Crescent Oden

Funderar på att köpa en dämpad Crescent Oden. Har någon erfarenheter av den/likvärdig cykel från konkurerande märke?
 
Cresent Oden

Hej. Jag hade en Cresent Oden -99, som jag tyvärr bytte bort förra året. Det var den bästa cykel jag har haft. Bra balans i ramen, inget problem med växlar (STX-RC), och det var en slitstark och bra cykel.

Men jag bytte till en Cyclepro Pinnacle comp pga att jag växte, och den har enbart trasslat i ett helt år. Det är Deore-skiten som har trasslat..

Men jag vet inget om de nya modellerna, där det sitter Deore på..

//Robin
 
jo

jag har en crescent oden 01 och är supernöjd... köp den du..! förmodligen ett av dina bästa köp!
 
Köpte min Oden -98 och kan varmt rekomendera denna modell. Jag är medveten om att den har gått upp i pris sedan dess (Kostade 6000:- odämpad) men vågar ändå påstå att det är en mycket prisvärd cykel.
Det som jag bytt på cykeln är vevlagret, för 3 veckor sedan, samt båda hjulen. Hjulen byttes för 2 år sedan men det berodde på att cykeln blev praktiskt taget överkörd av en moped. 'Hånka' aldrig, gör ont att flyga framlänges i 50km/h :)
Höljen och vajrar bör bytas minst 1 gång/2 år eller oftare om du vill bibehålla distinktheten i växlar och broms. Kostar dock bara någon hundralapp.

Ramen är jäkligt skön och vridstyv så det räcker, hela cykeln håller en ganska jämn standard och känns som en hel enhet.
Cykeln är absolut inte pedantskött och dessutom har den haft markkänning ett par gånger men trots detta så håller den alldeles utmärkt!

Köp den och du kommer inte att ångra dig! Crescent har ju dessutom ruggigt snygg lack på sina Bikes.



Ps. Såg att du tänkte köpa den dämpad, ett måste om du tänker köra mycket i skog, kör du bara i stan så är det lite mer tveksamt då du förlorar energi på en dämpad cykel, inte bara heldämpade cyklar har den effekten. DS.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.