Silar mygg...

Roade mig i mellandagarna att läsa gamla trådar i forumet. Många av dessa trådar skrivs av nybörjare som frågar om utrustning och svaras glatt av rutinerade klättrare/andvändare. De generella råden är; Köp görbilligt på internet! Men pröva i butik innan så att du får rätt storlek och personalens(förhoppningsvis) kompetens i ämnet men köp för gudskull görbilligt!

Om man leker med tanken och tittar på konsekvenserna för detta handlande(icke handlande) så måste ju detta leda till att den lokale klätternasaren inser att det inte är lönsamt vilket leder till han raskt slutar med att hålla ett lager på klätterutr.(läs friluftsutr.) eller i värsta fall... Konkursen.

Jaha! Då sitter vi i en pikant sits... Hur ska vi då kunna klämma och dregla på alla nya coola saker som förgyller tillvaron? Eller för all del pröva ut storlekar för vår okynnesshopping på webben?

Driver man detta ett steg längre så resulterar detta att leverantören får mindre cash i kassan för att bl.a produktutv. som defakto är en av de dyraste utgifter ett företag har. Företag som producerar lågprisprodukter eller housebrands klarar av att hålla dessa priser genom att kopiera redan "vinnande koncept" som andra har utvecklat vilket leder till... Färre prylar till folket.

För att samla ihop mina ostyriga funderingar till en sammanfattning.
Köp lokalt och gynna de lokala handlarna. Betala lite extra för att få kvalitativa råd/tips och chansen att pilla på grejorna även om du är en fattig student.

Som jag ser det är de små friluftsshoparna utrotningshotade och kvar blir opilliga internetbutiker och stora köpcentra som inte tar hem de fräsiga prylarna för att det inte lönsamt.

Sila inte mygg och svälj kameler!

Tänk om

Nybörjarna hade slutlönen......

Men så är det ju inte! När man börjar intressera sig för friluftsliv bor man hemma och har oftast ingen egen eller i bästa fall en skral ekonomi.

Läser man en handbok eller tittar i någon av vandrings eller fjälltidningarna möts man av ryggsäckar, G-tex och tält i 10 000 kr klassen. För ett par år sen stod jag i sportaffären och klämde när en ung man ekiperade sig för fjället. Notan slutade på över priset för en hyfsad jordenruntresa! Så det är klart att ekonomiska nybörjare söker hjälp.

Med tanke på hur sportbranchen har expanderat de senaste åren tänker jag inte alls vara snäll och rädd om den. Den vet hur den expanderar och överlever. Problemet är din lilla fjällbutik och klätterbutik.....I marknadsvärlden så får den anpassa sig. Ett problem för handlaren.

Själv har jag blandat köpt nytt och bra, oftast, en hel del på reor, något begagnat samt en del har jag sytt själv.

Prylmarknader och gör själv inspirerar enligt min blygsamma erfarenhet till att när ekonomin tillåter köpa bra och rejäla prylar. Summan blir enligt mitt sett att sportbranchen får ett än större och kunnigare kundsegment, vilket på sikt borde gagna dig och mig som konsumenter.
Nu är det inte fullt så enkelt för att räknenissarna skall försörjas oxså och de är tärande på personalkontot först, men sen även då de macklar med produktion och matrialval. Hållbart betyder oftast tyngre och ett par hörn tagna snävt i produktion innebär lätt att prylarna går sönder när de behövs som bäst. Den som stått långt ute i väglöst land med en trasig ryggsäcksrem eller ett sönderblåst tält, vet vad jag menar.

Så om du tror att utvecklingen blir bättre utan framtida konsumenter så tror jag att du tänkt fel! Förutsättningen är väl att nybörjarna som ändå inte har råd köpa nytt måste lära sig någonstans hur det bör vara. Samt att det bör finnas kanaler där högkonsumenterna kan bli av med förra årets mode och modell. Men att den lokale handlaren måste kunna agera så flexibelt så att han får affären. (Givetvis gör kedjorna det här svårare). Annars så skall han inte överleva och sannorlikt finns det en stor överetablering i branchen idag.

Med tanke på hur stor prisskillnaden är och bör vara mellan nytt, begagnat och hemsytt så tänker jag fortsätta att råda, sy, reafynda samt handla.

Go tur & Gott nytt år

Johan K

[Ändrat av johankse 2002-12-31 kl 11:23]

Jag tror att du missade min Tes johan...

Min stilla fundering gäller om att handla på internet kontra i butik. Alltså inte om man ska pula hemma, köpa begat eller reafynda. Detta har given plats i näringskedjan! Pyssla hemma och modifiera befintliga produkter eller rent av kläcka nya ideer är ju ett led i produktutvecklingen men man har flyttat den till konsumentled vilket vissa märken redan använder sig av.

Naturligtvis är det så att de klassiska ekonomiska grunderna gäller här. Dvs tillgång och efterfrågan. Den starke överlever osv.
men jag tycker också att det är tråkigt att de stora kedjorna som har de ekonomiska medlen för att anpassa sig efter marknaden gör just detta. Man anpassar sig. Man vill tjäna pengar... Jag delar din uppfattning om en överetablering men hur många renodlade friluftsbutiker finns det? Friluftsutr. stryker ofta på foten för konfektion och sportartiklar där de stora pengarna ligger. Kejdorna har ofta intressen i vissa varunamn/märken(housebrands, vissa ägs av ett varumärke osv) och prioriterar dessa. Självklart! Men hur intressant och lönsamt är det för dessa att ta hem den där fräna telemarksbindningen då marginalen käkas upp av bl.a frakter och rabattbortfall från leverantören. DÅ kan de inte göra ett bra pris för dig även om de skulle vilja. Man tjänar mer på att sälja ett par jeans.

Det finns några väletablerade butiker med gott renome och som står stadigt i myllan men utöver dessa?
Det jag försöker säga är att de stora kedjorna inte gynnar mångfalden för dig och mig som konsumenter utan inskränker den.

Jag är lite nostaligsk och saknar de sköna friluftshaken. Där man känner sig hemma, får bra service och för all del kan göra lite fynd vilket är de enda motmedlen en friluftsbutiksägare har idag mot Internethandel och jättekedjor.

Jag kommer att forsätta att handla lokalt, göra klipp och gynna de små.

Trivsamt nytt år med massa äventyr för alla.
/Skräcködlan
[Ändrat av Horrorlizard 2002-12-31 kl 16:13]

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg