Packning av ryggsäck??

Är en nybörjare som undrar om Ni har några "tips" på hur man ska packa sin ryggsäck, gällande stabilitet mm..Var man ska placera det tyngsta resp. lättaste i packningen.

Tack på förhand

/cyrX
 
Det finns ungefär lika många tips som det finns personer som använder ryggsäck:)

Några grunderegler är väl:

Det som är tyngst ska vara närmast kroppen och högt upp (för då kan man genom att luta sit lite framåt få tyngdpunkten rakt ovanför höfterna så man slipper att ryggsäcken drar en bakåt). (Undantaget är skidåkning och antagligen skridskoåkning också, då vill man ha tyngdpunkten lite lägre för balansens skull.)

Det som du kommer att behöva komma åt oftast och/eller snabbast skall ligga lätt åtkomligt. Regnställ, mat för korta raster, lunch, första förband etc. Sånt som du inte behöver komma åt mer än vid läggdags (sovsäck etc) kan ligga längst ner.

Packa sakerna som "skivor på högkant". På så vis kommer man åt saker utan att behöva riva upp annat.

Sen finns det miljoner skolor när det gäller packpåsar, användande av ytterfack etc. Man får prova sig fram till vad som passar. Titta på hur andra packar, fundera över sånt man irriterar sig på osv.
 
nermander; sa:
Det finns ungefär lika många tips som det finns personer som använder ryggsäck:)

Några grunderegler är väl:

Det som är tyngst ska vara närmast kroppen och högt upp (för då kan man genom att luta sit lite framåt få tyngdpunkten rakt ovanför höfterna så man slipper att ryggsäcken drar en bakåt). (Undantaget är skidåkning och antagligen skridskoåkning också, då vill man ha tyngdpunkten lite lägre för balansens skull.)

Det som du kommer att behöva komma åt oftast och/eller snabbast skall ligga lätt åtkomligt. Regnställ, mat för korta raster, lunch, första förband etc. Sånt som du inte behöver komma åt mer än vid läggdags (sovsäck etc) kan ligga längst ner.

Packa sakerna som "skivor på högkant". På så vis kommer man åt saker utan att behöva riva upp annat.

Sen finns det miljoner skolor när det gäller packpåsar, användande av ytterfack etc. Man får prova sig fram till vad som passar. Titta på hur andra packar, fundera över sånt man irriterar sig på osv.

Håller med dig till stor del. Det finns många sätt att packa, jag har prövat en hel del och lärt mig av misstag. Fast nu börjar man få lite rutin. Jag packar ungefär likadant varje gång nu för tiden (med visst undantag). Dock så är jag en scout, patrull scout faktist och jag brukar se till att inte ta maten, utan saker som vindskydd, presenning och dyl. som inte används så ofta och väger lite mer (klarar att ta mer än de andra). På så sätt så packar jag:
Botten: Ombyte, kläder och diskutrustning.
Mitten: Sovsäck, mat, kåsa etc.
Höger Sido: Mat/Vatten/Sjukvård (olika från varje gång)
Vänster Sido: Sockar/Vatten/Mat/Div. (olika från varje gång)
Mellan Topp och Mitt: Vindskydd och Yxa/Vatten
Topplock: Regnkläder och Medicin
Topp (utanför): Liggunderlag (med två Sigg Flaskor in tryckda)
Utanför: Spade.

Tja det är väl det, så packar jag har föv en Lundhags V8 60>.

God Tur
Alexander "Scout" Holm
Detta
 
Det mesta men inte det viktigaste

Det mesta är sagt om ryggsäckspackning.
Det viktigaste är allt det som du klarar dig utan....yxa, extra markskydd, onödiga kokkärl mm mm. Väg allt, på en bra hushållsvåg, som du stoppar i säcken och allt du kan lämna hemma.
Ju lättare din ryggsäck blir ju friare och njutningsfullare blir din tur.

Go tur

Johan K
 
Efter vett par turer sitter det !

Som andra nämt så finns det lika många packningsvarianter som det finns vandrare. Jag tycker att det brukar lösa sig efter ett par gånger hur man skall packa sin säck. Det beror ju väldigt mycket på hur säcken är utformad. Använder du en "slimmad" klätterväska är det kanske klurigare att packa än om du använder en ramsäck. Instämmer dock med övriga att det nog är bäst att packa tungt högt upp och nära rycggen för bästa stabilitet.
Min packning varierar en aning på vädret också....Ser det ut att bli en kanondag när jag är ute så kan jag vara djärv och packa ner regnjackan lite djupare (vågat va ?).

/P.D
 
Re: Det mesta men inte det viktigaste

johankse; sa:
Det mesta är sagt om ryggsäckspackning.
Det viktigaste är allt det som du klarar dig utan....yxa, extra markskydd, onödiga kokkärl mm mm. Väg allt, på en bra hushållsvåg, som du stoppar i säcken och allt du kan lämna hemma.
Ju lättare din ryggsäck blir ju friare och njutningsfullare blir din tur.

Go tur

Johan K

Håller inte riktigt med, asså det finns så mycket prylar och roliga atteraljer att ha med sig på turen, som gör hela turen mer nöjessam, och sen om det väger ltie mer, så är det bara att se till att du är lite bättre tränad. Men jag har kännt att 35kg är taket om man går ca 2 - 3 mil om dagen. Det skall ju vara lite tungt det är ju själva grejjen.

// johan
 
Re: Re: Det mesta men inte det viktigaste

[/QUOTE]

Det skall ju vara lite tungt det är ju själva grejjen.

// johan [/QUOTE]


Eeeh.... om man vill leka super-macho-rambo-killer kanske... men då glömde du ju oxå att nämna den idiotlånga macheten som skall hänga i bältet - en sådan där som man har så mkt nytta av i svensk natur ;)



HMFL
 
da_flower; sa:
Den finns där så klart ;))) samt både yxa och jättekniv..

// johan

Och stegjärn och lavinsändare på skogsturen, givetvis. ;-)

Allvarligt talat är väl det största bekymret konflikten mellan bärkomfort och åtkomst.
Det tyngsta i min packning är som regel tält och mat. Som min ryggsäck är beskaffad är det smidigast att surra tältet i ramen under säcken, och lägga alla matprylar i det undre facket. Gissa om viktfördelningen blir åt helsicke? Men då är tältet ur vägen vid rast, och maten lättåtkomlig, samtidigt som den inte är i vägen för något annat.

Det kan ju vara så att jag har en dum ryggsäck, men jag har inte sett någon riktigt bra lösning på problemet "var packar jag tunga saker som jag inte behöver före nattläger"
 
GustavOh; sa:
jag har inte sett någon riktigt bra lösning på problemet "var packar jag tunga saker som jag inte behöver före nattläger"

Eftersom tältet ofta (i alla fall i mitt fall) väger mindre än kök+käk så kan det väl ligga under.

I stora facket, uppifrån och ner: kök+käk, tält, extrakläder+sovsäck+hygienprylar.
I bottenfacket: värme- och regnkläder.
I småfickor: första hjälpen, hårdvara, snabbenergi och annat smått som ska vara lättåtkomligt.
Utanpå: liggunderlag, saker som behöver torka och kläder som åker på och av.
 
Jar har allt i säcken, har iof en stor säck, så jag lägger tältet vid sidan så kommer jag ändå åt allt jag behöver.

// johan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jopernou Ryggsäck för tung packning Transportera 30
brigas nödvändig packning och storlek på ryggsäck Transportera 37
shummie Cykel o packning till Skottland Transportera 0
412 Packning Transportera 1
Tung packning? Transportera 6
Coqrouge2 Uppdatera och renovera ryggsäck Transportera 45
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23

Liknande trådar