Alkohol smärtlindring och fysisk ansträngning i kyla
Hej.
Den som skrivit foldern är Lars Thulin pensionerad kirurg i Kristianstad. Jag tycker att foldern som helhet är bra och har bidragit med en del tips som Lars tagit till sig i den aktuella versionen. Jag har också sett till att foldern kommer ut till alla SSSKs medlemmar. De flesta andra långfärsskridskoklubbar har också beställt exemplar. Texten finns tillgänglig för alla som pdf-fil på
http://www.sssk.se/skador/
Att jag inte håller med om allt i foldern ser jag inte som något större problem. Olika uppfattningar om utrustning och innehållet i en sjukvårdspåse etc kommer alltid att finnas.
Jag ser hur som helst precis som Krister ingen bra anledning att ta med alkohol på mina skridskoturer.
Alkohol har många olika effekter och i mindre doser typ 1-2 cl starksprit så kan i vissa fall en viss välbehagskänsla infinna sig då alkoholen vidgar blodkärlen i huden så att huden blir varmare. Detta leder emellertid till att avkylningen går snabbare om huden är kall t ex efter en plurrning.
Den effekt som Lars är ute efter är potentieringen av den smärtstillande effekten av acetylsalicylsyra som han också tycker att en ledare bör medföra.
Jag föredrar i stället att komplettera paracetamol (säljs bl a som Panodil och Alvedon) med en starkare (receptbelagd) värktablett i min sjukvårdspåse.
En mycket farlig effekt av alkohol i friluftssammanhang har jag skrivit om tidigare här på Utsidan. Levern prioriterar att bryta ned alkohol framför andra bränslen, och när levern bryter ned alkohol så försummas en annan av leverns livsviktiga uppgifter, nämligen att utsöndra glukos till blodet. I en situation när man jobbat en hel dag så börjar kroppens depåer av kolhydrater att sina. Hjärnan har inga egna depåer av kolhydrater och är beroende av att levern utsöndrar glukos till blodet för att hjärnan skall fungera. Om en person som är trött i friluftssammanhang tar till alkohol i stället för sockerinnehållande dryck så kan vederbörande drabbas av akut sockerbrist vilket kan leda till förlust av omdömmet och i värsta fall ett tillstånd av apati gränsande till medvetslöshet.
Den risken torde dock vara liten om mängden alkohol begränsar sig till en eller två cl.
Hälsningar Thure (ordförande i SSSK och lungläkare med ett förflutet som fysiolog)