Hört talas om datum REGCAN 95?

Har just köpt en vandringskarta över Gran Canaria som har kartdatum REGCAN 95.

Finns det någon som vet något om detta datum?

Spansk special

Bara att det tycks vara något speciellt spanskt kartdatum, även om det verkar användas på några håll i Sydamerika också.

Anders

REGENTE CANARIAS 95

http://www.mfom.es/ign/cartografia/cartografia2.htm

Tyvärr på spanska så det är lite svårbegripligt för mig.

Blir lite förvirrad när jag tittar på detta dokument.

Det står under "Sistema de Referencia" och "Islas Canarias" att elipsoid WGS 84 och datum REGCAN 95 används med origo för longitud i Greenwich.
Kartprojektionen är UTM.

Jag trodde att elipsoiden hette något annat (någon gubbes namn kanske?) och att kartdatumet var WGS 84 men vad är då REGCAN 95?

Finns det någon här som kan reda ut begreppen?

Kan de avvikelsefel i utländska kartor som nämnts nyligen i detta forum vara relaterade till några missförstånd om projektioner, datum, medelmeridianer, skalfel inom UTM-zoner m.m. ???

// Ingvar

REGCAN

Jag tror att beteckningen är en förkortning av referencia, geodésico och Canarias.

Vanligaste kartdatum på Kanarieöarna tycks vara Pico de las Nieves, i min GPS 12 förkortat till "Pico De Las Nv".

Det tycks finnas andra kanariska kartor med olika datum. En artikel (från juli 2000) http://www.asprs.org/asprs/resources/grids/07-2000-spain.pdf beskriver flera datum, med många siffror som kanske kan användas i ett User Grid för den som förstår sådant.

Jag har också hittat en liten tysk språkövning (från http://www.physik.uni-osnabrueck.de/~ahaenel/navi/gps.htm): Auch die Kartenhersteller sind nicht von Irrtümern frei. Kompass-Wanderkarte 233 Teneriffa gibt als Bezug WGS 84, Datum REGCAN 95 an, damit zeigte der GPS aber immer 200 m Abweichung an, mit dem Datum Pico de las Nieves war der Fehler beseitigt! Das auf der Karte eingezeichnete UTM-Netz hat also offenbar nicht den WGS 84-Bezug! In einer Neuauflage soll es korrigiert werden! Anonsten aber eine recht gute Karte zum Wandern.

Kortöversättning: Använd Pico de las Nieves även om det står REGCAN och lita inte alls på UTM-nätet.

Det får också bli mitt rätt osakkunniga råd tills vidare, till dess Du har kunnat kontollera kartan på plats. Men kom ihåg den gamla militära regeln: Stämmer inte kartan och verkligheten, så gäller kartan.

Spanskt svar

Jag skrev till Juan F. Prieto Morín
Dpto. Ingeniería Topográfica y Cartografía
Universidad Politécnica de Madrid och frågade.

Så här svarar han:

Dear Anders,

REGCAN95 is the new datum for the Canary Islands, and it's fully compatible
with WGS84.
We think this new datum will allow the use of the maps easier to GPS users.
Remember that it is possible to find some cartograhy in the older datum
Pico de las Nieves, wich of course, is a local one.

So I think if you select on your GPS datum menu or software the datum
WGS84, your GPS will give you coordinates in REGCAN95 datum when you'll be
in Canary Islands.

Kind regards,
Juan

Trevligt med folk som tar sig tiden att skicka ett svar!

Anders

Och fantastiskt med alla kunniga och entusiastiska människor som bjuder på sig och sin kompetens i detta forum. Jag återkommer med en rapport efter besöket på Gran Canaria om några veckor.

Mer datuminfo

Fick denna information också av Juan:

We have seven sets of deltaX, deltaY and deltaZ; one of it for each island.
But we have also a medium deltaX, deltaY and deltaZ for the whole archipelago:
DX=-315.46 (+- 0.48)
DY=-086.50 (+- 0.78)
DY= 120.12 (+- 0.62)

Den som vill göra ett "User datum" för öarna ifråga kan alltså använda dessa värden. Delta a och delta f ska vara för International 1924.

Anders

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magnuss Fel Datum i Garmin 12 Navigering 4
cyba projektion och datum för svenska BSB sjökort Navigering 7

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg