Då var vi igång igen.
Denna tråd fortsätter från tråden SSSK Lösenord
Thure,
jag tror inte du tycker det själv, men ditt resonemang ovan förefaller något ologiskt för mig i alla fall.
Det första jag tänker på är att du säger att om man går ett välkomstprogram motsvarande SSSK så kan man få del av informationen. Samtidigt återkommer du till vikten av att vara ute med erfarna åkare som en del av fortbildningen. Det låter som du inte förkastar tanken på "differentierat medlemsskap" som vissa debattörer föreslagit?
Ni har väl 13 000 medlemmar i klubben? Hur många av dessa har varit med på någon tur arrangerad av SSSK i vinter? 2000? 3000? Jag sticker ut hakan och vill hävda att majoriteten bara varit med på en välkomsttur och inget mer. Om det stämmer så bör isinformationen omedelbart stängas för alla SSSKs medlemmar som inte varit med på någon tur? Tolkar jag dig rätt?
En annan märklig omständighet är att du säger att SSSK inte kan ta ansvar för andra än egna medlemmar. Då undrar jag om det som står i paragraf 15 i SSSKs stadgar är fel? Där står det nämligen att SSSK inte tar ansvar för några aktiviteter i kubbens regi, och att deltagare inte kan stämma klubben för ersättning om något skulle hända. Kommentar?
Vad gäller mitt "experiment" så skall det ses som ett tankeexperiment, ett försök att på ett pedagogiskt sätt illustrera hur kvantitativ forskning och slutledning går till. Som praktiserande (?) läkare borde resonemanget inte vara helt obekant för dig Thure.
Mvh Håkan Borg
Denna tråd fortsätter från tråden SSSK Lösenord
thureb; sa:Hej.
Tråden börjar nu bli rätt lång och jag har en känsla av att argumenten återkommer kanske pga att alla inte läst alla inlägg. Detta blir därför mitt sista inlägg i den här tråden. Tar någon upp en liknande tråd igen så skirver jag nya inlägg.
Jag vill passa på och kommentera ett par saker.
SSSK har under de snart 7 år som jag varit ordförande haft en livlig diskussion om vi kan införa ett medlemsskap för de som bara vill ha isläget och ett annat för de som vill vara med på våra turer.
Vi har avstått av säkerhetsskäl. Vi har ett ansvar för att våra medlemmar hänger med och lär sig och tränar issäkerhet kontinuerligt och detta förutsätter att man hänger med på klubbens turer eller i varje fall åker tillsammans med erfarna och kompetenta personer som själva hänger med klubbens turer eller motsvarande.
Den isinformation som vi ger våra medlemmar i vårt isläge är livsfarlig hos personer som ej kan tolka den.
Det finns åtminstone två exempel under vår drygt 100-åriga historia på att informationen lett till dödsfall i plurrningsolyckor när den kommit obehöriga till del.
Håkan föreslår ett experiment med grupper som ger sig ut på isar med och utan SSSKs isläge. Jag menar att ett sådant experiment inte skulle tillföra någonting. Det är alltid gruppens omdöme, kompetens, ödmjukhet, erfarenhet och utrustning som avgör hur säkert de färdas inte om de hört isinformation från SSSK eller någon annan.
Jag har inte föreslagit att någon annan klubb i Stockholmsområdet skall bygga upp egen israpportering motsvarande SSSK det skulle kosta i stoleksordningen 500 000 Kr per år. Vad jag kan tänka mig är ett system där man oavsett vilken klubb man är med i garanteras att få fortbildning och förutsatt att man gått motsvarande välkommenprogrammet får ta del av isläget mot en lämplig årlig avgift.
Detta borde vara attraktivt för många klubbar då det borde höja kompetensnivån på medlemmarna och underlätta att rekrytera lämpliga ledare kökarlar och andra funktionärer. Det är funktionärerna som bär upp klubbarna.
Jag skulle gärna också se att man har ett kontinuerligt krav på ett visst antal klubbturer per 10-årsperiod eller turer av motsvarande kvalitet för att få fortsätta vara medlem.
SSSK kan inte ta ansvar för andra än våra medlemmar vad det gäller israpporteringen.
Däremot så vill vi vara öppna med information om utrustning, hur man lär sig åka, vanliga skador, lämpliga skydd, iskunskap, hur man blir medlem i vår och andra föreningar mm mm. Många av våra ledare har t ex skrivit kapitel i läroböcker om långfärdsskridskoåkning.
Fram för säkrare och roligare långfärdsåkning med klubbarna som bas.
Hälsningar Thure
Thure,
jag tror inte du tycker det själv, men ditt resonemang ovan förefaller något ologiskt för mig i alla fall.
Det första jag tänker på är att du säger att om man går ett välkomstprogram motsvarande SSSK så kan man få del av informationen. Samtidigt återkommer du till vikten av att vara ute med erfarna åkare som en del av fortbildningen. Det låter som du inte förkastar tanken på "differentierat medlemsskap" som vissa debattörer föreslagit?
Ni har väl 13 000 medlemmar i klubben? Hur många av dessa har varit med på någon tur arrangerad av SSSK i vinter? 2000? 3000? Jag sticker ut hakan och vill hävda att majoriteten bara varit med på en välkomsttur och inget mer. Om det stämmer så bör isinformationen omedelbart stängas för alla SSSKs medlemmar som inte varit med på någon tur? Tolkar jag dig rätt?
En annan märklig omständighet är att du säger att SSSK inte kan ta ansvar för andra än egna medlemmar. Då undrar jag om det som står i paragraf 15 i SSSKs stadgar är fel? Där står det nämligen att SSSK inte tar ansvar för några aktiviteter i kubbens regi, och att deltagare inte kan stämma klubben för ersättning om något skulle hända. Kommentar?
Vad gäller mitt "experiment" så skall det ses som ett tankeexperiment, ett försök att på ett pedagogiskt sätt illustrera hur kvantitativ forskning och slutledning går till. Som praktiserande (?) läkare borde resonemanget inte vara helt obekant för dig Thure.
Mvh Håkan Borg