Användsningsområdet...
Kroppe; sa:
Tack för svaret. En sak som jag kom att tänka på. Vissa isyxor har rakt skaft, andra har lite böjt skaft. Någon som vet för och nackdelar med respektive?
Det hela beror på användningsområdet. Isyxor med rakt skaft används till "klassiska" isyxtekniker, d.v.s. "lite av varje", såsom att köra ned i snön som ankare, self-arrest etc. Nackdelen med den här designen är vid väldigt brant is (strax under 90 grader och över till överhängande), där antinden A) knogarna kommer väldigt nära isen och riskerar att slås i/klämmas mellan isyxa och is eller B) "vicka ur" isen, eftersom svingen och "ishugget" hamnar "i vinkel" mot själva skaftets hävstångsbelasntning.
Ett böjt skaft ger på väldigt brant och överhängande terräng således fördelar, men har nackdelar när det gäller mer "klassiskt" isyxarbete. De brukar vara dåliga, för att inte säga värdelösa, när det gäller att använda som ankare i snö medelst "trycka ned skaftet i snön"...
Skall du TÄVLA i isklättring gäller normalt sett böjda skraft och gärna med små "handlebars" och fingerkrokar och annat elände på isyxan.
För allt "vanligt" isyxarbete (allt som jag, efter att ha klättrat is och mixat i några år, t.ex.) funkar en yxa med rakt skaft precis lika bra.
Själv gillar jag den gamla "black prophet" från Black Diamond eller "X-15" som i princip var samma yxa fast med smitt "huvud". För lite flackare turer använder jag själv en ganska lång (65 cm?) isyxa från Grivel som jag tror heter Nepal eller något liknande. Helt svart isyxa, som är väldigt lätt för sin storlek.
Lycka till.
/Kotten