Här grabbar!

Precis rätt

Jag såg den också. Den är ju bara precis vad man alltid velat ha, under alla dessa mil av träningsrundor genom åren. Dessutom kan man lätt ta med sig den på tävling också, och åtminstone när man har mottagning (säkert problematiskt inne i gransnåren) hålla reda på vart man tog vägen.

Man får ju hoppas att den har ett datorinterface som tillåter uppladdning av spår till OziExplorer eller liknande, så att man kan överlagra spåret på kartan sen.

Anders

Väcker stort ha behov

En sån måste det bli! Perfekt för löpträningen och måste vara kanon för oss långfärdsskridskoåkare. Bara att kika på armen för aktuell distans och hastighet!

/AJ

Det som oroar mig lite är patchantennen, det ska bli spännande att höra hur den funkar på armen när man springer/skidar/åker skridsko.

Kul! Perfekt att kolla upp sina löprundor med. Men finns det inte viss risk för snedbelastningsskador i ryggen, med den där kolossen på armen?

/Håkan

Lätt fixat!

Köp två, en på vardera arm. Då kan de kanske fungera som backup för varandra, om mottagningen skulle vara sämre på ena sidan av kroppen.

Jag som är orienterare funderar mer på om det verkligen kan fungera tillräckligt ofta i skogen, för att alls vara användbart.

Timex har tagit fram en annan variant, tillsammans med Garmin, där antennen sitter separat, i ett bälte som man väl ska spänna runt midjan. Fast man kanske kan sätta det runt skallen, för att få bättre mottagning? Man kan ju ha en skylt på ryggen: "Nej, det smittar inte", annars flyr väl folk när de får syn på en.

Eller är det så att alla de här mojängerna bara fungerar för ökenlopp?

Anders

Tja...

Har provat att löpträna med en handhållen GPS-mottagare (Garmin E-Trex) och får väl säga att det fungerar sådär...Så länge man springer i någorlunda öppen terräng så är det inga problem, men så fort vegetationen över huvudet tätnar så får mottagaren blackouts och man får luckor i track:en samt märkliga fartangivelser. Om man brukar springa på landsvägar så är det nog en användbar pryl, annars inte.

Mvh
Anders

Instämmer

Jag har provat samma sak, och har i stort sett samma erfarenheter från mina försök. Det var därför jag skrev som jag gjorde.

Anders

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg