Jag har en point 65 med roder av den äldre sorten. Jag har aldrig varit nöjd med det, främst på grund av:
1. Keepers gav inget fotstöd och var för känsligt när jag tog i och råkade röra fötterna också. Jag svängde fram och tillbaka som en berusad Jaques Tati på cykel. Dessutom ger ständiga roderrörelser ett betydande vattenmotstånd.
2. Töjbara linor mellan kepperspännhulten och rodret gjorde att rodret bara lydde när det kände för det, och aldrig exakt som jag ville.
3. Rodret riskerade att ramla ur sin infästning om det vreds runt 180 grader. Detta kunde inträffa till exempel om jag drattade runt, avsiktligt eller oavsiktligt. Mig har det hänt flera gånger när jag tränat räddningar.
4. Om rodret vreds mer än 90 grader korsades linorna och rodret låste sig i sneställd position eftersom jag inte kunde trampa tillbaka det när linorna var korsade.
Om någon känner igen sig i något av ovanstående, läs vidare.
Jag bytte mina keeperspännhult mot pedaler från Prijon. (Nej, jag jobbar inte på deras marknadsföringsavdelning.) Pedalerna kan flyttas fram och åter på en liknande skena som keeperspännhulten för att kunna anpassas efter olika benlängd om fler utnyttjar kajaken, men sitter fast på ett ställe under paddlingen. De ger bra fotstöd och när jag vill svänga rodret petar jag med tårna på pedalen istället för att trampa ner hela foten. Mycket mindre känsligt när jag tar i med paddlen och som sagt ett mycket bra fotstöd. Pedalerna finns att köpa lösa med skenor (765 kr i Göteborg). Tyvärr fick jag göra nya hål i skrovet för att sätta fast skenorna, men det är enkelt. Glöm inte att sätta på en tejpbit på insidan över de gamla hålen så blir det lättare att spackla över dem från utsidan (om du nu bryr dig om det. Jag har inte gjort det utan tätat med tejp ännu så länge.) Så här ser det ut, om ni kan se genom mörkret i bilden. Jag fick tälja bort lite i ovansidan på pedalerna för att de skulle gå klar om innertaket i sittbrunnen. http://www.utsidan.se/medlem/album/visa.htm?ID=5271
Linorna är enkla och billga att byta mot stumma om det inte redan finns på din kajak. Kolla om de är stumma genom att be någon hålla fast rodret och se om du ändå kan trampa runt dina keepers. Känns det mjukt och fjädrande, ja då är det bara att byta. Helt stumt skall det vara. Några milimeter gör väl ingen skillnad kan jag inte tänka mig, men mer skall det inte vara för att få bra kontakt med rodret. För att byta linorna knyter du loss dem från rodret och bränner ihop ändan på den gamla och den nya med hjälp av en tändare. Kläm ihop fogen med blöta fingrar medan den är varm så den blir liten nog att dra igenom rören i skrovet. När du bränt ihop linorna är det bara att dra igenom den gamla så följder den nya med av sig själv. Kolla fogen så den håller ihop innan du drar igenom. Det brukar inte vara något problem. Jag köpte en 4 mm tjock lina som går lätt igenom rören och dessutom är snyggt blå mot mitt röda skrov. Linan kostade 8 kr metern, vilket var lite dyrt, men med tanke på att jag bara behövde 2x4 meter så slog det inget stort hål i plånboken. När du köper linan, kolla i butiken att den verkligen är stum. Bind fast ena änden i någon fast punkt och dra i den andra. Ofta känner man inte eventuell töjbarhet om man inte drar i en lång bit av linan, minst fyra meter skall det vara, det är ju så långa roderlinorna är. Fäst linan i rodret och lägg den andra i en loop genom hålet i pedalen (eller keepern om du envisas med sådana) och sätt en clamcleat (en liten klämma som du hittar i en båtsportbutik) i den lösa ändan så kan du klämma fast den på linan som kommer från rodret och därmed enkelt finjustera längden när du sitter i sittbrunnen. Kolla linan på bilden. http://www.utsidan.se/medlem/album/visa.htm?ID=5271
Nu till rodret. Mitt roder har en trekantig plåtbit i vilken linorna sitter fästade i var sitt hål längt ut på styrbords respektve barbords spetsar i triangeln. Jag tog bort linorna och satte en bult i vardera hålet istället. Jag tog i med 10 cm långa butlar, men 5 cm hade räckt gott och väl. På varje bult satte jag först en gummiring som skrapskydd, sedan en stoppmutter som jag skruvade ner tillräckligt långt för att få plats med en till mutter ovanför. Därefeter satte jag fast bulten underifrån i plåttriangeln och låste fast den med en ny stoppmutter ovanifrån. Roderlinan fäste jag mellan gummiringen och plåtbiten i bulten. Kostnaden för manövern landande på summa 22 kr för bultar, muttrar och gummiringar. En bild säger mer än tusen ord, även om den är lite gryning hoppas jag. http://www.utsidan.se/medlem/album/visa.htm?ID=5270
Jag vill ha en kajak med roder, men det skall vara ett roder som fungerar bra och som inte ramlar ihop då och då. Hittills har jag varit besviken på mitt roder (eller kajakens roder menar jag ju egentligen), men igår när jag testade det med mina förbättringar såg jag ljuset. Exakt och direkt kontakt mellan fossingarna och rodret, inget svängande hit och dit i onödan, bra stöd när jag tar i och vill ha fotstöd, inga korsade linor. Ja, jag kände mig nästan pånyttfödd.
Kalle
[Ändrat av Kalle E 2002-09-12 kl 10:16]
1. Keepers gav inget fotstöd och var för känsligt när jag tog i och råkade röra fötterna också. Jag svängde fram och tillbaka som en berusad Jaques Tati på cykel. Dessutom ger ständiga roderrörelser ett betydande vattenmotstånd.
2. Töjbara linor mellan kepperspännhulten och rodret gjorde att rodret bara lydde när det kände för det, och aldrig exakt som jag ville.
3. Rodret riskerade att ramla ur sin infästning om det vreds runt 180 grader. Detta kunde inträffa till exempel om jag drattade runt, avsiktligt eller oavsiktligt. Mig har det hänt flera gånger när jag tränat räddningar.
4. Om rodret vreds mer än 90 grader korsades linorna och rodret låste sig i sneställd position eftersom jag inte kunde trampa tillbaka det när linorna var korsade.
Om någon känner igen sig i något av ovanstående, läs vidare.
Jag bytte mina keeperspännhult mot pedaler från Prijon. (Nej, jag jobbar inte på deras marknadsföringsavdelning.) Pedalerna kan flyttas fram och åter på en liknande skena som keeperspännhulten för att kunna anpassas efter olika benlängd om fler utnyttjar kajaken, men sitter fast på ett ställe under paddlingen. De ger bra fotstöd och när jag vill svänga rodret petar jag med tårna på pedalen istället för att trampa ner hela foten. Mycket mindre känsligt när jag tar i med paddlen och som sagt ett mycket bra fotstöd. Pedalerna finns att köpa lösa med skenor (765 kr i Göteborg). Tyvärr fick jag göra nya hål i skrovet för att sätta fast skenorna, men det är enkelt. Glöm inte att sätta på en tejpbit på insidan över de gamla hålen så blir det lättare att spackla över dem från utsidan (om du nu bryr dig om det. Jag har inte gjort det utan tätat med tejp ännu så länge.) Så här ser det ut, om ni kan se genom mörkret i bilden. Jag fick tälja bort lite i ovansidan på pedalerna för att de skulle gå klar om innertaket i sittbrunnen. http://www.utsidan.se/medlem/album/visa.htm?ID=5271
Linorna är enkla och billga att byta mot stumma om det inte redan finns på din kajak. Kolla om de är stumma genom att be någon hålla fast rodret och se om du ändå kan trampa runt dina keepers. Känns det mjukt och fjädrande, ja då är det bara att byta. Helt stumt skall det vara. Några milimeter gör väl ingen skillnad kan jag inte tänka mig, men mer skall det inte vara för att få bra kontakt med rodret. För att byta linorna knyter du loss dem från rodret och bränner ihop ändan på den gamla och den nya med hjälp av en tändare. Kläm ihop fogen med blöta fingrar medan den är varm så den blir liten nog att dra igenom rören i skrovet. När du bränt ihop linorna är det bara att dra igenom den gamla så följder den nya med av sig själv. Kolla fogen så den håller ihop innan du drar igenom. Det brukar inte vara något problem. Jag köpte en 4 mm tjock lina som går lätt igenom rören och dessutom är snyggt blå mot mitt röda skrov. Linan kostade 8 kr metern, vilket var lite dyrt, men med tanke på att jag bara behövde 2x4 meter så slog det inget stort hål i plånboken. När du köper linan, kolla i butiken att den verkligen är stum. Bind fast ena änden i någon fast punkt och dra i den andra. Ofta känner man inte eventuell töjbarhet om man inte drar i en lång bit av linan, minst fyra meter skall det vara, det är ju så långa roderlinorna är. Fäst linan i rodret och lägg den andra i en loop genom hålet i pedalen (eller keepern om du envisas med sådana) och sätt en clamcleat (en liten klämma som du hittar i en båtsportbutik) i den lösa ändan så kan du klämma fast den på linan som kommer från rodret och därmed enkelt finjustera längden när du sitter i sittbrunnen. Kolla linan på bilden. http://www.utsidan.se/medlem/album/visa.htm?ID=5271
Nu till rodret. Mitt roder har en trekantig plåtbit i vilken linorna sitter fästade i var sitt hål längt ut på styrbords respektve barbords spetsar i triangeln. Jag tog bort linorna och satte en bult i vardera hålet istället. Jag tog i med 10 cm långa butlar, men 5 cm hade räckt gott och väl. På varje bult satte jag först en gummiring som skrapskydd, sedan en stoppmutter som jag skruvade ner tillräckligt långt för att få plats med en till mutter ovanför. Därefeter satte jag fast bulten underifrån i plåttriangeln och låste fast den med en ny stoppmutter ovanifrån. Roderlinan fäste jag mellan gummiringen och plåtbiten i bulten. Kostnaden för manövern landande på summa 22 kr för bultar, muttrar och gummiringar. En bild säger mer än tusen ord, även om den är lite gryning hoppas jag. http://www.utsidan.se/medlem/album/visa.htm?ID=5270
Jag vill ha en kajak med roder, men det skall vara ett roder som fungerar bra och som inte ramlar ihop då och då. Hittills har jag varit besviken på mitt roder (eller kajakens roder menar jag ju egentligen), men igår när jag testade det med mina förbättringar såg jag ljuset. Exakt och direkt kontakt mellan fossingarna och rodret, inget svängande hit och dit i onödan, bra stöd när jag tar i och vill ha fotstöd, inga korsade linor. Ja, jag kände mig nästan pånyttfödd.
Kalle
[Ändrat av Kalle E 2002-09-12 kl 10:16]