Eagle Creek
Innan den här sommaren använde jag alltid rejält kraftiga plastpåsar (typ de som militärerna har i skyddsmaskväskan)och gummisnoddar; detta för att hålla allt torrt och samtidigt se vad det är i varje påse. (jag har aldrig varit mycket för regnskydd till ryggsäckar). Såna påsar är tyvärr kluriga att få tag på (nån som har tips??).
Men under sommarens vandring skådade jag ljuset; genomskinliga vakuum-plastpåsar i kraftig, armerad plast, som ändå är tämligen lätta och smidiga (av märket Eagle Creek, och löjligt dyra)!!
En stor, ca 10(?) liter som fick rymma alla extrakläder, och en något mindre för dunsäcken. (säljes i den kombinationen tror jag) Ett 'zip-lock' modell knarkpåse i ena ändan och en anmärkningsvärt enkel men väl fungerande backventil i andra ändan. -bara att rulla ihop, och prylarna är vattentätt och väl komprimerat vakuum-packade! Dunsäcken stort sett försvann, fick tom släppa in lite luft till den för att inte stackarn skulle kvävas i ryggsäcken..
Perfekt! -men löjligt dyrt som sagt. Men dom skall visst ha en garanti-tid på 20 år eller nåt, det har ju inte vilken fryspåse som helst..
/Per