fastrostad sadelstolpe?!

Har någon något tips på hur jag kan få bort min sadelstolpe. Har bankat och tagit i men den sitter kvar. Dags för höjning!!
 
Rost=vanvård

Eftersom du inte skött om din cykel så har du problem. Har du prövar slå på stolpen med en gummi-, bly- eller kopparhammare. Det gäller att få rostkristallerna att gå av. Att cirkulärt röra sadelstolpen med hjälp av ett längre järn, t ex skaftet på en större rörtång. Nästa alternativ är skadande enär värme förstör lacken på sadelramröret. Men med en blås-, lödlampa eller gassvets värma ytterröret kan även det få rostkristallerna att gå av. Kombinera med slag- och vridningsförsök enligt ovan. Se upp så att du inte eldar mer än det var tänkt. Löser inte detta dina problem återstår den slutliga lösningen den är skadande.
Slutligen står vinkelslipen till buds. Slipa ett längsgående spår i genom sadelramröret. Nu fungerar alltid vridnings och upptagningsmetoden. Den uppkomna slitsen måste svetsas och insidan brotschas alternativt ramen bytas.
Eventuella förslag om Coca-Cola och Caramba (fosforsyra) som löser rosten kemiskt fungerar oftast inte då passningen mellan ramrör och sadelstolpe är för god.
Framtida problem förebyggs med infettning minst en gång om året och förvaring av cykeln i torrt utrymme.

God tur

Johan K
 
Smörj brukar hjälpa

MoS2 spray är väldigt penetrerande och brukar hjälpa. Spraya på ordentligt, använd plaströret så du kan spaya inne i sadelstolpen oxå och vänd cykeln upp o ner ett tag så oljan kan rinna in bakvägen, försök att rubba stolpen, med hammare och/eller stora rörtången, spraya mer, vänta en dag och repetera.

Mikael
 
prova

mad att smörja den då och då i nägra dagars tid

sen ta en tryckluftshammare och knacka på lite håll och kanter, funkar mycket bra på alla "omöjliga" fastrostade saker
 
5-56

Rubriken säger väl allt. Bara införskaffa 5-56 och spraya på, vänta lite sen brukar den värsta rosten ha släppt, om inte, spraya på igen, upprepa detta tills den har lossnat.


///Björn
 
MoS2 eller 5-56

Båda smörjorna är bra men min erfarenhet är att MoS2 är (minst) snäppet bättre. Jobba på, och glöm inte att smörja regelbundet i fortsättningen.

Mikael
 
Bilmek

Får du inte loss den så går du till en gammaldags bil/cykel/moppe mekaniker. Dom är trollkonstnärer när det gäller det mekaniska och kan i de flesta fall hjälpa till.

Kanske blir det så att du får köpa ny sadelstolpe men det är det värt.

/Mattias
 
Fastrostade saker är INTE roliga, ska man få loss dem måste man vara metodisk.

Först och främst handlar det om att undersöka. VAR sitter det fast? Längs hela längden? Eller bara nere i botten? Eller bara högst upp?

Sen ska man se till att eliminera alla andra "låskällor". Se till att bulten verkligen är lossad, smörj så att det inte kärvar på andra ställen etc.

Sen när det bara är rosten som det hela sitter fast i kan man börja försöka få sönder rosten. Att knacka ner stolpen (sadeln skall naturligtvis tas bort först) kan vara vettigt eftersom du på det sättet antagligen får bra mycket mer energi i slagen än om du försöker dra upp stolpen. Det funkar dock inte om den redan är längst ner (men det tvivlar jag på). Lägg en bräda ovanpå och slå bestämt med en liten handslägga. Men stå inte och dunka 50 gånger. Rör det sig inte på första "knacket" så lär det inte röra sig mer på andra.

(För att se om det rör sig kan det vara smart att rita streck med spritpenna, då ser du om det sitter berghårt eller om det faktiskt ger med sig nån millimeter.)

Värma är ett knep, som dock sliter på ramen. Ett alternativ KAN vara att istället kyla sadelstolpen (med kylspray inuti), men för bästa effekt bör det nog kombineras med att ramröret värms.

En sak som du kanske bör ha med i bakhuvudet är att du kanske inte får isär sakerna utan att nåt går sönder. Försök då se till att det är stolpen som går sönder och inte ramen (ha sönder det billigaste är alltid en bra grundregel, både när man mekar cykel eller är på väg för full fart in i en gästhamn:). Att klämma ihop stolpen (så det blir ett veck i den där du kanske kan få ner rostlösningsmedel) kan vara en sista utväg.
 
Stora verktyg och olja.

Har sett att du fått massor av tips så förhoppningsvis så har du redan fått bort stolpen nu men om inte.

Så börja med att smörj rikligt med olja eller rostlösningsspry, om du har ork och tid så plocka bort vevparti och vevlager och häll i olja även den vägen.

Låt oljan verka 2-4 timmar vänd sen cykeln upp och ner och sätt fast sadel stolpen i ett skruvstycke och använd ramen som hävstång, med all sanolikhet så sabbar du stolpen men den kommer att lossna.

Ps. akta dig för att värma eller ge dig på ramen med rondell i annat fall än som absolut sista utväg alla sånna ingrepp kan ge bestående försvagningar.
 
Gensvar vid bankning.

När du bankar ner stolpen, låt inte hojen stå på däcken eftersom däcken och fälgarna fjädrar. Se till att ställa någon bit av ramen på något hårt, t.ex en sten med bräda ovanpå.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg