Lundhags Sylarna

Hejsan.

är det nâgon som har nâgon erfarenhet av Lundhags Anorak "Sylarna", och/eller av vindbyxorna och/eller knickers i samma serie? Passform? Rörelsefrihet? Vikt?

Materialet - Vitex Classic - : hur verkar det i jämförelse med ren bomull? Kánns det plastigt eller som bomull? Tâl den en regnskur eller inte? Vindtäthet?

Tack pâ förhand!

Mats
[Ändrat av malindo 2003-01-19 kl 22:52]

nej, men...

Hej
Ingen erfarenhet av den men var inne och kände på Fjällrävens motsvarighet Gutulia Anorak.
Kändes mycket rejäl och genomtänkt. Stora ventilationsmöjligheter med dragkedjor i armhålorna och längst ner på sidorna.
Enda nackdelen jag såg med den förutom priset(1600) var att luvan verkade lite sladdrig och inte hade en "skärm".
/Joel

Hej Joel och ni andra:

jag är lite sugen pà en hederlig gammaldags anorak i bomull eftersom farsans gamla 60-talare som jag använt fram till nu börjar bli lite väl sliten och liten.

Det verkar ju fr. a vara skandinaviska tillverkare som gör denna typ av plagg (Fjállräven, Norröna, Lundhags etc) Priset verkar vál ligga runt 1500 SEK (eller?)

Jag var lite nyfiken pà Lundhags anorak plus knickers alt byxor, men osáker pà deras material (bomull och Polyester + teflon).

Eftersom jag bor i Spanien är möjligheterna att känna pà dessa plagg i butikerna támligen begränsade, och jag vánder mig därför till Utsidans experter för komentarer!

Tack pà förhand!
Mats

I senaste nr av Utemagasinet (nr 1 2003) så är det en jämförelse (inget riktigt test) av några olika anrorakSAR. Inte Lundhags sylarna, men den något billigare Lundhags Blidö. Också en Fjällräven, en Norrøna och en Klättermusen (Rim). Eftersom dessa är tämligen olika (i fråga om material och delvis ockå i fråga om TÄNKT användning) så är det väl kanske inte helt rättvist att jämföra dem.

Se test i Utemagasinet

Hej

I senaste nummret (1/2003) av Utemagasinet har man skrivit lite om gamla hederliga anorakar. Törs inte svara om just de plag du frågar om är med (sitter på jobbet och har inte tillgång till tidningen).

MVH Daniel

Hej Klager:

var det nàgot sárskilt som denna jámförelse kom fram till? Eller finns detta pà nàgon web?

Mvh / Mats

Utemagsinet har adressen http://www.utemag.com/ Men där finns det inte mycket matnyttigt, men man kan ju kontakta dem och de har också ett forum. Fjällräven och Norrønas (modell Arktis) anoraksar i klassiskt utförande (bommull) gillades, speciellt detaljerna (de anmärkte på huvan till Lundhags Blidö samt på bla ärmslut och fickor på Klättermusen RIM). Men som sagt det var inget riktigt test utan de hade mest provat dem. Lundhags Sylarna LIKNAR Norrøns och Fjällrävens mer än vad Lundhags Blidö gör. Norrønas är också lite dyrare ca 1800 k, RIM kostar ju å andra sidan 2750 kr.
Förutom dessa så har det tidigare nämts här på utsidan att Norska Turistföreningew brukar sälja en anorak i bomull, men deras försäljningssida ligger nere just nu.

http://www.turistforeningen.no/codeland/info_pres_main.asp?ID=207&orgID=56

Tack Klager och Daniel!

Mer info emottages gärna!

(DGR: Trots att den f.d. ägaren till min nuvarande anorak - min far - föddes och váxte upp i Vilhelmina, sà vet jag ándà inte var Fjolträsk ligger!)

Mvh / Mats

malindo; sa:
Tack Klager och Daniel!

Mer info emottages gärna!

(DGR: Trots att den f.d. ägaren till min nuvarande anorak - min far - föddes och váxte upp i Vilhelmina, sà vet jag ándà inte var Fjolträsk ligger!)

Mvh / Mats

Fjolträsk är vad som i dagligt tal brukar benämnas som Sveriges huvudstad - Stockholm........
stort leende :)

/Daniel, som trots allt trivs rätt bra (saknar riktig vinter....)

Tja...

Jag funderar själv på att köpa en anorak. Efter att ha provat och klämt på en del modeller så lutar det åt en Klättermusen Nunatak. Tierra hade en anorak i Etaproof tidigare som såg intressant ut och var billigare. Tyvärr så finns den inte kvar på deras webbutik så risken finns väl att den är slutsåld. :(
Jag får väl gå till Tierra och höra mig för. De alternativ som verkar intressantast (bäst) utöver de ovannämnda är nog Norröna (ev. Anojakke) och Lundhags nya.

Fredrik:
om du ser nàgon anorak fràn Norröna resp. Lundhags kan du vál klämma lite och àterkomma med komentar?

Daniel:
exakt var i landet kallar man Sthlm för Fjolträsk i dagligt tal? och var kommer denna originella benämning ifrân?

Mvh /Mats

Fjollträsk...

Jag skulle tro att det förekommer litet här och var, främst i norra Norrland, att man kallar Stockholm för Fjollträsk. Begreppet har nog spridits och populariserats efter användning på film (Jägarna) och/eller på TV (Pistvakt).

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hildebrant24 Lundhags Synchro II High Kläder 3
Challe77 Om fötterna inte riktigt gillar Lundhags? Kläder 12
Erker Lundhags Vandra high hälgrepp Kläder 3
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Tarmkatt Lundhags Jaure II Kläder 4
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
Elvah Lundhags Wide Kläder 9
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
Justontime Lundhags Professional II vs Jaure II Kläder 1
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
Kaskar Lundhags cellgummi Kläder 0
Wolfred Lundhags Forest och sulfråga Kläder 2
Knall Woolpower 400 + woolpower 200 halkar ner i Lundhags Forest II Kläder 6
Davva2 Vintervandra i Lundhags Expedition BC? Kläder 10
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Knall Lundhags vs trailskor Kläder 9
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Hoogs Skötsel av Lundhags Forest II, både nu och sen Kläder 17
Chris Lind Lundhags Skare Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5
Tundraman Lundhags Syncro 2 vs Jaure Kläder 1
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
kurwi Lundhags Salpe wet-out Kläder 0
stenblock Cellgummikängor i andra länder och andra tillverkare än Lundhags? Kläder 6
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
FruNalleman Lundhags Skare vs Jörn Antifrys vs...? Kläder 16
herbert.m Lundhags kvalitetskontroll Kläder 10
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Uroskur Lundhags Forest - Hälgreppet Kläder 24
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
Krax11 Bredd Jörn vs Lundhags opti? Kläder 4
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Nollsjuan Lundhags - spruckna skaft Kläder 1
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
museo12 Hur tänka om jag köper Lundhags Scout/Forest? Kläder 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg