Sy om en Gore-texjacka

Jag sitter med en gammal Haglöfs jacka modell Climber, (om jag inte minns fel). Två lagers Gore-Tex med löst ”nätskickt” i jackan.
Jag har köpt The north face moutain jacket som jag är mycket nöjd med, så efter som jag nu har en jacka som bara samlar i princip damm tänkte jag göra om den något.
Min tanke var att sy in den något och ta bort nätskiktet i jackan och även fästa luvan.

Så jag undrar om det är något som jag bör tänka på när jag skall sy i Gore-Tex

bash; sa:
Jag sitter med en gammal Haglöfs jacka modell Climber, (om jag inte minns fel). Två lagers Gore-Tex med löst ”nätskickt” i jackan.
Jag har köpt The north face moutain jacket som jag är mycket nöjd med, så efter som jag nu har en jacka som bara samlar i princip damm tänkte jag göra om den något.
Min tanke var att sy in den något och ta bort nätskiktet i jackan och även fästa luvan.

Så jag undrar om det är något som jag bör tänka på när jag skall sy i Gore-Tex

se till att du har utrustning för att limma och tejpa sömmarna efter du sytt..

sealer

Det finns något som heter "seam sealer" eller liknande, jag fick med en tub när jag köpte ett MHW tält. Det är ett lim som är tänkt att behandla sömmar, inte helt olikt liquisole, men lite mer tunnflytande.

Du skulle kunna testa med denna "sealer" och någon tesa-tejp...

Som vanligt kan ju ett prov vara på plats innnan du kör "the real thing"

lycka till

/föhl

Tråd och bonus nål...

Helsyntetisk tråd och nålstorlek anpassad till tråden, 80 är ett bra mått. Tror inte att du skall öva dig på plagget med annan limning och tejpning för det ger rester som kan förhindra att den riktiga tejpningen blir tät!
Tänk och pröva innan du syr. Ge dig tid och se till att tyget ligger rätt innan du syr! I ditt fall skulle jag råda dig att sy en jacka som du vill ha den i bomull-polyester innan du ger dig på G-tex tyget! För fällsömmar och ärminfästningar kräver lite.... Ändringsskrädderi är oftast svårare än nysömnad.

Go tur

Johan K

[Ändrat av johankse 2003-02-04 kl 09:55]

Angående tråd så är det 100% polyester som gäller, tänk på att köpa tunna riktiga nålar som gör små hål i tyget.. Köp inga billiga skitnålar som gör hål stora som tingstadtunneln.. E du riktigt seriös så köper du en pressarfot som e teflonbelagd, då jäklar blir det fart i prylarna.. Sy inte heller för tätt, vi vill ha få och små hål med tanke på att allt skall limmas och tejpas ändå.

Jag misstänker att det mesta ( nål och tråd) finns i välsorterade sybehörsaffärer, eller??

Patrick skickade ju ut en fin länk med b.la. klister, företaget misstänker jag är i USA (har aldrig handlat från det företaget).
Så, har vi några liknande i Sverige??

Justmakeit ligger i Canada, jag ser ingen direkt skillnad att handla därifrån på postorder eller från Sverige.. Tyvärr så e jag dålig på Svenska sidor.. Ska du ha spinnakertejp så finns i alla välsorterade segelbutiker, dom har troligtvis limm oxå..

Jag kom just på att du bor i Göteborg, stick ner till Järntorget vid Pusterviksteatern så har dom en stor jäkla segeltillbehörsaffär, har dom inte prylarna så vet dom vem som har..

.
[Ändrat av FJS90/91 2003-02-04 kl 10:18]

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg