Det där med ruggad yta och hår på benen är helt skillda saker.
Ytan som hajskinnsdräkterna eller för den delen fiskfjäll består av plattor som ligger omlott. Dett gör att det bildas små små "släpp" där vattnet inte längre har grepp om ytan, vilket minskar motståndet.
Hår på benen ger inte alls samma yta som fiskfjäll. Dessutom skulle det inte funka med den teorin, eftersom om luften släpper som vattnet gör med hajskinnsdräkten, bildas det turbulens vilket i sin tur medför massor av motstånd.
Det man vill åstadkomma är en linjär strömning över alla ytor. Dvs. att alla luftpartiklar följer framförvarandes bana då de passerar ett hinder. Hår på benen gör att detta blir väldigt svårt eftersom det blir så många böjar och riktningsändringar på ytan. Detta medför då att luften separerar (turbulens) och gör som den själv vill vilket i sin tur kräver energi som slutligen medför att cyklisten får jobba hårdare för att motverka denna energiförlust.
Nu har inte jag läst aerodynamik för cyklar o cyklister, så detta är en kvalificerad gissning. Jag har dock läst aerodynamik för flygplan på CPL nivå vilket gör att gissningen blir just kvalificerad, om någon nu skulle undra.
mvh/samme
[Ändrat av samme83 2002-11-21 kl 12:08]