Re: Cykelerfarenheter
salevik; sa:
- Glöm cykelvagn. Den är hopplös att cykla med på grusvägar. Köp hellre fyra cykelväskor + frontväska.
- Glöm billiga cykelväskor - köp Ortlieb. Investerade i Ortlieb för fyra år sedan och de väskorna har hängt med 650 mil utan att ha en minsta lilla skråma. Om något går sönder finns det också reservdelar att köpa. Ingenting är mer förödande än väskor som läcker och våta kläder.
Har själv haft liknande funderingar. Det finns en cykelvagn (BOB-trailer) som är enhjulig och som får goda omdömen på en del ställen och som det enligt utsago ska fungera att cykla med även på grusvägar/stigar (kanske inte värsta stigarna, men...). Poängen med den är bl.a. att man inte blir ett så brett ekipage, vilket kan vara en fördel vid trånga/snåriga passager.
Jag har dock till slut beslutat mig för att avstå den till förmån för Vaudeväskor (likvärdig kvalitet som de Ortlieb-väskor Ricard nämner ovan) av dessa skäl:
- man får bättre
tyngdfördelning med fyra packväskor plus styrväska. En del hävdar att cykeln blir för lätt framtill om man kör med enbart trailer och beter sig konstigt i snabba nerförsbackar.
- man blir
mer flexibel - vid andra resor eller mindre turer behöver man kanske inte full packkapacitet, utan kan nöja sig med en eller två väskor. Och eftersom framväskor är mindre än bakväskor får man ännu större flexibilitet att ta just den storlek som är lämplig för tillfället. Har man en vagn så måste man ta den jämnt (om man inte har råd att dubblera, förstås).
-
svårare att stuva undan vagnen när man inte använder den. Åtminstone jag som bor i lägenhet har enklare att stuva undan några väskor än en otymplig vagn.
- det blir
lättare att hitta det man behöver under dagen om man har packat systematiskt på 5 ställen, istället för att ha allt i en enda stor väska på vagnen. Visst, man kan ha packpåsar däri, men ändå bökigare jämfört med att knäppa upp bara den väska lunchmaten finns i osv.
- har också funderat över
stöldrisken om man är ute med vagn. Tältar man kan man ju ställa in väskor i tältet, vilket åtminstone gör dem osynliga. Cykeln kan man ju låsa, men vagnen? Ska man ha med separat lås för den = ännu tyngre? Och vad ska man isåfall låsa med - de vanliga längre vajerlåsen är väl inte så stöldsäkra? Eller ska man lita på att folk inte snor den?
På plussidan ska sägas att jag någonstans såg en bild där nån hade vänt trailern uppochned och använde bottnen som bord. Låter ju onekligen praktiskt vid camping. Är inte säker på om den var plan av sig själv eller om han fick palla upp den på något sätt.
Prismässigt hamnar det nog ungefär på samma nivå (Ortlieb/Vaude kontra BOB). Då finns ju den fördelen med väskor att man kan köpa det hela lite successivt. Man behöver inte slanta upp allt på en gång. Jag har hittills investerat i styrväska och bakväskor och lånar än så länge framväskor.
Jag känner en som ägt samma Vaudeväskor i många år och kört ett antal långa Europaturer med dem. De väskorna är fortfarande i fullgott skick.
Hoppas detta var till lite hjälp,
Eva