för att vara ute i skog och mark en vecka krävs inte speciellt mycket. Företagen vill väl gärna få oss att förstå att detta är det som gäller annars klara du dig inte. Att de sen tar ut överpriser gör inte det bättre.

/m

Ingen som tycker det där är en viktig fråga för uteliv som sådant? Är det bra att priserna på friluftsgrejor styrs (trissas upp) av ett fåtal underleverantörer som slår vakt om SINA intressen?

Visst, man kan tycka att höga priser är bra, eftersom det i förlängningen minskar trycket på "miljön", men ett minskat friluftsidkande urholkar ju också grunden för allemansrätten. Vill vi ha det så?

Jag vill det inte.

/ G

re: viktig fråga

Vad är problemet? Gore tjänar storkovan och bärarna är nöjda. Det finns bra alternativ till GTX om folk orkar leta. Mindre folk i vildmarken gör den vildare. Kallas ju för allemansrätt, inte allemansskyldighet.

Nu e Tigern på hugget!!

Tyvärr är detta inte ett problem som är specifikt för frilufsbranchen utan detta går igenom överallt. Det man kan göra är som jag ällt om innan att man använder sitt konsumentansvar, det är ingen som tvingar oss att handla de "stygga" märkena.. Man kan välja produkter som står för det man själv kan respektera. Ingen tvingar dig att betala 4000:- för en GTX jacka när du kan välja ett alternativ för 600:-..

Sedan så tycker jag personligen inte att frulufsande är så dyrt att det blivit en klassfråga, det är mer så att alla måste av någon jävla anledning ha polar/everest-expeditions utrustning till och med på väg till jobbet. Där kommer det fri valet in igen, köper man säljarnas argument helt utan en kritisk tanke så kommer det att kosta multum..

Hur många här började sitt frilufsande med kånkenrygga, jeans, röd annorak i bomull och gummistövlar.. Med åren så blev kånken en större rygga och jeansen byttes mot m59 som senare blev Fjällräven o.s.v. En frilufsutrustning byggs upp under ett aktivt liv.. Det som är problemet är dom som vuxna vaknar upp och vill frilufsa och TVUNGET måste ha samma prylar som Skinnarmo, då kostar det!! Har man is i magen så är frilufsande fortfarande inte dyrt..

En intressant tanke vore om det kunniga folket på utsidan skulle sätta ihop en helt ny utrustning för en sommarvecka på fjället och se hur billig en säker och vettig utrustningslista kan bli(inget hemmagjort)..

Antagligen kan man hitta mängder av sparsamt använda friluftsgrejer liggande i vindsförråden hos folk.
En rygga från någon seriös tillverkare är fortfarande en bra rygga även om den är 5-10 år gammal, samma gäller för det flesta prylarna.
Ett Trangia är inte sämre för att det är några år gammalt och en förstagångsvandrare är säkert mer säker i handhavandet av en flaska T-doja än multikök.
Som Patrik säger så har ju de flesta av oss börjat medganska enkla kläder o fortfarande är M-59 vettiga, t o m Överskottsbolagets camoflagebyxor är tjänliga fast fula.

Jag tycker förslaget om en budgetutrustningslista här på Utsidan är skitbra, det kanske kan få ut någon tveksam i naturen.

Kom just på att jag aldrg ägt en Kånken! blir jag mobbad nu?

Jag har kompisar som har.

[Ändrat av gundj 2003-10-28 kl 16:23]

Re: Nu e Tigern på hugget!!

FJS90/91; sa:
En intressant tanke vore om det kunniga folket på utsidan skulle sätta ihop en helt ny utrustning för en sommarvecka på fjället och se hur billig en säker och vettig utrustningslista kan bli(inget hemmagjort)..
Det är vi som är det kunniga folket. Eftersom jag erhållit ett fett arvode har jag gått över till ITAB och kommer inom några veckor att presentera ett förslag på en sommar -och en vinterkollektion :)
För att återgå till vad man väljer. Jag vet att GTX membran funkar, hur dom funkar och när de inte funkar. När det gäller andra diffusionsmaterial så vet jag inte således skall det mycket till innan jag köper något annat än plagg med GTX. Vanans makt är stor...
// Roland

Re: re: viktig fråga

jarlmoden; sa:
Vad är problemet? Gore tjänar storkovan och bärarna är nöjda. Det finns bra alternativ till GTX om folk orkar leta. Mindre folk i vildmarken gör den vildare. Kallas ju för allemansrätt, inte allemansskyldighet.

Problemet är att folk (som ofta också på det här forumet) inte vet att det finns alternativ, och inte heller hittar något alternativ. Därmed är de hänvisade till de stora elefanternas utbud och priser, som dessa elefanter marknadsför med sina stora jungeltrumor. (Vicka jäkla liknelser vá! Vad säger Saxaren, kan du hitta en animerad elefant som bankar på trummor?...)

Går folk på det? Svaret har du i tråden som den här tråden har sin uppriennelse i. Folk köper det.

Alltså: någon / några tjänar och någon / några förlorar. Precis så enkelt är det.

(Det här problemet är som Patric påpekar tyvärr inte unikt för friluftsbranschen. Ta cykelbranschen exempelvis, huvuddelen de alu-rör som moderna ramar av någorlunda klass görs av kommer från en tillverkare, Columbus. Sen kan du välja mellan TVÅ tillverkare av komponenter, Shimano och Campagnolo. Fungerar marknaderna?)

/ G

Re: Nu e Tigern på hugget!!

FJS90/91; sa:
Tyvärr är detta inte ett problem som är specifikt för frilufsbranchen utan detta går igenom överallt. Det man kan göra är som jag ällt om innan att man använder sitt konsumentansvar, det är ingen som tvingar oss att handla de "stygga" märkena.. Man kan välja produkter som står för det man själv kan respektera. Ingen tvingar dig att betala 4000:- för en GTX jacka när du kan välja ett alternativ för 600:-...

...En intressant tanke vore om det kunniga folket på utsidan skulle sätta ihop en helt ny utrustning för en sommarvecka på fjället och se hur billig en säker och vettig utrustningslista kan bli(inget hemmagjort)..

Jag är med.

Vem startar DEN tråden??? Patric, du tog ju initiativet!

/ G

Invenering

Wow, det kommer att bli en UB packning - Ultra Billig :)

Detta låter kul och kommer kanske att hjälpa någon spara några kronor-

Jag återkommer med mitt förslag när Patric startat den nya tråden. :)

//Uffe

Re: Invenering

uao; sa:
Wow, det kommer att bli en UB packning - Ultra Billig :)

Detta låter kul och kommer kanske att hjälpa någon spara några kronor-

Jag återkommer med mitt förslag när Patric startat den nya tråden. :)

//Uffe

UB Packning ha ha :)..

Kriterier?
-För att ingen ska kunna fuska tycker jag allt måste gå att köpa på internet - bifoga länkar till listorna.

Kanske anpassat för en 4-dagarstur i jämtlandsfjällen på sommaren? (en ganska vanlig mjukstart för fjällfararekarriärer.)

Vinnaren får en UB-UL mugg gjord av botten på en petflaska. (O kronor-4 gram)

Vildmark?

jarlmoden; sa:
Mindre folk i vildmarken gör den vildare. Kallas ju för allemansrätt, inte allemansskyldighet.
Var finns det vildmark i Sverige? Jag kommer enbart att tänka på några marina naturtyper. T.ex. kallvattenskorallreven i Kosterfjorden och sandbankarna till havs. I princip all annan natur i Sverige är mer eller mindre kulturlandskap. Det gör inte mig någonting, stör det dig?

Det vore ett problem om färre och färre kunde utöva vardagsfriluftsliv, men är det verkligen så? Tycker att det ändå är ganska många som plockar svamp, går en sväng i hemmaskogen och fikar några timmar. Eller?

En tråd med enkel och billig utrustning vore kul!

Staffan

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg