Tid till destination (ETE)

Någon som tycker att den funktionen fungerar bra på en etrex eller gps76?

På tex en garminIIPlus ger ju den funktionen hela tiden en vettig siffra baserat på hur fort jag närmar mig målet.
Går man rakt i sidled eller bort från målet visas bara streck(oändlig tid)

På 76:an visas aldrig något värde som stämmer med verkligheten.
Går man lite sakta eller snett i början av en sträcka så stämmer inte siffrorna förän man nästan är framme vid målet....

Kan tillägga att jag är nybörjare på gps,köpte min första(en gps76)för en vecka sen..kanske kan man ändra någon inställning någonstans?

/Robert

Nöjd

Jag tycker att den funktionen fungerar som väntat på min Vista. Men den är annorlunda jämfört med äldre modeller, s$ger de som kunnat jämföra.

Anders

Re: Nöjd

apersson850; sa:
Jag tycker att den funktionen fungerar som väntat på min Vista. Men den är annorlunda jämfört med äldre modeller, s$ger de som kunnat jämföra.

Anders
Ok,den här funktionen är ju knappast så lätt att få till,både fart och riktning kan ju variera på en sträcka a-b.Man har tydligen lagt in någon formel som tar hänsyn till både fart o riktning baserat på en mycket lång tid.

Ex.Jag ska åka sträckan a-b som tar en timme.
Under första minuten åker jag väldigt sakta,säg 10 km/t sedan ökar jag och håller ca.100km/t resten av sträckan,aviker aldrig kursen mer än 20 grader.
Om jag efter halva sträckan avläser tiden jag har kvar,så misstämmer den ca.30% med den verkliga åktiden som är kvar..värdelöst tycker jag.

GIIplus och även 12:an tror jag fungerar helt annorlunda,dom visar en siffra som är aktuell för tillfället.
Tillsammans med ett ställbart filter skulle ju det alternativet vara mycket bättre tycker jag.

Farten har ju(76:an) en ställbar dämpning 2.sekunder och uppåt.

Anledningen till att jag gnäller på den här funktionen,är att jag behöver den när jag flyger.Jag vill snabbt kunna se om jag når fram till en landning(bränslet)både i mot o medvind.

Det finns ju två sätt att räkna fram den genomsnittshastighet som beräkningen baseras på:

1. Totalt avverkad sträcka delat med total tid

2. Avverkad sträcka under de senaste xx minuterna delat med xx

Det första ger ju fenomenet att om hastigheten i början skiljer sig mycket från den man har sen blir det fel. Den andra metoden gör ju felet att om man tar en rast så kommer genomsnittshastigheten att bli noll och tiden tills man är framme blir oändlig. Fast det senare går ju att komma runt om man kombinerar det med logik som helt enkelt "känner av" att man stannar upp en stund.

nermander; sa:
Det finns ju två sätt att räkna fram den genomsnittshastighet som beräkningen baseras på:

1. Totalt avverkad sträcka delat med total tid

2. Avverkad sträcka under de senaste xx minuterna delat med xx

Det första ger ju fenomenet att om hastigheten i början skiljer sig mycket från den man har sen blir det fel. Den andra metoden gör ju felet att om man tar en rast så kommer genomsnittshastigheten att bli noll och tiden tills man är framme blir oändlig. Fast det senare går ju att komma runt om man kombinerar det med logik som helt enkelt "känner av" att man stannar upp en stund.
Kanske beräknar man(76:an) ETE med hjälp av ditt alternativ 1...kanske har man lagt in ytterligare någon parameter..hur som helst fugerar det dåligt.
Om man i starten går rak från målet(inte så troligt kanske)så kan man få tiden "7tim 46min"tex...var kommer den siffran från??
Upptäcker jag sen mitt misstag efter kanske en halv minut och vänder så får jag sen aldrig någon vettig tidsangivelse..

På äldre modeller räknar nog instrumentet mer efter ditt alt.2.
Bättre tycker jag,eftersom det nya sättet ändå inte fungerar bra.

ROL; sa:
Om man i starten går rak från målet(inte så troligt kanske)så kan man få tiden "7tim 46min"tex...var kommer den siffran från??

Det SKULLE kunna vara en så pass enkel bugg som att de inte klarar att hantera negativ hastighet.

Det har ju skrivits om det förr, numera så testar tillverkarna inte sin mjukvara utan låter köparna stå för buggletandet. Kolla om det finns nyare mjukvara.

Jag har version 2.10 så det finns en uppdatering,men den gäller tydligen översättningen till franska.

Om jag tar mig fram till fots i besvärlig terräng,där ju fart och riktning varierar hela tiden,kan man ju tänka sig att nyare instrument fungerar bättre faktiskt..
Men för tex flyg och båt fungerar det mindre bra.

Om ETE hade haft ett ställbart filter,skulle man ju kunnat anpassa den efter aktivitet..

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xyz123 Vilken tid är rätt tid? Navigering 17
sejohas Garmin 276C visar fel tid Navigering 11
mipert Borde inte klockan i min Magellan GPS visa ”rätt” tid? Navigering 4
CyberJunkie Etrex Legend utan tid!? Navigering 8
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
Swedak wgs84 till csv Navigering 30
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
eloserik Batterilucka till Gpsmap 64 serien. Navigering 9
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
fson Typa om TOPO v5 PRO till Forerunner 945? Navigering 9
L.A. gpx till kml? Navigering 5
Joakim.e Alternativ till BaseCamp Navigering 2
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
The Crow Vad används en clinometer till? Navigering 25
BengtS Hur använda Garmin 64st när uppkopplad med USB-kabel till dator? Navigering 9
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
johanssonol Fäste för Garmin GPSMAP 64st till snöskoter Navigering 3
kindla Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen? Navigering 5
Askel Norsk motsvarighet till Lantmäteriet? Navigering 4
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Tstevg11 Gps app till iphone Navigering 14
andy69 GPS till Hund...? Navigering 1
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
vm368879 Displayskydd till Oregon pekskärm / GPSMAP 64s Navigering 2
Långgång Hjälp med kartmaterial till iPhone/iPad Navigering 11
UnderEnTarp Kartmapp till Terrängkartan/Gröna Kartan! Navigering 16
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
Jorden runt Bluetooth GPS till dator Navigering 6
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2
Grönt är skönt Göra .jnx av geotaggad tiff till hackad Garmin Navigering 0
niklaz Någon som har GPS-spår för Kungsleden? (till STF) Navigering 18
Brus-Nilsson Bättre baskarta till Garmi Montana Navigering 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg