Crossplate?

Jag funderar på att montera Crossplate på mina feta skidor så att jag kan använda dem både för vanlig alpin åkning och randonee, så till min fråga. Är det någon som har erfarenhet av Crossplate plattan?

//Micke

MikeMike; sa:
Jag funderar på att montera Crossplate på mina feta skidor så att jag kan använda dem både för vanlig alpin åkning och randonee, så till min fråga. Är det någon som har erfarenhet av Crossplate plattan?

//Micke

Jag kör med Crossplate på par Salomon X-Scream. har inte velat sätta på den på Asteroidsen eftersom den är lite svagara än infästningen till en "vanlig" platta.

Det man märker är att skidan blir lite styvare, och man inte riktigt kan kicka skidan lika hårt i vindpackat och is, men annars så funkar det perfekt.
Jag har diamir fritschi och ett par salomon 9xx titan på mina plattor, men har även provat att smälla på ett par rottefelle och det funkar bra (Svårt för mig som är ganska grön på telisar)...

Det som är drawbacks är vikten. Skidan blir ganska mycket tyngre när man går långt. Så ska du gå mer än 2 dagar så skulle jag föreslå en fritschi direkt på en lättviktsskida. Men är du ute efter att kunna använda dina favve skidor på en brant sida så är det en grymt trevlig lösning eftersom du dag 2 helt enkelt sätter på en fet bindning och kan köra stenhårt :)

Har dock en del kompisar av modell tyngre som lyckats knäcka infästningarna. Väger själv ca 75 och har inte ens varit i närheten och jag kör mycket kraftigt!

Det är en klar rekomendation!

Tack...

Tack för det utförliga inlägget om Crossplate, nu ska jag prova Crossplate nästa helg och se om den nya plattan är ännu bättre.

//Micke

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg