Re: Re: Till vad då?
MikeMike; sa:
vad ska en bra sjukvårdväska innehålla för att man ska ha det nödvändigaste under låt säga en vecka i fjällen!
Hmmm, direkt för en fjällvandring har jag inte superduperkoll på direkt. Men en som jag har till vardags i ryggsäcken innehåller följande: sårtvätt, plåster, gummihansdskar, sax, ett gäng säkerhetsnålar, Försvarets 1:a förband för benfickan, mun-mot-mun-mask (tunn variant, lättpackad), "skoskavsgummi" (som man kan klippa ut och lägga på), chock/reflektor-filt, kirurgtejp(för att tejpa ihop sår alltså, kallas ibland också sutur-tejp), leukoplast, Dauer-binda (kraftigare elastisk binda, bra att stadga knän och dylikt med), Försvarets hudsalva, Alvedon (smärtstillande & febernedsättande), Ipren (som alvedon + antiinflammatorisk, bra med båda eftersom Ipren ej har acetylsalicylsyra som verksam substans), lite Clarityn (hjälper mot de flesta former av allergi)och till slut en lysstav (kemisk som man bryter om det skulle vara mörkt och ficklampan krånglar eller om man behöver synas på nån vänster). Allt detta får plats i ett superbt fodral från Tatonka som inte är större än att det alltid hänger med mig i ryggsäcken, vare sig jag är ute och klättrar, paddlar, när jag var ute som scoutledare eller bara är nere på stan. Cirka mått: 12x18x10 cm. Skulle jag iväg och fjällvandra en vecka skulle jag förmodligen bara komplettera med lite extra Alvedon, Ipren och små plåster och myggmedel så klart!
Det som används mest är små plåster och Alvedon till klasskamrater som har ont i huvudet.
Hoppas du får en uppfattning om vad som kan behövas.
Ha de gott och hoppas att ingen behöver använda sin 1:a förbands väskor / askar och dylikt!
/ Nicke
PS. Glöm inte att det som är viktigast är superlätt att bära, KUNSKAP och UPPFINNINGSRIKEDOM! DS.