johan_ben; sa:
Nytt för i år är vår dotter som kommer vara 8-9 månader vill vara med.
Jag hoppas jag inte verkar för spydig när jag undrar om detta verkligen stämmer? Att Ella verkligen vill följa med alltså. Ok, jag förstår varför du skrev så, men för att ta frågan allvarligt menar jag att man skall fundera över om en del aktiviteter verkligen är till glädje för barnen, eller bara något man gör som förälder för att man bestämt sig för att barnen inte skall påverka det liv man levde innan. Jag tillhör inte dem som vill att alla föräldrar skall förpassas till en inomhustillvaro inbäddad i velour, men jag menar samtidigt att vissa aktiviteter bör övervägas noga innan man ger sig ut på dem med barn. Då tänkter jag inte på att det skulle vara farligt eller att "man bara inte gör så med barn". Fundera däremot på om det verkligen verkar vara kul för barnet och er själva, eller om det mer är en sak som bara skall göras.
* Fjällstuga eller fjällstation med dagsutflykter och i så fall var då?
Jag skulle satsa på fjällstugor i Jämtland där det inte är så långt emellan och där vandringen går att avbryta om det blir outhärdligt på något sätt. Fjällstation i Jämtland kan ju förstås vara ett alternativ, men är ni väl i fjällen är det väl synd att begränsa sig till att lunka runt en fjällstation. Det är ju inte värra att gå mellan två stugor än att gå på en lång dagstur från en station. Spara definitivt tältandet tills Ella är stor nog att uppskatta det, för det kommer hon att göra snart nog. Redan i tvåårsåldern finns det inget roligare. Sedan håller det i sig som bekant.
* Vad gör man vid regn och kyla, finns det tält till bärstolen?
Japp, det finns det. Vaude har bra tält med utsiktsmöjlighet. Även Norröna tror jag har det.
* Hur länge orkar barnen sitta i denna åldern?
Inte för länge. Problemet är främst att benen blir kalla på grund av dålig cirkulation när de sitter i stolen. Dessutom är det tröttande för ryggen. Inte bara din egen alltså.
* Hur löser man blöj-frågan?
Här är en av anledningarna till att stugor är att föredra framför tält. Antingen bär du med dig två påsar med blöjor, en för oanvända och en för använda, eller så kör du tygblöjor som du sjöljer upp mellan varven. Jag skulle satsa på det första alternativet, och då välja den bästa, tätaste och bäst sittande blöjan som kan köpas för pengar. Du vill inte riskera att råka ut för en tredje gradens bajskatastrof med multilateralt läckage i bärstolen under färd.
* finns det något bra att läsa om detta på nätet/böcker
Äh, det vet jag inte. Jag kan tänka mig det, men det som står skrivet kommer med sannolikhet att vara baserat på sunt förnuft, vilket ni som föräldrar och erfarna vandrare säkerligen redan har mer än tillräckligt av för den aktuella situationen. Tänk förnuftigt och gå korta sträckor. Gör det så bekvämt det bara går och testa några rejäla dagsturer i hemmaterrängen innan.