SSSK Lösenord 2

Då var vi igång igen.

Denna tråd fortsätter från tråden SSSK Lösenord


thureb; sa:
Hej.

Tråden börjar nu bli rätt lång och jag har en känsla av att argumenten återkommer kanske pga att alla inte läst alla inlägg. Detta blir därför mitt sista inlägg i den här tråden. Tar någon upp en liknande tråd igen så skirver jag nya inlägg.

Jag vill passa på och kommentera ett par saker.

SSSK har under de snart 7 år som jag varit ordförande haft en livlig diskussion om vi kan införa ett medlemsskap för de som bara vill ha isläget och ett annat för de som vill vara med på våra turer.

Vi har avstått av säkerhetsskäl. Vi har ett ansvar för att våra medlemmar hänger med och lär sig och tränar issäkerhet kontinuerligt och detta förutsätter att man hänger med på klubbens turer eller i varje fall åker tillsammans med erfarna och kompetenta personer som själva hänger med klubbens turer eller motsvarande.

Den isinformation som vi ger våra medlemmar i vårt isläge är livsfarlig hos personer som ej kan tolka den.

Det finns åtminstone två exempel under vår drygt 100-åriga historia på att informationen lett till dödsfall i plurrningsolyckor när den kommit obehöriga till del.

Håkan föreslår ett experiment med grupper som ger sig ut på isar med och utan SSSKs isläge. Jag menar att ett sådant experiment inte skulle tillföra någonting. Det är alltid gruppens omdöme, kompetens, ödmjukhet, erfarenhet och utrustning som avgör hur säkert de färdas inte om de hört isinformation från SSSK eller någon annan.

Jag har inte föreslagit att någon annan klubb i Stockholmsområdet skall bygga upp egen israpportering motsvarande SSSK det skulle kosta i stoleksordningen 500 000 Kr per år. Vad jag kan tänka mig är ett system där man oavsett vilken klubb man är med i garanteras att få fortbildning och förutsatt att man gått motsvarande välkommenprogrammet får ta del av isläget mot en lämplig årlig avgift.

Detta borde vara attraktivt för många klubbar då det borde höja kompetensnivån på medlemmarna och underlätta att rekrytera lämpliga ledare kökarlar och andra funktionärer. Det är funktionärerna som bär upp klubbarna.

Jag skulle gärna också se att man har ett kontinuerligt krav på ett visst antal klubbturer per 10-årsperiod eller turer av motsvarande kvalitet för att få fortsätta vara medlem.

SSSK kan inte ta ansvar för andra än våra medlemmar vad det gäller israpporteringen.
Däremot så vill vi vara öppna med information om utrustning, hur man lär sig åka, vanliga skador, lämpliga skydd, iskunskap, hur man blir medlem i vår och andra föreningar mm mm. Många av våra ledare har t ex skrivit kapitel i läroböcker om långfärdsskridskoåkning.

Fram för säkrare och roligare långfärdsåkning med klubbarna som bas.

Hälsningar Thure


Thure,

jag tror inte du tycker det själv, men ditt resonemang ovan förefaller något ologiskt för mig i alla fall.
Det första jag tänker på är att du säger att om man går ett välkomstprogram motsvarande SSSK så kan man få del av informationen. Samtidigt återkommer du till vikten av att vara ute med erfarna åkare som en del av fortbildningen. Det låter som du inte förkastar tanken på "differentierat medlemsskap" som vissa debattörer föreslagit?

Ni har väl 13 000 medlemmar i klubben? Hur många av dessa har varit med på någon tur arrangerad av SSSK i vinter? 2000? 3000? Jag sticker ut hakan och vill hävda att majoriteten bara varit med på en välkomsttur och inget mer. Om det stämmer så bör isinformationen omedelbart stängas för alla SSSKs medlemmar som inte varit med på någon tur? Tolkar jag dig rätt?

En annan märklig omständighet är att du säger att SSSK inte kan ta ansvar för andra än egna medlemmar. Då undrar jag om det som står i paragraf 15 i SSSKs stadgar är fel? Där står det nämligen att SSSK inte tar ansvar för några aktiviteter i kubbens regi, och att deltagare inte kan stämma klubben för ersättning om något skulle hända. Kommentar?

Vad gäller mitt "experiment" så skall det ses som ett tankeexperiment, ett försök att på ett pedagogiskt sätt illustrera hur kvantitativ forskning och slutledning går till. Som praktiserande (?) läkare borde resonemanget inte vara helt obekant för dig Thure.

Mvh Håkan Borg
 
Hoppla, GLSK blev lite slagträ i den här debatten, i vilken om man kan undvika pajerna hittar en intressant grunddiskussion.

Jag är inte styrelsemedlem så jag bör egentligen inte uttala mig men jag är färdledare och israpportör sedan några år och har varit med i den interna diskussionen i klubben.
Om man tittar i GLSKs stadgar kan man finna en formulering som jag glömt men vars andemening är att "GLSK är en klubb för vana åkare som tycker det är skoj att göra turer tillsammans", detta fungerade bra i flera år men för några år sedan så märkte vi (med vi menar jag färdledare och styrelse) att det förekom allt fler mindre erfarna åkare på turerna, vilket ställde till det för färdledarna eftersom vi saknade utbildning och vana för att hantera detta.
Efter detta följde en livlig diskussion och olika lösningar togs fram t ex färdledarutbildning. Tyvärr så finns det ingen aktiv långfärdsskridskosektion hos friluftsfrämjandet i Göteborg som kunde ta hand om dessa nybörjare så på initiativ av en färdledare så drogs en nybörjarutbildning igång trots att detta egentligen är tvärs emot våra stadgar. Så det som Håkan hittat är en abrovink för att lösa ett problem som lika gärna hade kunnat lösas med en obligatorisk kontroll av blivande medlemmar för att se att de uppfyller våra stadgars krav. Men vi göteborgare är snälla och opretentiösa, kanske lite väl snälla. Om medlemstillströmningen skulle öka ytterligare så vet jag inte vad klubben hittar på. Enklaste utvägen är ställa krav på nya medlemmar, alternativa lösningar innebär ofta ytterligare arbete för de ideellt engagerade i klubben vilket man bör undvika. Vid diskussion med andra klubbar med växtvärk så ser man liknande mönster.

Så långt om varför det står som det står på GLSKs hemsida. När det gäller det som denna tråd egentligen verkar handla om, nämligen vem som skall få tillgång till isinformation så har detta inte diskuterats på samma sätt som krav för deltagande i klubbturer. Som israpportör känner jag mig inte så nervös över att människor som inte har genomgått en långfärdsskridskoutbildning har tillgång till isinformation. Vad jag vet så har ingen olycka inträffat i Göteborg med omnejd där någon har utgått ifrån att is varit säker därför att vi israpportörer rapporterat det. Ibland lägger jag in varningar i israpporterna när jag tycker att det känns nödvändigt men oftast så förutsätter jag att folk har sunt förnuft, även om det ibland dyker upp oroväckande tecken på motsatsen. Vad Thure berättar om att olyckor inträffat i Stockholm gör mig dock lite orolig, detta bör undersökas.

-Palle Zetterstrand
 
Differentierad islägesinformation

hakan_l_borg; sa:
Thure,

jag tror inte du tycker det själv, men ditt resonemang ovan förefaller något ologiskt för mig i alla fall.
Det första jag tänker på är att du säger att om man går ett välkomstprogram motsvarande SSSK så kan man få del av informationen. Samtidigt återkommer du till vikten av att vara ute med erfarna åkare som en del av fortbildningen.

Hej igen Håkan.

Självklart finns det bland SSSKs alla medlemmar både mycket kompetenta långfärdsskridskoåkare och sådana som är soffliggare.

Likadant är det utanför skridskoseglarklubben. Jag lämnar olika information till personer jag möter på isen beroende på hur de är utrustade om de är ensamma etc. På samma sätt lämnar israpportörer ut olika information till t ex morgondagens ledare och de vanliga medlemmarna. Man kan ge mer detaljer i en dubbelriktad kommunikation.

Detaljerad information kan vara speciellt farlig till icke kompetenta om den uppfattas som att åker du där klubben åker eller åkt så behövs inte vanliga säkerhetsrutiner.

Om vi hade obegränsad antagning till klubben skulle vi få stora problem med att medelnivån på åkarna på våra turer skulle sjunka. Vi vill istället att den skall öka vilket alla deltagare tjänar på. Vi vill ha hög kompetensnivå bland våra medlemmar också för att de då i stor utsträckning åker på egna privata turer. Att kombinera egna turer med klubbturer ger en bra kompetensutveckling hos den enskilde.
En mycket stor andel av de som söker sig till SSSK är goda skridskoåkare. Däremot är iskunskaperna och kunskaperna om utrustning och hur den används vid t ex plurrning sämre. Allt lär man sig inte i ett välkommenprogram utan man lär sig och utvecklas ständigt vidare förutsatt att man är intresserad och satsar tid och engagemang.

Att den attityden är lite självisk det kan jag inte förneka. Liknande slags begränsning av bekvämlighets och säkerhetsskäl finns t ex på en dansrestaurant eller en fullsatt fotbollsmatch eller för att dra en mer näraliggande parallell besökstak i vissa känsliga naturområden. Nej förresten isarna räcker nog nästan alltid till för Sveriges skridskoåkande befolkning men det kan bli trångt på bussar och parkeringplatser ibland.

Det finns andra föreningar som vill ha flera medlemmar och funktionärer för att få bättre verksamhet. SSSK vill gärna hjälpa dessa föreningar genom ett samarbete så att dessa föreningar växer relativt sett snabbare än SSSK.

Slutar inlägget nu.

Thure
 
Mer åsikter

Nu börjar inläggen handla om mer konstruktiva saker än de inledande personangreppen, nu kanske vi kan komma någon vart :)

Jag fick mina första Gillbergare vid 7 års ålder och har nu rundat 25-årsjubileet på långfärdsskridskor. För mig och mina vänner är SSSK:s upplägg med turer inte attraktivt (ok, man kan bli avundsjuk på enstaka SSSK-turer i ytterskärgården), hellre åker vi i smågruppen än i kolonn.

Här kommer, utan vare sig krav på medlemskap eller lösenord för läsaren, några idéer för att få SSSK till en modernare idrottsförening:

1. Skapa en medlemsnivå "Israpportmedlemmar" för de som inte har för avsikt att åka med på turer. Jag är gärna med och stödjer israpporteringen, den är värdefull har jag hört. Dessa medlemmar skall i så fall uppmärksammas på sitt ansvar för åkare i grupper som inte är SSSK. Det finns ju trots allt åkare med väsentligt mer rutin än SSSK:s.

2. Gör inträdet enklare genom introduktionstillfällen på Ö IP eller plogade banor, mot betalning. Därefter kan de som fortfarande känner för sporten söka om inträde. Därefter kan de nya medlemmar med goda tips snabbt komma upp i en bra nivå.

Detta har framförts i andra inlägg i dessa trådar.....


För att ge feedback till SSSK om hur de ibland kan uppfattas vill jag berätta följande historia från när min fru Karin (som är en god åkare) var med på välkommentur på Vallentunasjön 2001. På isen inför uppdelning i grupper var det väldigt rörigt. Karin hamnade till slut i en grupp vars ledare direkt sätter fart tvärs över sjön (ingen instruktion eller några tips där inte för de som behövde) i en relativt hög hastighet. Känslan av "nu skall vi testa dem", såsom görs av militären vid värnpliktigas inryckning, var tydlig.

Efter några svängar över sjön ramlar Karin och en annan åkare i gruppen, något som inte uppmärksammas av gruppens ledare. Tack vare slumpen blev det inga skador, men resten av gruppen var borta på andra sidan sjön och återfanns aldrig. Karin var inte nöjd med denna "välkommentur" och valde att inte gå på fler turer. Därefter har jag hört några liknande historier (givetvis finns det också solskenshistorier) vilket får mig att tvivla på det sätt som SSSK tar emot nya medlemmar och avgifter.

Att numera inte behöva bli rekommenderad av två tidigare medlemmar känns inte som något större steg mot en modern förening.

SSSK måste vara försiktiga för att inte upplevas som ett elitistiskt sällskap med inträdesriter och hemliga språk. SSSK har p.g.a. sin storlek (vilket Thure konstaterar ovan) en viktig uppgift att sprida skridskoåkningen och göra det med glädje.

Vi ses på isarna!

Peter

PS Egentligen borde man åka i stället för att skriva detta.........
 
Svar till både Thure och Palle

Palle_Z; sa:
Om man tittar i GLSKs stadgar kan man finna en formulering som jag glömt men vars andemening är att "GLSK är en klubb för vana åkare som tycker det är skoj att göra turer tillsammans", detta fungerade bra i flera år men för några år sedan så märkte vi (med vi menar jag färdledare och styrelse) att det förekom allt fler mindre erfarna åkare på turerna, vilket ställde till det för färdledarna eftersom vi saknade utbildning och vana för att hantera detta.
Efter detta följde en livlig diskussion och olika lösningar togs fram t ex färdledarutbildning. Tyvärr så finns det ingen aktiv långfärdsskridskosektion hos friluftsfrämjandet i Göteborg som kunde ta hand om dessa nybörjare så på initiativ av en färdledare så drogs en nybörjarutbildning igång trots att detta egentligen är tvärs emot våra stadgar. Så det som Håkan hittat är en abrovink för att lösa ett problem som lika gärna hade kunnat lösas med en obligatorisk kontroll av blivande medlemmar för att se att de uppfyller våra stadgars krav. Men vi göteborgare är snälla och opretentiösa, kanske lite väl snälla. Om medlemstillströmningen skulle öka ytterligare så vet jag inte vad klubben hittar på. Enklaste utvägen är ställa krav på nya medlemmar, alternativa lösningar innebär ofta ytterligare arbete för de ideellt engagerade i klubben vilket man bör undvika. Vid diskussion med andra klubbar med växtvärk så ser man liknande mönster.

Så långt om varför det står som det står på GLSKs hemsida. När det gäller det som denna tråd egentligen verkar handla om, nämligen vem som skall få tillgång till isinformation så har detta inte diskuterats på samma sätt som krav för deltagande i klubbturer. Som israpportör känner jag mig inte så nervös över att människor som inte har genomgått en långfärdsskridskoutbildning har tillgång till isinformation. Vad jag vet så har ingen olycka inträffat i Göteborg med omnejd där någon har utgått ifrån att is varit säker därför att vi israpportörer rapporterat det. Ibland lägger jag in varningar i israpporterna när jag tycker att det känns nödvändigt men oftast så förutsätter jag att folk har sunt förnuft, även om det ibland dyker upp oroväckande tecken på motsatsen. Vad Thure berättar om att olyckor inträffat i Stockholm gör mig dock lite orolig, detta bör undersökas.

-Palle Zetterstrand


Palle,

det hedrar er att GLSK valt en annan väg för att lösa de problem som gör SSSK till en så tacksam slagpåse. Kom gärna ihåg att det inte alltid är den enklaste lösningen som är den bästa!

Jag utgår också från att både du och Thure frivilligt begär utträde ur era klubbar den dagen ni är för kassa för att hänga med de yngre förmågorna på klubbturerna. Gamla människor har ju liksom nybörjare en tendens att stoppa upp överallt! Eller? En relevant fråga är väl vilken kilometertid man skall klara för att få vara med? Det är säkert flera av medlemmarna i SSSK/GLSK som inte fixar standarden i början av säsongen eller efter julmatsuppehållet. Efter jul är det väl också en extra säkerhetsrisk eftersom de flesta säkert lagt på 5 kg. En normal SSSK skvadron väger då cirka 150 kg extra, vilket naturligtvis ger extra påfrestningar på isen. Jag har såg senast i helgen hur vissa tjockisar gav sig ut på tunn is utanför Ingarö, och det vill jag påstå att det knakade betänkligt! Man kanske skulle ha nån som stod och vägde in skridskoåkarna innan de överhuvudtaget fick ge sig ut på isen?

OBS Ovanstående inlägg har betydande inslag av ironi. OBS

Jag noterar också att herr Björck undviker att besvara mina kommentarer i sak, vilket naturligtvis är en indikation på att Thures åsikter är nedgrävda i väldigt djupa skyttegravar.

Thure, en liten kommentar: Du vill undvika för hög belastning på naturen. Som du säkert vet har vi något som kallas allemansrätt här i Sverige. Den rätten har på senare år begränsats till att gälla framför allt arrangemang i liten skala i privat regi. Kommersiella eller halvkommersiella arrangemang betalar i allt högre grad avgifter till markägare och andra. Till exempel betalar de som paddlar i Dalsland en naturavgift på 10 kr per person och dag till naturvård. SSSK kanske skulle ta ansvar för sina turer och betala en liknande avgift till Skrägårdsstiftelsen?
Kom gärna ihåg både Palle och Thure att den naturresurs som ni så gärna utnyttjar ägs av andra. Ni litar dessutom på att samhället ställer upp med räddningsmanskap när ni hamnar i problem, vilket jag de fakto vet har hänt vid minst ett tillfälle i SSSKs 100-åriga historia.

Mvh Håkan Borg
[Ändrat av hakan_l_borg 2003-03-03 kl 15:55]
 
Håkan kan inte hitta finansiering för israpporterna

Efter ha läst trådarna här tycker jag att det börjar bli dags att sammanfatta, något jag tar mig friheten till.

1) Israpportering kommer inte att släppas fri, av flera orsaker.
a) Säkerhetsskäl (som Thure skriver).
b) Ekonomiska skäl, hur skulle tjänsten annars finanserias? Varken Håkan eller någon annan har svaret.
c) Innehållsskäl. Informationen i ett öppet isnytt skulle tappa precision och kvalitet, eftersom många lämnar isinformationen, som isnytt bygger på, under förutsättning att läsaren har en grundläggande isinsikt och förstår att informationen bygger på att man själv kan bedömma is. I ett öppet isnytt skulle källorna sina. Den risken är inte värd att ta.

2) Att bli medlem i SSSK är ett problem, däremot tycker jag att Håkan överdriver grovt när han kallar det att att förnedra sig att gå välkommenprogrammet. Själv har jag gått igenom detta utan att känna mig förnedrad. Däremot är efterfrågan större än tillgången, vilket skapar problem både för klubben och för de som vill bli medlemmar. Men efter att jag utmanade er (Håkan mfl) att hitta alterativa förslag så tycker jag inte att det blev så många.

3) Som alla föreningar är SSSK summan av våra medlemmar. Av de 13 000 finns det trevliga, otrevliga, rika, fattiga, tjocka, smala, folk med gula skosnören, folk med röda skosnören etc. De allra allra flesta jag träffar i klubben är vanliga Stockholmare som gillar att skrinna och utöva friluftsliv. Kanske har ni lagt märke till nån som ni av någon anledning retade upp er på, och så dömer ni klubben efter honom/henne??? Kom igen, rätt omoget. Kolla själva istället för att föra vidare massa gamla skrönor och amsagor. Någon skrev att de hellre åkte privatturer än klubbturer. Det är nog ingen medlem som bara åker på klubbturer, eller iallafall ganska få. Men att åka på klubbtur är väldigt kul det med!

Vad gäller miljövård har Thure gjort ett stort jobb i klubben. Att åka på klubbtur är bra ur miljösynpunkt, en stor fullsatt buss (50 pers) drar 2,3 liter milen (bra modern diesel). Det är väl ca 20 privatbilar som drar mellan 10 och 20 liter milen totalt.

mvh Staffan
[Ändrat av Stadan 2003-03-03 kl 18:25]
 
Re: Svar till både Thure och Palle

hakan_l_borg; sa:
Jag utgår också från att både du och Thure frivilligt begär utträde ur era klubbar den dagen ni är för kassa för att hänga med de yngre förmågorna på klubbturerna.


Kan vi inte hålla oss till en sak i taget. Om jag nu ändå skall svara på detta så :

OK för att du kanske är ironisk men ja, när jag blir så gammal att jag inte orkar hålla grupp 5 tempo så lovar jag att hålla mig ifrån GLSKs ordinarie turer. Gubbmaffian lär dock vara så stark då att vi kan uppfinna och driva igenom en ny långsam grupp för oss gamlingar, alternativt så skapar vi en ny klubb för pensionärer.

hakan_l_borg; sa:
Kom gärna ihåg både Palle och Thure att den naturresurs som ni så gärna utnyttjar ägs av andra. Ni litar dessutom på att samhället ställer upp med räddningsmanskap när ni hamnar i problem, vilket jag de fakto vet har hänt vid minst ett tillfälle i SSSKs 100-åriga historia.

Mvh Håkan Borg

Vad jag vet så drivs varken GLSK eller SSSK med vinstsyfte så den slutsatsen är inte relevant. Då skulle man lika gärna kunna skjuta in sig på scouterna och se till att de betalade för att de var ute och gick i skogen.

Den beredskap som samhället har för nödsituationer skall gälla för alla svenska medborgare oavsett om man är organiserad i en grupp i en klubb eller inte när man undsätts. Att implicit försöka påstå att SSSKs ledare har räddningstjänstens insatsmöjligheter som en faktor i sin turplanering verkar långsökt.

Det kan vara skoj med polemik ibland men det måste finnas bättre substans i den. Låt oss få till en slutdiskussion i den egentliga frågan så kan vi ta den generalla diskussionen om ideella föreningars vara och icke-vara och deras ansvar mot samhället och samhällets ansvar mot dem någon annanstans.

-Palle
 
Det är klart att det går att lösa finansieringsfrågan om man verkligen vill det. Israpporter kan läggas ut på betalsajt på nätet eller på 071-nummer per telefon. I så fall får var och en den information han/hon betalar för. Men det är väl inte det som är problemet egentligen. Snarare handlar det om att det som var en exklusiv aktivitet för ett rätt litet antal människor har exploderat till en folksport (vilket jag personligen tycker är positivt) och hur man ska handskas med det. Men är lösenordet ett problem egentligen; jag trodde alla som åker skridskor fick ut information från SSSK genom vänner och bekanta som är medlemmar??? Det behöver man inget lösenord för, det räcker med att ringa och fråga. Och jag kan inte se något klandervärt i detta, jag har inga förpliktelser mot en klubb där jag varken är eller vill bli (eller i dagsläget ens kan bli) medlem. hälsningar Lotta
 
Till Palle

Snabba kommentarer:
Min utgångspunkt är att skridskoklubbarna bedriver omfattande verksamhet på annans mark. Jag avsåg inte något vinstintresse som sådant. Om du såg minen på de som bor intill Björkviks brygga när 500 skridskoåkare rasade in i lördags så förstår du vad jag menar. Vi påverkar alla varandra, vilket jag anser är ett moraliskt argument för att ta bort begränsningsregler och annat i skridskoklubbar. Argumentet om kvalitet på turerna håller helt enkelt inte, och som du själv säger: Om de gamla gubbarna - SOM REDAN ÄR MEDLEMMAR - får för sig att bilda en grupp 6 speciellt för dem så är det inga problem. Nybörjare är väl i princip per definition inte medlemmar, och har svårare att föra någon talan.

Vad gäller räddningsresurser tycker jag du missuppfattar mig, eller så tar du för givet att samhället skall betala utan knot? Mitt argument är att klubbarna bör inse att de inte klarar att bedriva sin verksamhet utan stöd från resten av samhället (räddningstjänst, markägare mfl) och därför tycker jag att det finns skäl för att ge något tillbaka och inte anse att klubbarna är till för några få.

Mvh Håkan Borg
[Ändrat av hakan_l_borg 2003-03-03 kl 21:38]
 
Re: Håkan kan inte hitta finansiering för israpporterna

Stadan; sa:
Vad gäller miljövård har Thure gjort ett stort jobb i klubben. Att åka på klubbtur är bra ur miljösynpunkt, en stor fullsatt buss (50 pers) drar 2,3 liter milen (bra modern diesel). Det är väl ca 20 privatbilar som drar mellan 10 och 20 liter milen totalt.

mvh Staffan
[Ändrat av Stadan 2003-03-03 kl 18:25]

Om du tycker det är bra med bussning, vilket också jag gör, så uppskattar du säkert mina förslag i ett tidigare inlägg. Du får läsa noggrannare inför nästa sammanfattning.

Mvh Håkan Borg
 
Kommersialisering är vi ointresserade av!

CEN; sa:
Det är klart att det går att lösa finansieringsfrågan om man verkligen vill det. Israpporter kan läggas ut på betalsajt på nätet eller på 071-nummer per telefon.

Jag menar att modernare idrottsklubb än SSSK vad beträffar informationsöverföring till medlemmarna är det svårt att hitta.

Men all vår verksamhet bygger på stora ideella insatser. Vi vill inte ha något A och B-lag bland våra medlemmar där B-laget bara är mottagare och inte bidrar själva utan vill aktiva medlemmar så att vi kan få flera funktionärer för att fortsätta utveckla verksamheten. SSSKs servicegrad vore helt omöjlig att upprätthålla kommersiellt eller kommunalt.
Är man med i en ideell förening måste man vara med och dela arbetet på ett eller annat sätt annars dör föreningen.

Thure
 
Re: Till Palle

hakan_l_borg; sa:
Snabba kommentarer:
Min utgångspunkt är att skridskoklubbarna bedriver omfattande verksamhet på annans mark. Jag avsåg inte något vinstintresse som sådant. Om du såg minen på de som bor intill Björkviks brygga när 500 skridskoåkare rasade in i lördags så förstår du vad jag menar. Vi påverkar alla varandra, vilket jag anser är ett moraliskt argument för att ta bort begränsningsregler och annat i skridskoklubbar. Argumentet om kvalitet på turerna håller helt enkelt inte, och som du själv säger: Om de gamla gubbarna - SOM REDAN ÄR MEDLEMMAR - får för sig att bilda en grupp 6 speciellt för dem så är det inga problem. Nybörjare är väl i princip per definition inte medlemmar, och har svårare att föra någon talan.

Vad gäller räddningsresurser tycker jag du missuppfattar mig, eller så tar du för givet att samhället skall betala utan knot? Mitt argument är att klubbarna bör inse att de inte klarar att bedriva sin verksamhet utan stöd från resten av samhället (räddningstjänst, markägare mfl) och därför tycker jag att det finns skäl för att ge något tillbaka och inte anse att klubbarna är till för några få.

Mvh Håkan Borg
[Ändrat av hakan_l_borg 2003-03-03 kl 21:38]

OK, men båda dessa frågor har med vad jag tog upp tidigare som vi skall lägga i en annan tråd någonstans. Vilket ansvar har en ideell förening mot samhället och vice versa. Vad är skillnaden på 500 oorganiserade personer och 500 organiserade.

Nu skall jag komma med mina slutargument(?) med utgång från Staffans:
Stadan; sa:
1) Israpportering kommer inte att släppas fri, av flera orsaker.
a) Säkerhetsskäl (som Thure skriver).
b) Ekonomiska skäl, hur skulle tjänsten annars finanserias? Varken Håkan eller någon annan har svaret.
c) Innehållsskäl. Informationen i ett öppet isnytt skulle tappa precision och kvalitet, eftersom många lämnar isinformationen, som isnytt bygger på, under förutsättning att läsaren har en grundläggande isinsikt och förstår att informationen bygger på att man själv kan bedömma is. I ett öppet isnytt skulle källorna sina. Den risken är inte värd att ta.

a) Antagligen är det så eftersom ju mer isinformation det finns desto fler lär åka skridskor och desto fler lär förolyckas på grund av bristande förmåga att bedöma is. Om antalet olyckor ökar snabbare än antalet åkare vet nog ingen(?), som tur är så sker det väldigt få olyckor inom långfärdsskridskoåkning. Hade varit intressant med en liten studie i denna fråga istället för vilda spekulationer.
b) Här har de flesta icke-organiserade sagt att de är beredda att betala enbart för tjänsten israpport så det ekonomiska skälet kan vi stryka.
c) Det är möjligt, själv bryr jag mig inte längre om att lägga in information/svara på israpporter på Utsidans forum därför att jag lägger mycket tid på israpportering i klubben. Dessutom så tycker jag att feedbacken är dålig vid det fåtal tillfällen jag lämnat info men då har jag berättat bara för den som frågat kanske av de försiktighetsskäl som Staffan anger. Blir dock mindre och mindre försiktig med isinfo.

Så Håkan och ni andra ni har två vägar att gå:

1) Ta fram ett underlag som visar att ju mer isinformation som finns desto färre förolyckas(alternativt med ett filosofiskt perspektiv, även om fler förolyckas så ökar den totala glädjen i samhället för att folk får åka på fina isar) och använd det som ett argument för differentierade medlemskap. Kom ihåg att det är mycket lättare att förändra en organisation inifrån än utifrån så det är bara att svälja stoltheten och sitta av en kväll med lite förnumstighet och pekpinnar (jag har aldrig varit på SSSKs välkomstkväll så detta är antagligen en grav missuppfattning :) ) + en halv dags lugn åkning.

2) Ignorera klubbarna och starta ett eget nätverk. Grunderna till det finns här på Utsidan men det saknas samhörighetskänsla i forumet, varför är det så få som tackar för isinfo och berättar hur de upplevde isen när de var ute och åkte. Att någon tog på sig att samla all öppen isinformation på nätet till en egen israpport som postades här hade varit en bra början, gärna med uppmaningar till folk att kolla av isar som är okända. Åker man till Bromskär med bil så ser man ju en hel del annan is på vägen, flyger man så ser man väldigt mycket is. Det finns mycket öppen isinformation som kan användas som grund till en israpport, SSSK t ex är väldigt snälla som lägger ut alla färdrapporter som är äldre än en vecka. Med det stabila högtryck som vi haft i Sverige den senaste månaden så är även veckogammal information färsk.

-Palle
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg