De gamle får väl ge oss nykomlingar tips
men det kan ju vara bra att höra hur en annan som börjar leda tänker också. Det vore förresten skoj att veta mer om hur ditt fall gick till, om det var blixtlåseffekten som slog till, eller om du lyckades ändå.
En sammanfattning av mina råd;
1 slarva inte med första säkringen för att undvika blixtlåseffekten (helst kilar i opposition, i andra hand en friend, i tredje flera kilar kvickt). Det är så himla lätt att vilja spara på sina friends (även kilar) till ett besvärligare tillfälle, men detta är väl den viktigaste punkten i säkerhetskedjan, så det är ju jävla korkat egentligen.
2 Glöm inte att säkringarna är ett system och tänk därför på varifrån draget kommer om du faller nu respektive senare. Bra är också att varva kilar och friends, då det är mycket lättare att kilar lyfts ur sitt läge av repdrag eller en slarvigt placerad fot.
3 Öva på att falla i dina säkringar, NÄR du vet att konsekvenserna blir små. Med andra ord gör gärna korta fall när du är en bra bit upp på väggen med flera bra säkringar som hindrar dig ifrån att slå i backen.
Egna erfarenheter från fall är att säkringarna håller bättre än väntat. Än så länge är det bara en säkring som släppt vid fall och den misstänkte jag inte skulle hålla (Alien med bara tre kammar i ingrepp och delvis fel dragriktning). Turligt nog hade jag en bomber-Camalot någon meter längre ned, så det 4m-fallet stoppades "lagom" nära marken - så att jag kunde sänka tårna ett par cm ned till marken. Med andra ord borde jag inte plockat bort den första säkringen, ty min bomber kunde ju ha släppt.
Lite mer om hur jag gjort för att bli kunnigare.
Klätterkursen gav en god hum om vad som var en bra (eller mindre bra) placering. Det går väl att lära sig själv också, men varför inte ta genvägen? Att noga studera kurskompendiet kanske många slarvar med, men det ger en hel del bra tips.
Sedan var det ju ut på internet och leta allt som att gick att läsa i frågan och få repetetion (och ett par nya tips).
Att åka iväg på en liten klubbutflykt gav också en hel del tips som en ivrig kanin inte tänkte på just då.
Sedan är det nog egen erfarenhet som gäller. Själv tycker jag att det varit värt att testa lite olika typer av säkringar, för jag finner att de ofta har sitt speciella användningsområde. Vilket innebär att mitt rack innehåller ganska mycket (Wallnuts, Offsets, mikrokilar, hexor, tricams, Camalots och Aliens).
Härnäst får jag väl studera hur de gamle går tillväga lite mer i detalj.