Stridssäck 2000 nåt att ha?

Jag letar efter en ny rygga i storleken 30-40 liter. Den ska vara snygg, enkel och hållbar. Tittar på sånt som Klättermusen Ratatosk, Haglöfs Sho-Sho 3000 och Norröna Besshø.

Det finns ett annat alternativ också:
Nuförtiden ser man många beväringar (och annat löst krigsfolk) som går privat omkring med den nya Stridssäck 2000, ersättaren till gamla LK35 (som ju få av oss gick omkring med privat). De verkar gilla den, och den är ganska ren och snygg. Priset 700-900 verkar riktigt bra om den håller fältkvalitet.

Nån som har använt den? Är den någe att ha?

Har inte använt stridsäck 2000, men den uppfyller säkert kraven att den skall vara "snygg enkel och hållbar". Men den är ju INTE av samma kvalitet som dem du jämför med Klättermusen Ratatosk, Haglöfs Sho-Sho 3000 och Norröna Besshø.". Bärsystemet http://www.recon.se/Ryggsackar/stridssack_barsystem.htm är ju enklare (även om det inte är så viktigt på en 35 l säck) å andra sidan kostar ju stridsäck 2000 BARA 700 kr, billigare än de flesta andra.

Lundhags

Jag har en Lundhags dovre 40 som jag är väldigt nöjd med. Den har ett väldigt bra bärsystem och är smart
designad överlag. Den verkar hålla en bra kvalitet men
jag har bara gått ca 30 mil med en hittills så jag
kan inte uttala mig om hur det ser ut på lång sikt.
Du kan ju kolla in den och bilda en egen uppfatting!
Det är den väl värd

MVH Erik

Tackar, men...

Dovre har jag redan sållat bort. Den klarade inte kravet "enkel" eftersom den är alldeles för plottrig. Botteningång, sidfickor, tjockt avbärarbälte (som kommer hamna i navelhöjd på mig) - sånt behöver jag inte. Behöver jag sånt plockar jag fram min Vulcan :)

Dessutom faller Dovre på kravet "snygg", men det kan ju vara lite klurigt för andra än mig att bedöma...

Ett krav som jag glömde: "rak". Den skall alltså vara tubformad, inte droppformad eller andra konstigheter.

Men åter till ämnet: nån måste det ju finnas som har testat Stridssäck 2000!

Enkel

Nordesjo; sa:
Nån som har använt den? Är den någe att ha?

Jag hade tre krav: enkelhet, midje- och bröstrem samt fästpunkter för flaskor på remmarna. Föll för SS2000 p g a priset (jag fick min mkt, mkt billigt). Jag använder den främst för kortare löpning och en och annan dagstur. Vid längre löpning kan bärremmarna skava mot halsen, så egentligen är den mindre lämpad som löparsäck.

Den passar inte som komplement till stora säcken på fjällvandringar - även om man river ut "inredningen" (enkel alu-ram och skyddande cellplast) är den för tung och klumpig. Då finns det andra lösningar som
t ex fjällrävens klassiska packpåse med bärremmar eller Sacci: s uppdragssäck (som är trevligare mot axlarna än fjällrävens påse).

Som enkel dagsturssäck duger den bra. Förmodligen kan den även användas som skridskosäck med lite fipplande.

Hade den varit dyrare hade jag nog valt en Ratatosk istället, men det är en annan historia...

Mvh,

J

Haglöfs ShoSho 3000

Jag har en sån och jag måste säga att jag är nöjd.
Ser man till priset och vad man får så tycker jag att det är väl balanserat. Den är mycket enkelt uppbygd (bortsett från att det går att ta sig in i ryggan via en dragkedja med topplocket stängt!).
Om man tänkte bära mycket hårda prylar typ kastruller etc. så tror jag inte väven håller så länge. Jag har fått små små hål i botten efter slitningar från hårda föremål (efter en mycket ovarsam transport med flyg).

Den sitter inte så bra om man packar den full. Då blir den ju rak som en pinne och min rygg är långt ifrån rak. Detta gör att den hänger ut och det drar i axlarna. Å andra sidan kan ju detta hjälpas med ett avbärarbälte men jag tycker att det är lite löjligt att ha sådana på så små ryggor...

Som sagt, bortsett från dragkedjan tvärs över ryggan så finns det inte så mycket som kan gå sönder. Jag har dock aldrig haft problem med denna dragkedja men så finns det heller ingen anledning att använda den!

Jag kan trots alla minus som jag ovan beskrivit, rekomendera denna rygga. Jag har använt min flitigt till allt och ingenting och tycker om den. Det mesta går ner och packar man rätt då den skall vara full så blir det bekvämt. Trevlig helt enkelt!

mvh/samme

Re: Tackar, men...

Nordesjo; sa:
Dovre har jag redan sållat bort. Den klarade inte kravet "enkel" eftersom den är alldeles för plottrig. Botteningång, sidfickor, tjockt avbärarbälte (som kommer hamna i navelhöjd på mig) - sånt behöver jag inte. Behöver jag sånt plockar jag fram min Vulcan :)

Dessutom faller Dovre på kravet "snygg", men det kan ju vara lite klurigt för andra än mig att bedöma...

Ett krav som jag glömde: "rak". Den skall alltså vara tubformad, inte droppformad eller andra konstigheter.

Men åter till ämnet: nån måste det ju finnas som har testat Stridssäck 2000!

Den är rätt lik sho-sho 3000 enligt min mening, inga märkvärdigheter men otroligt bra kvalitet för det priset.

Jag har inte provat denna stridssäck. Dock har jag en Ratatosk sedan några år tillbaka. Den har varit med om jakt, fågelskådning, skärgårdsliv ( i och ur båtar, vassa bohusklippor) samt övrigt "hundliv". Inte ett märke på säcken!!! Jag är 195cm, den passar mig mycket bra oavsett om den är tungt eller lätt lastad. Jag kompletterar den med Klättermusens midjeväska om volymen skulle tryta någon gång.

Ratatosk kan rekommenderas trots priset!

mvh
Per

Berghaus Munro a.k.a Lill-Berga

Jag har en Berghaus Munro sedan flera år tillbaka (sedan -95 tror jag närmare bestämt) och denna har jag tidvis använt dagligen och det är endast de senaste årens "kostymtvång" som numera gör att den används i lite mindre utsträckning (någon dag/vecka).

Då stridssäcken kom på marknaden talade jag med Recon om att skifta säck (jag har fått en fläck vitfärg på den...) Recon sa att om jag var nöjd med den och om säcken i övrigt var i gott skick så fanns det annars ingen anledning att byta.
Bortsett från det var dom ärliga nog att mena att skillnaden mellan Munro och Stridssäck 2000 är väldigt liten och om det enbart hänger på priset så kunde dom gott rekommendera den billigare (Stridssäck 2000).

Det anges att det är Sacci som tillverkar den, vilket är en sanning med modifikation då den tillverkas av 3.e part - därav det förmånligare priset.

/Ulf

Munro verkar fin

Ulf,
jo, jag har kollat på Munro också, och den verkar vara ett fint alternativ. Jag har en Vulvan sedan 94 som jag är kär i, och Munron verkar ju som sagt vara en lill-Vulcan (eller lill-Trident om man är kustilleriartist).
Enligt vissa källor har Stridssäcken inte samma kvalitet som Berhhaus.

Jag är lite skeptisk till olivgrönt, dock. Jag vill tona ner min krigiska image en smula (har precis bytt 90-brallorna mot Haglöfs Nansen-brallor). Men det problemet gäller ju även Stridssäcken.

---
Redigering: jag råkade halka när jag skrev Vulcan, men eftersom det var en så roligt Freudiansk felstavning låter jag den vara kvar.
---
[Ändrat av Nordesjo 2002-11-26 kl 13:53]

Jag har provat stridssäcken en del (i jobbet) men använder hellre någon av mina andra säckar (bl.a. TNF Gompa 40 l och en stor Climber) när jag sysslar med klättring, vandring och annat. Stridssäcken duger visserligen för kortare turer men jag tycker att de andra säckarna sitter bättre på ryggen och ger mycket bättre justeringsmöjligheter. Säckarna du nämner har jag inte provat så jag kan inte göra någon jämförelse där.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg