SSSK Lösenord

Re: tja.. hag kan väl omformulera ...

anders_li; sa:
kan inte nån publicera lösenordet till sssk:s isnytt?

Hej.

Det publiceras bara för våra medlemmar. Skulle det publiceras för andra så kommer vi omedelbart att byta lösenord.

Thure Björck ordförande i SSSK

Re: inte så svårt

hakan_l_borg; sa:
att få tag på det lösenordet ..

hehe

;)

Inte så svårt kanske men oärligt av både den som yppat det och den som tagit emot det. Vederbörande riskerar dels att israpporterna censureras mer i framtiden för undvikande av olyckor och dels farliga olyckor.

Det har förekommit dödsolyckor när oerfarna icke medlemmar trott att isarna som nämnts på SSSKs rapporter indikerat säkra isar.

Ditt inlägg ovan torde slå tillbaka ganska hårt på uppfattningen om dig hos de som läser det.

Thure

Uppfattning om mig

Min inställning till SSSKs policy är att klubben skjuter sig själv i foten genom att inte publicera isinformation till allmänheten. Thure B säger att dödsolyckor inträffat på grund av att folk litat på isinformationen. Min fråga är i så fall hur många olyckor som skett på grund av att allmänheten inte haft tillgång till informationen. Ett exempel:

Antag att vi gör ett test: Två slumpvisa grupper får a) tillgång till SSSKs isinformation
b) inte tillgång till SSSKs isinformation

Om vi redovisar den tänkta olycksfrekvenser per grupp kanske utfallet blir som följer:

a: 5% olyckor
b: 1% olyckor

om ett sådant test skulle ge utfall enligt ovan är jag benägen att hålla med, men då undrar jag hur du menar att en enkel välkomstträff (ja, jag vet vad som gås igenom på dessa möten och inte blir man nån iskännare på dem det är rättsäkert det!) rättfärdigar att SSSKs 13 000 medlemmar får tillgång till informationen?

Om utfallet i stället skulle vara:

a: 1% olykor
b: 5% olyckor

så faller hela ditt argument eller hur? Jag vet inte om du kan redovisa några siffror som stödjer ditt argument? Jag har inga sådana siffror själv, men jag tror att resultatet skulle vara enligt det sistnämnda fallet!

Mitt förslag till SSSK är:

a) Slopa era minst sagt löjliga begränsningar på intagning av medlemmar. Låt välkomstutbildningar skötas av professionella i värsta fall, till exempel som golfsporten gör. Ett grönt kort för skridskoåkning. Utbildningen kan då bli mer seriös, SSSK måste ju själv medge att ett par timmar i en skolaula knappast är tillräckligt! En utbildning kanske kan bedrivas i form av en studiecirkel? Ja, ni har säkert själva många bra ideér?
b) Starta nybörjarutbildningar - ni pratar själva om säkerhet och hur kul skridskoåkning är, samtidigt tar ni inte något som helst ansvar för att främja skridskoåkning i Stockholm. (Se ovan)
c) Publicera gärna isvarningar på platser ni anser osäkra. Detta är en policy som till exempel försäkringsbolag använder för att undvika bedragare, bolagen delar information om kriminella för att de inser att det gynnar alla inblandade.
Information om fina åkplatser kan ni ju hålla för er själva, då kan man på sin höjd anklaga er för att vara snåla.

SSSK gillar att ge sken av säkerhetsarbete, men det finns ett märkligt motstånd i klubben som nästan är sekteriellt mot att sprida kunskap. Nationalekonomen Assar Rönnlund kallar detta insider/outsider problemet. De som är insiders, SSSKs medlemmar, har starka skäl att hålla de som är outsiders, alla andra, utanför skridskoåkningen. Skälen kan vara: Vi har inte plats för fler åkare på de platser vi åker på, vi har inte lust att lära andra eftersom det tar tid, "jag vill ha unika upplevelser som ingen annan skall förstöra för mig". Jag säger inte att det är så, men jag har svårt att se vad andra skäl det finns för SSSKs inställning?

Re: Uppfattning om mig

Naturligtvis heter gubben Assar Lindbäck. Jag skulle bara kolla att ni var med ..

Tur att man inte satsade på en karriär som Jeopardyvinnare!

;)

Ekonomer & skridskoåkare

Hej Håkan,

inget är nytt under solen och inte här i forumet heller.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=12258

Som aktiv i SSSK håller jag med om det är för svårt idagsläget att bli medlem. Dock har jag ingen bra ide hur det ska lösas. Men dagsläget är besvärligt, jag håller med. Kanske är någon form av diffrentierat medlemskap lösningen? Har du Håkan någon bra ide?

Thure tog upp säkerhetsaspekterna. Här är de ekonomiska realiteterna.

Frågan till dig Håkan är ju hur israpporteringen ska finansieras? Den kostar 100.000-tals kr per år, och största anledningen till att jag blev medlem var att jag ville vara med och betala för denna bra tjänst. Utan medlemsintäkter skulle inte israpporteringen fungera.

Jag misstänker att nationalekonomen Assar Lindbäck inte skulle föreslå en helt frisläppt israpportering som lösning på finansieringen av tjänsten ;-)

Varmt välkommen som medlem nästa höst,

önskar Staffan

Re: Ekonomer & skridskoåkare

Stadan; sa:
Hej Håkan,

inget är nytt under solen och inte här i forumet heller.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=12258

Som aktiv i SSSK håller jag med om det är för svårt idagsläget att bli medlem. Dock har jag ingen bra ide hur det ska lösas. Men dagsläget är besvärligt, jag håller med. Kanske är någon form av diffrentierat medlemskap lösningen? Har du Håkan någon bra ide?

Thure tog upp säkerhetsaspekterna. Här är de ekonomiska realiteterna.

Frågan till dig Håkan är ju hur israpporteringen ska finansieras? Den kostar 100.000-tals kr per år, och största anledningen till att jag blev medlem var att jag ville vara med och betala för denna bra tjänst. Utan medlemsintäkter skulle inte israpporteringen fungera.

Jag misstänker att nationalekonomen Assar Lindbäck inte skulle föreslå en helt frisläppt israpportering som lösning på finansieringen av tjänsten ;-)

Varmt välkommen som medlem nästa höst,

önskar Staffan

Hej Staffan,

jag är inte intresserad av att förödmjuka mig själv genom att köa för att köpa biljetter till er välkomstträff. Jag tycker som du att det är rimligt att vara med och betala för informationen, men SSSKs policy gör det svårt att visa god vilja.
Som du säger är israpporteringen en omfattande verksamhet, och det är rimligt att vara med och betala för den. Om du läser mitt inlägg så ser du att jag har en hel del förslag till SSSK på lämpliga lösningar av ert medlemsproblem.

Staffan, om du vill prova klättring finns det en onlineförare på http://www.plonk.se/snf/foraren.html
den är gratis ..tänka sig!

Vill du pröva paddling är du välkommen till HKK, onsdagspaddlingar kan du följa med på gratis .. tänka sig!

Vill du prova orientering så rekommenderar jag http://www.orientering.se, där tävlingsprogram fnns. Det går bra att åka ut till tävlingarna och anmäla sig på plats. Inte gratis - men inga krusiduller ... tänka sig!

Alla dessa aktiviteter är riskaktiviteter, mer eller mindre, men eldsjälar inom varje idrott gör sitt bästa att få med sig fler personer och låta andra upptäcka tjusningen med sina respektive sporter.

Vill du pröva andra aktiviteter så finns det många som gärna ger tips. De enda som jag vet som inte är intresserade av att dela med sig och främja sin sport är SSSK.

Mvh Håkan Borg
- som nästa höst kommer att göra sitt bästa för att lura av SSSK lösenordet till siten om det inte blir någon ändring.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg