Tid till destination (ETE)

Någon som tycker att den funktionen fungerar bra på en etrex eller gps76?

På tex en garminIIPlus ger ju den funktionen hela tiden en vettig siffra baserat på hur fort jag närmar mig målet.
Går man rakt i sidled eller bort från målet visas bara streck(oändlig tid)

På 76:an visas aldrig något värde som stämmer med verkligheten.
Går man lite sakta eller snett i början av en sträcka så stämmer inte siffrorna förän man nästan är framme vid målet....

Kan tillägga att jag är nybörjare på gps,köpte min första(en gps76)för en vecka sen..kanske kan man ändra någon inställning någonstans?

/Robert

Nöjd

Jag tycker att den funktionen fungerar som väntat på min Vista. Men den är annorlunda jämfört med äldre modeller, s$ger de som kunnat jämföra.

Anders

Re: Nöjd

apersson850; sa:
Jag tycker att den funktionen fungerar som väntat på min Vista. Men den är annorlunda jämfört med äldre modeller, s$ger de som kunnat jämföra.

Anders
Ok,den här funktionen är ju knappast så lätt att få till,både fart och riktning kan ju variera på en sträcka a-b.Man har tydligen lagt in någon formel som tar hänsyn till både fart o riktning baserat på en mycket lång tid.

Ex.Jag ska åka sträckan a-b som tar en timme.
Under första minuten åker jag väldigt sakta,säg 10 km/t sedan ökar jag och håller ca.100km/t resten av sträckan,aviker aldrig kursen mer än 20 grader.
Om jag efter halva sträckan avläser tiden jag har kvar,så misstämmer den ca.30% med den verkliga åktiden som är kvar..värdelöst tycker jag.

GIIplus och även 12:an tror jag fungerar helt annorlunda,dom visar en siffra som är aktuell för tillfället.
Tillsammans med ett ställbart filter skulle ju det alternativet vara mycket bättre tycker jag.

Farten har ju(76:an) en ställbar dämpning 2.sekunder och uppåt.

Anledningen till att jag gnäller på den här funktionen,är att jag behöver den när jag flyger.Jag vill snabbt kunna se om jag når fram till en landning(bränslet)både i mot o medvind.