Kalle har rätt i att "skädda eller roder"-debatten är nästintill paddlingens molotovcocktail. Men eftersom jag själv ställde en liknande fråga härpå Utsidan för ett par år sedan då jag stod inför valet vid köp av en egen kajak så kanske jag borde återgälda en del av den tålmodiga hjälp som jag fick samt lägga till en del egna synpunkter och erfarenheter (med risk att trampa både skädda- och roderförepråkare på tårna)
Föst och främst så skulle jag vilja hänvisa till Björn Thomassons fina hemsida där dina frågor (och mycket annat matnyttigt) tas upp och ger en del tankar utan att ge svar för det ena eller det andra:
http://www.thomassondesign.com/index.htm
När jag stod och valde mellan skädda eller roder så föll valet så till sist på skädda. Skäddan är en förhållandevis driftsäker anordning för att få en bättre kursstabilitet. Det är paddeln och min egen paddelteknik som till stor del avgör hur väl jag kan manöverera min kajak. Jag såg det som en fördel att i vart fall börja med att träna upp en god paddelteknik. Min kajak är mycket lätt att manöverera, särskilt med skäddan uppe. Vad som är bra/nödvändigt beror givetvis på vilka grundegenskaper kajaken har, kursstabil eller lättsvängd.
Efter en veckopaddling i Stockholms skärgård med ganska stark vind i somras så insåg jag att jag var tvungen att jobba mer än min kamrat (med hyrd roderkajak) för att korrigera för bl.a. upplovning vid viss vind och snabba manövrer för att komma undan från motorbåtar. Det spelar inte så stor roll vid någon kortare tur - men efter någon vecka. Eftersom kajaken var förberedd så satte jag senare på ett roder.
Jag skulle inte vilja vara utan vare sig skäddan eller rodret. För mig är det två olika verktyg för att göra min färd med kajaken lättare. Även med roder så paddlar jag gärna med enbart skädda och uppfällt roder. Att bara lita på min egen paddelföring/teknik KÄNNS bra.
När det gäller roder så är det viktigt (som Kalle påpekade) att du har ett fast fotstöd även om du har roderpedaler för att kunna paddla effektivt och använda benen. En annan synpunkt är att skädda är svår att motera i efterhand medan en roderförberedd kajak med skädda lätt kan förses med roder.
Visst finns det också en säkerhetsaspekt i att inte bara vara utlämnat åt ett roder som trots allt är en mer komplicerad konstruktion, men det har trots allt inte varit den viktigaste orsaken för mitt val.
Jag är dessutom mycket förtjust i min fikalucka!!! Visst går det att få fram fika ur den om det inte går för hög sjö eller blåser för mycket, men ska jag vara ärlig så packar jag ofta fikat i sittbrunnen. Men den största fördelen ser jag i fikaskottet som utrymme för matförråd. Där stuvar jag konserver, färskvaror och annan mat när jag är ute. Ingen risk att evetuellt läckande matförpackningar kommer i kontakt med den andra packningen och konservburkar och annat ligger där de ska även då jag lyfter och drar upp kajaken.
/Lennart