Även här är det klassikern gröt som gäller. Tillbehören håller jag på att prova mig fram till nåt som jag tycker smakar gott och dessutom klarar hållbarheten. Torrmjölk och sylt gjord av krämpulver verkar komma väldigt nära "köksbordsgröten" hemma.
Till det blir det såklart mackor.
Nu tillhör jag dem som har svårt att äta mycket på morgonen, till vardags (hemma alltså) blir det bara en kopp choklad och ett par mackor, och då är det svårt att få i sig nån brontofrukost även om man blir hungrigare ute i naturen.
Frukosten ska ju handla om att få i sig kolhydrater för att ge kroppen en stoppsignal efter nattens "fasta" och sen har jag läst att just havregryn har en för kroppen väldigt bra sammansättning av kolhydrater (därför har havreknäcke fått bli mitt primära knäckeval numera).
Välling har jag försökt med, för att slippa kokandet, men smaken funkar inte för mig och nu när jag lärt mig göra klippta gryn själv i mixern så funkar gröten nästan lika bra (kokar vatten, häller det i min isolerade tallrik och rör ner grynen (och låter dra några minuter) och sen har jag vatten kvar i grytan till en kopp varm choklad och disken).
Sylten gör jag i en jordnötssmörsburk som jag har ritat steck på som dl-mått (2 dl vatten och en halv påse krämpulver räcker till 2 personer). I med vatten och pulver och skaka (man får dock göra en packning till burken, locket är inte designat för att vara vattentätt).
Torrmjölken gör jag i en halvliters PET (ingen pant-PET utan en tom FunLight-flaska) som jag också ritat skalstreck på utsidan av. (Skalstrecken är ritade med spritpenna och sen har jag satt ett lager transparent tejp över för att skydda dem lite extra.)