Nja, är svaret.
Du pratar antagligen om gasoflaska (med butan, propan eller nåt blandning av dem) och de gaserna är normalt i flytande form vid normal temperatur och det tryck som råder i flaskan. Det innebär att ligger flaskan ner är det kondenserad (flytande) gas som kommer ut i slangen. Om köket har en förvärmningsslinga (gasen går genom ett rör som värms av lågan innan det kommer till brännaren) så går det utmärkt, men annars flammar köket upp eftersom gasen förångas senare än om den kommer i gasform.
På min brännare till Trangia märker jag skillnaden främst när jag stänger av gasolen. Eftersom kranen sitter vid flaskan så brinner brännaren tills slangen är tom. Har jag haft flaskan liggande brinner det i kasnke 10-15 sekunder innan det slocknar, men har jag haft den stående slocknar det direkt.
Som kuriosa kan jag ju berätta om när vi var på Stuntgruppen med en svensexa. Besöket där inleddes (samtidigt som den blivande brudgummen fick ta av sig ögonbindeln) med en gasexplosion. Efter det så visade killen skillnaden mellan hur gasolen brinner om flaskan står upp eller ligger ner (men han hade en sån här stor flaska som han lutade på medans han eldade). När de gör en sån där explosion så fyller de en separat tank med gasol i gasform (inte över kondenseringstrycket) och sen öppnar de en stor ventil på den och låter gasen strömma ut förbi gnistor. Detta ger ett fint eldklot med en diameter på sisådär 5 meter.