Vandra med stavar?

Jag har själv ingen erfarenhet att vandra med stavar men har hört mycket positivt om det, framförallt när det går utför. Hoppas att någon kan dela med sig av sina efarenheter.
 
Vanliga teleskop

Använder vanliga teleskopstavar med "gummidutt" på spetsen (finns i de flesta friluftsbutiker). För egen del funkar det jättebra och är klart att rekomendera. Skonar knän nerför, ger extra kraft uppför och ger extra fart på platten (om så önskas).

På vintern har jag dem till tur/telemark, vilket gör dem väldigt användbara.

/Peter
 
Olika för olika

Du ska ha olika stavar för olika terräng. Teleskop för fjällen och vanliga fasta för platten. Börja att träna hemma på platten så att du vänjer axlar och nacke, och får in den rätta driven. Jag tycker att det är oerhört effektivt i alla former av vandring.
 
Stavar är kul. Jag började gå med stavar när jag hade mycket att bära, och gick mycket uppför/nedför under "vandringsetapper" i alpin terräng. Gillar teleskopstavar. Har själv tvådelade, då jag tycker att de är lite mer stabila än tredelade dito.
 
Förtydligande!

Håller helt med om att utanför fjällvärlden på platten skall fasta stavar användas. Vad jag menade med nerför/uppför/platten var hela tiden till fjälls.

Sorry...

/Peter

PS: 2-delade stavar ger bättre stabilitet än 3-delade vilket känns tryggt vid t ex vadning DS
 
Re: Förtydligande!

Pellepassat; sa:
Håller helt med om att utanför fjällvärlden på platten skall fasta stavar användas. Vad jag menade med nerför/uppför/platten var hela tiden till fjälls.

Sorry...

/Peter

PS: 2-delade stavar ger bättre stabilitet än 3-delade vilket känns tryggt vid t ex vadning DS


Den stora nackdelen med tvådelade stavar är att de är
långa i hoptryckt skick och därför svåra att packa undan.
jag tänker inte bara på resor utan även på säkrade leder
och klätterställen.

Behovet verkar individuellt. Under sommarens turer,
speciellt på Korsika, kändes stavar absolut nödvändiga
i rutschig och grusig terrän utför. Andra klarade sig
bättre - och fortare! -utan. jag kanske har skämt bort
mig själv.

il C.
 
Trästav

Det har ibland hänt att jag ibland täljt till en vandringsstav av en trädgren, det funkar lika bra nu som för hundra år sedan men är inte så trendigt. Jag har "riktiga stavar" också men de är inte alltid med när man behöver dem. Skall man vada är en träkäpp stabil och bra.

Hans
 
Trästav är bra!

Tack, Hans för ditt inlägg. Det är skönt att se att alla inte är lika trendkänsliga. Vad som kanske är svårt att få fram när man skriver så här på ett forum (och skall hålla sig kort) är väl att allt har "sin tid", så att säga. Jag använder också gärna vandringsstav av trä, då den är stabilare, vackrare och billigare, men ibland är man på kalfjället och ibland är det snö, och ibland finns andra skäl till att ta med sig en (eller oftast två) redan färdgia stavar (t.ex. när man är ute och reser, och det finns lite andra lagar än här hemma, om hur man får ta stavar och pinnar).

Här i Sverige har emellertid det här med "att gå med stav" blivit liktydigt (lite synd) med att gå med två köpta stavar av "teleskopmodell". Något som nu upphöjts till "ny trendsport" (trots att själva metoden, att gå med stav, brukats av vana vandrare och fjällfolk i sekler).

Jag tycker därför att ditt inlägg var bra, och sunt, men vi pratar möjligen äpplen och päron här - lite om olika grejer?

I all ödmjukhet.

/Jesper
 
Re: Trästav är bra!

Kotten; sa:
Här i Sverige har emellertid det här med "att gå med stav" blivit liktydigt (lite synd) med att gå med två köpta stavar av "teleskopmodell". Något som nu upphöjts till "ny trendsport" (trots att själva metoden, att gå med stav, brukats av vana vandrare och fjällfolk i sekler).
Jag tog en ungbjörk från gamla grusgropen i Ruotkomaa och snidade en ripa i toppen på den. Den var inte så lång utan bara upp till näsan, en lätt och behaglig stav. Ibland prydes den av fjädrar som slets ut med tiden. En vinter låg den under snön och fick mögelfläckar. Under tio år använde jag den under alla vandringar men 1999 köpte jag ett par Gripon Trekking - 3 delade med skruvlås. Första vandringen var en positiv överraskning.
+ Ökat säkerhet, 3 punkter i marken hela tiden.
+ Säkrare vad, 3 punkter i bäcken hela tiden.
+ Avlastar ben och höft.
+ Ingen snedbelasting av armar
+ Lättre att packa
- Förbrukar mer enerigi (körde i väggen)
- Teleskopmodellen kan ge efter vid belastning
Nu ligger den gamla trästaven som ett nostalgiskt minne i ett förråd. Om det sedan är trendigt eller inte bryr jag mig inte om. Hädanefter blir det teleskopstavar.// Roland
 
Re: Trästav är bra!

Kotten; sa:
Tack, Hans för ditt inlägg. Det är skönt att se att alla inte är lika trendkänsliga. Vad som kanske är svårt att få fram när man skriver så här på ett forum (och skall hålla sig kort) är väl att allt har "sin tid", så att säga. Jag använder också gärna vandringsstav av trä, då den är stabilare, vackrare och billigare, men ibland är man på kalfjället och ibland är det snö, och ibland finns andra skäl till att ta med sig en (eller oftast två) redan färdgia stavar (t.ex. när man är ute och reser, och det finns lite andra lagar än här hemma, om hur man får ta stavar och pinnar).

Här i Sverige har emellertid det här med "att gå med stav" blivit liktydigt (lite synd) med att gå med två köpta stavar av "teleskopmodell". Något som nu upphöjts till "ny trendsport" (trots att själva metoden, att gå med stav, brukats av vana vandrare och fjällfolk i sekler).

Jag tycker därför att ditt inlägg var bra, och sunt, men vi pratar möjligen äpplen och päron här - lite om olika grejer?

I all ödmjukhet.

/Jesper

Vi är nog helt överens. Speciellt i snö är moderna stavar att föredra. Trästaven är så att säga mer en nödlösning men en bra sådan.

Hans
 
Re: Olika för olika

KAIPAK; sa:
Du ska ha olika stavar för olika terräng. Teleskop för fjällen och vanliga fasta för platten. Börja att träna hemma på platten så att du vänjer axlar och nacke, och får in den rätta driven. Jag tycker att det är oerhört effektivt i alla former av vandring.

Förlåt en okunnig, men varför ska man ha olika stavar för olika terräng och var går gränsen? Jag tycker det är bra att ha en stav till stöd i oländig terräng vare sig det är i fjällen eller någon annan stans. En teleskopstav är praktisk tycker jag, dels för att den tar liten plats vid transport, dels för att man kan ha kortare stav när man går uppför och längre när man går nedför.

Hälsningar
Harald
 
Aldrig i fjällen utan stav!

Självklart ska du ha en rejäl vandringsstav med dig på vandringen. Den avlastar knäna när du kliver ner från stenar t.ex, den hjälper dig att hålla balansen, och är oumbärlig vid vadning! Staven bör räcka dig till nästippen, då är den tillräckligt lång för att funka i alla lägen.
Min stav har jag täljt själv. Den är täljd i någon slags sly (al, asp eller liknande). Staven är sedan betsad och lackad för att se lite snyggare ut. Tälj staven i tid innan vandringen så att trät hinner torka ordentligt (den blir lättare då) Jag gjorde min stav 1986 och den är nästan som en kompis, han heter Orvar (scarface)och har varit med på alla mina vandringar. ;) Kolla in bilden nedan och läs om honom på min hemsida http://fjallen.get.to/ :
orvar.jpg


///Claes

ps. Kolla även dessa trådar om vandringsstavar: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=14457
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=13157
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jonik vandra med stavar Fjällvandring 43
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
rumdiidumdii Vandra runt vålådalen så här års? Fjällvandring 3
Preskinn Erfarenheter av Haglöfs "Vandra" skalbyxor vs L.I.M. Critus ? Fjällvandring 14
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 14
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Vattenvargen Vandra med junior Fjällvandring 2
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Mandris Vandra över glaciär Fjällvandring 5

Liknande trådar