Softshell?

Har precis läst senaste numret av Utemagasinet och deras redovisning av s k softshells. Ett softshell är att betrakta som ett modifierat windstopperplagg, med egenskaper som knappt går att identifiera eller särskilja från andra skalplagg. Vad som är mer uppseendeväckande är att Sveriges största friluftstidning så okritiskt blir producenternas annonspelare - att de inte inser att friluftskläder i princip har blivit en hyperkommersialiserad industri där producenterna i likhet med andra kapitalsugna aktörer, söker "nya" avyttringsområden för ökade vinster. I en handvändning byter man ut uppfattningen att ett plagg ska fungera i alla väderomständigheter (hardshells)och istället plädera för att man ska ha regnställ i packningen, vilket bör nyttjas vid tillrådligt väder. Är det inte det de flesta utemänniskor redan gör? Tror de verkligen att friluftsmodet och dess skapare "uppfunnit" något så självklart?! Istället för kläder som klarar en hastigt uppdykande regnskur, så bör vi enligt producenterna (och Utemagasinet?)återgå till plagg som är behagliga men ytterst regnkänsliga... Jag tror att cirkeln snart är sluten, och att de av producenter och vissa "experter", så opraktiska bomullsplaggen snart gör sitt intåg igen som "extremt behagliga natureshells"..?
 
Det är ju ditt eget val!!!!

lowe; sa:
Har precis läst senaste numret av Utemagasinet och deras redovisning av s k softshells. Ett softshell är att betrakta som ett modifierat windstopperplagg, med egenskaper som knappt går att identifiera eller särskilja från andra skalplagg. Vad som är mer uppseendeväckande är att Sveriges största friluftstidning så okritiskt blir producenternas annonspelare - att de inte inser att friluftskläder i princip har blivit en hyperkommersialiserad industri där producenterna i likhet med andra kapitalsugna aktörer, söker "nya" avyttringsområden för ökade vinster. I en handvändning byter man ut uppfattningen att ett plagg ska fungera i alla väderomständigheter (hardshells)och istället plädera för att man ska ha regnställ i packningen, vilket bör nyttjas vid tillrådligt väder. Är det inte det de flesta utemänniskor redan gör? Tror de verkligen att friluftsmodet och dess skapare "uppfunnit" något så självklart?! Istället för kläder som klarar en hastigt uppdykande regnskur, så bör vi enligt producenterna (och Utemagasinet?)återgå till plagg som är behagliga men ytterst regnkänsliga... Jag tror att cirkeln snart är sluten, och att de av producenter och vissa "experter", så opraktiska bomullsplaggen snart gör sitt intåg igen som "extremt behagliga natureshells"..?

Jag fattar inte att man kan bli så upprörd om Sveriges ledande ute tidning skriver om nya produkter. Vad vill du att dom ska bara skriva om, näver kåsor och läderryggsäckar, eller? Det är väll bra att den enligt dig "hyperkommersialiserad industri" försöker att skapa nya produkter som gör att uteliv inte alltid är likamed strapatser enlig 1800 tals modell. Jag själv använde sedan några år en tidig prototyp av en softshell jacka från en ledande tillverkare. Det är det mest använda plagget i min utegarderob. Men vill du inte köpa eller använda dom nya plaggen, strunta i det då. Men att klanka ner på Utemagasinet för att dom bevakar vad som händer i branschen känns som bara som ett menlöst gnäll från din sida.

//Micke Raittila
 
Poäng...

Ja, det ligger en poäng i det som du säger. Det är ju samma företag som krängde Gore-Tex plagg till oss för ett tag sen. Men mest intressant i tidningen är väl ändå att Klättermusens Peter Askulv (fd Ersare) kommer med nyheten om en ny het Klättermusen produkt. En KJOL för män... ja, man får ju större ventilation. Att man dessutom kan rulla upp kjolen förstår vi ju alla för ännu mer ventilation, men den riktigt stora frågan är om där kommer finnas en gylf med rullöppning?
 
Micke och softshells

Tråkigt att du tog det så personligt, men det kanske man gör när modesvängningarna verkar viktigare än upplevelserna..? Och givetvis är det ett eget val när man som konsument väljer bland produkter (även om det är producenten som gjort ditt val redan i butik, annars skulle varan inte finnas - men det verkar onödigt att intellektualisera frågan vidare, du verkar veta hur välja går till...)Det är iallafall viktigt att en stor tidning som Ute vågar ifrågasätta och söka skillnader i Utveckling resp. Mode: Att du anser det onödigt är väl egentligen bara ännu ett utslag av Eget Val= Du kan ju skita i hela frågan!
 
Mjukskal

Ett softshell är att betrakta som ett modifierat windstopperplagg, med egenskaper som knappt går att identifiera eller särskilja från andra skalplagg.

Hmm, nu fattar jag inte jag har en sk softshell och nog är det ganska långt från det till en GoreTex jacka... En vanlig tunn lätt jacka lixom!

Om du kanske redan har fattat att det är så man bör göra så är ju det bra, men kolla på hur många som gärna springer runt med sitt vörsting GTX ställ mitt i sommaren, "Men jag är ju på fjället".

Titta tex vad multisporten har gjort för friluftskläderna, visst är det en trend och nästan alla tillverkare hakar ju på, men nu kan man faktist få en veckopackning på 6 kg + mat och det vägde ju farsans vadmalsställ (på slutet av dagen) när han var liten och jobbade i skogen;-)

Utveckling är av godo, men trender går i cirklar:)
 
fokus på utveckling

Personligen så är det egentligen fokuseringen på själva produktutvecklingen, som stör mig. Detta delvis för att jag själv inte kan låta bli att sukta efter nya prylar, istället för att göra det som prylarna är till för.(Riktigt så illa är det nog förresten inte...)
Det var i alla fall bättre förr, när man inte gick omkring och enbart funderade på vad som kunde förbättras, istället för att njuta.
 
Vikt kontra skydd

Hej Peter! Viktminskningen i friluftsartiklar ÄR en klar förbättring, inget att snacka om. Men, hur stor skillnad i vikt och skydd är det exempelvis mellan ett Paclite-plagg och ett softshell, och har man då förenklat för utemänniskan när det ändå är så att softshell-plagget inte är särskilt vattenavstötande? Softshell-plaggens egenskaper är i första hand en fråga om bekvämlighet jämfört med hardshells, men var det inte därför som de bekväma windstopperplaggen i fleece kom till? Vad tycker du?
 
prylar, prylar...

Det är nog riktigt. Å andra sidan blir ju Windstopper-fleece alltid lite prassligt och det är väl där Softshell, kommer in i bilden. Har dock ännu inte något sådant plagg, men med all mördande reklam, så blir man ju mot sin vilja lite nyfiken.
 
just det - prylar!

Hej igen Kim! Och det är väl lite där man landar: Producenterna vet att du och jag i likhet med många andra upplever nya prylar som likställda med förbättringar - och ingen vill bli efter och känna sig blåst på nya landvinningar! Men blir det hela tiden väsentligt bättre..? Jag kan lugnt erkänna att jag har varit och "browsat" i butikerna.
 
Liknande trådar

Liknande trådar