Tatonka grejor?

Hejsan allihopa.

Är det någon som har bra eller dåliga erfarenheter av prylar från Tyska Tatonka?

Jag tänkte handla lite grejor från dom, men jag känner inte till märket alls.

Är det bra grejor?

Mvh
Henrik

Det enda jag har är egentligen en necessär, så man kanske inte kan påstå att jag har mycket erfarenhet. (Jag är rätt nöjd med den visserligen). Tatonka finns på Naturkompaniet bl a, det jag har sett i affären verkar ju vara rätt snygga och smarta grejer.

zipper; sa:
Hejsan allihopa.

Är det någon som har bra eller dåliga erfarenheter av prylar från Tyska Tatonka?

Jag tänkte handla lite grejor från dom, men jag känner inte till märket alls.

Är det bra grejor?

Mvh
Henrik
Vad gäller Tatonkas större basgrejor som tält så vågar jag påstå att de är en klass vekare än ex. Fjällräven och två klasser vekare än ex. Hilleberg. Men duger säkert bra under lugna hemmaförhållanden. Däremot är deras vattentäta förslutningsbara packsäckar riktigt bra. Relativt billiga, lätta och förvånansvärt tåliga trots att de är så tunna, så länge man håller dem borta från vassa grejor. Jag har även ett Tatonka "dragspels"vindskydd till brännaren, som var betydligt bättre än Primus vindskydd. Du kan finna bra smågrejer hos Tatonka, men bassaker som tält. ryggsäck osv. skulle jag skaffa annorstädes

Tatonka Alaska 3

Jag har ett Tatonka Alaska 3. Jag köpte detta tält som ett budgetalternativ till Hilleberg´s Nammatj 3GT (Alaska´s design ser närmast ut som ett plagiat av Nammatj 3GT). Alaska´t är drygt ett halvkilo tyngre än Nammatj 3GT - jag misstänker att den skillnaden främst ligger i ytterväven (sen är inte måtten identiska mellan tälten). Alaska´t har använts vid sex fjällvandringar och många tältnätter i skärgården, inte på vintern. Inga problem med detaljkvalitet - fast å andra sidan har det inte stått utsatt i hård vind. Jag är mycket nöjd med vattentätheten, det har stått emot långa kraftiga regn utan att läcka i en endaste söm.

Tatonka Alaska 3 350 EUR=3215 SEK på http://www.globetrotter.de

Hilleberg´s Nammatj 3GT 6680 SEK på deras hemsida.

/Ola

Bra ryggsäckar!

Hej,

Jag har haft min ryggsäck (Tatonka Spire
Rock 60) sedan 1997 och aldrig haft några
problem med den. Den har varit med på alla
fjällvandringar sedan dess och har visat sig
mycket tålig. Den främsta egenskapen är det
suveräna bärsystemet.

Den enda bristen är att den inte har några sidofickor...
de köper man till och sätter på själv.

Jag köpte ryggsäcken på Naturkompaniet, men de
verkar inte sälja Tatonka längre...

Hälsningar
Hans

Re: Tatonka Alaska 3

dexecupen; sa:
Jag har ett Tatonka Alaska 3........Inga problem med detaljkvalitet - fast å andra sidan har det inte stått utsatt i hård vind....

Tatonka Alaska 3 350 EUR=3215 SEK på http://www.globetrotter.de

Hilleberg´s Nammatj 3GT 6680 SEK på deras hemsida.

/Ola
Hej Ola.
Jag vill inte skriva ner Tatonkatältet helt. Och jag överdrev väl en smula med uttrycket att tälten duger bra till "lugna hemförhållanden". Borde skrivit "lugna förhållanden".

Anledningen till att jag ändå avråder en presumtiv tältköpare från Tatonka, givet att det är avsett för fjällen, är följande: För ett par år sedan vandrade jag genom Rogenområdet, och framme vid vandrarhemmet i Tänndalen träffade jag två belgiska tjejer som stod och micklade med ett blått Tatonka Alaska tält. Dom brukade göra en årlig vandring mellan Grövelsjön och Tänndalen. Det här året hade de vandrat från Grövelsjön med planen att vika av från Kungsleden vid Skedbrostugan, slå sig ner på Skedbrofjället och spana efter myskoxar. Men hårdare vindar än de tidigare upplevt hade slitit sönder tältet och knäckt både en båge och myskoxdrömmarna. Jag tror tältet slets sönder längs dörrens dragkedja. Tjejerna var i alla fall grymt besvikna. Deras tälttur hade förvandlats till en stugtur och det skulle dröja till nästa gång. De hade redan bestämt sig för att satsa på högbudgetalternativet till nästa gång. Jag har även vid senare tillfällen talat med folk som haft dåliga erfarenheter av just Tatonkatältens vindtålighet. Man får ta Tatonka för vad det är, dvs. som du påpekar, ett lågbudgetalternativ, och då bör man vara medveten om att man inte har stora marginaler.

Kul, eller snarare intressant att läsa om (avsaknaden av) vindtålighet. Jag har som sagt haft tur med vädret (iaf vinden) när jag använt Alaska´t vid vandring så jag vet inte vad det går för vad det gäller vind.
Jag köpte Alaska´t under gymnasietiden efter att ha vandrat Abisko-Nikkaluokta med ett ryggåstält inköpt på Statoil för 199 kronor. Där kan vi snacka lågbudget! Kul när jag tänker på det..folk tittade en extra gång när de gick förbi vårt tält och vi förstod ingenting antar jag.

/Ola

bra 45liters ryggsäck

Jag vet itne vad modellen heter men det är en Tatonka köpt på naturkomapniet för många år sedan och kvaliteten har varit bra. den har varit dagtursäck många gånger och jag har burit två par slalomskidor på den men då är man nära bekvämlighetsgränsen. Har fått byta midjeremsspännet men det berode på att någon ställde sig på det i kabinliften så det lastar jag itne tatonka för.

PS Ni vet väl att tatonka betyder oxe, se filmen "Hånglar med uttern", förlåt jag menar "dansar med vargar". ;-) DS

/Patrik

Tatonka verkar vara ett bra låg-/mellanklassalternativ. Ett tyskt Everest, eller snarare snäppet över.

Jag har en kameraväska och vattentät påse som håller bra kvalitet.
Kameraväskan har fått hänga med i ur och skur, krig och fred, världen och har funkat finfint. Knäppspännet har i och för sig pajat på, men eftersom det är från samma tillverkare som precis alla andra använder så är det ju inte Tatonkas fel.

Mer Tatonka-tält

Hej allihop!
Jag och min sambo köpte ett Tatonka Alaska 2 för ett antal år sedan och det är förståss kusligt likt Hilleberg Nammatj 2 GT. Precis som Ola skrev så var skillnaderna iallafall då framför allt väven och därmed vikten och priset det som skiljde dem mest. Men som det anstår ett billigare alternativ till Hilleberg så skiljde det också en del i detaljerna. Vi har använt vårt tält under 5 turer i fjällen, alla 8-10 dagar långa och i varierande väder. Vi har misshandlat det genom att stampa på det massor med gånger då vi haft svårt att få ner spiken i marken. Vi har satt upp det relativt vindosäkrat på tvären i Pastavagge en stilla kväll (så ska man inte göra) och vaknat med duken nerblåst i ansiktet morgonen därpå. Sen den gången är alla bågarna lätt S-formade. Vi har varit mycket nöjda med det även om det redan vid tredje turen började läcka ganska bra i vissa av sömmarna.
Vi köpte tältet under vår studenttid och valde då Tatonka eftersom det var mycket billigare än Hilleberg. Det är en prioritering jag aldrig tror att jag har ångrat. Nu då vi står på lite grönare kvist har vi funderat på att skaffa ett nytt tält, mest pga att vi tycker det vi har är för tungt (och ja, vi är prylgalningar). Men det står långt ner på prio-listan och jag tror att vårt Tatonka kommer att följa oss på många fler äventyr i framtiden. Och att sömmarna läcker spelar ju inte så stor roll, man sitter ju ändå i GT- stället i absidern på kvällen bara för att torka jackan.
Och även om det nu skulle visa sig i något test att Hilleberg är mer vindtåligt så betyder det inte att du är odödlig i det, börjar det blåsa upp så har du ivilketfall bara tre val. Sök lä, sök skydd inomhus (om det finns) eller riskera att få ditt tält söderblåst och därefter söka lä eller skydd inomhus.

Nu var ju detta inte en tältdiskussion utan en märkesdiskussion (förlåt min utsvävning) men jag tror och hoppas att Henrik efter att ha läst alla inlägg nu vågar köpa prylar från Tatonka, de är faktiskt ganska bra. Eller var iallafall då vi köpte vårt tält. Och de vattentäta säckarna som Dan berättade om är suveräna.

/Ann-Marie

Är oxå lite intresserad av erfarenheter av Tatonka. Det verkar inte vara så många svenska butiker som säljer deras tält. Kan det finnas nån anledning till att dom inte gör det? :)

Var lite sugen på ett Abisko 2 manna tält, men jag kan inte riktigt bestämma mig och det är väldigt svårt att hitta nått på Svenska om det.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg