Stavar

Stavar är nyttiga

Två vandringar med stavar. Teleskop - aluminium med plasthandtag, man kan tejpa med vulktejp under handtagen för att få ett felxiblare grepp.
Du får bättre balans, säkrare vad, snabbare förflyttning, avlastar benen men akta dig för man förbränner mer energi genom att man kan hålla högre tempo med stavar. När det är lättvandrat går jag utan stavar, håller dom bara i handen.
Det finns väl två tekniker. Att gå som man stakar sig fram med skidor. Jag har en annan, jag för stavarna i en halvcirkel åt sidan för att de skall få markkontakt framför mig, sedan passerar jag staven för att föra den i samma rörelse framåt. Som när man åker skidor i lössnö, det är nog därifrån jag fått tekniken. Det är mer behagligt för armarna. När jag klättrar uppåt eller kliver ner har jag alltid stöd av stavarna.
 
Funkar utmärkt!

Har använt ett par Gipron 2-delade stavar vid 4 olika längre vandringar, senast för 2 veckor sedan i Sarek. De funkar väldigt bra, speciellt vid vadning då man får två stöd istället för ett (personligen kommer jag aldrig gå tillbaka till vandringsstav). Tilläggas skall att gummihättor som skydd för hårdmetall-spetsarna har köpts på Friluftsbolaget.
/Peter
 
Bra effekt.

Hej!

Kom även ihåg att man får bättre cirkulation i axlarna om man går med två stavar. Man blir helt enkelt inte lika stel under axelremmarna.

Mvh
Bert
 
Tips

Någon som har bra tips på stavar, gärna teleskop så de smifiga fälla ihop och bära på ryggsäcken vid lättare vandring.

Om jag fattat detta rätt ska man använda sig av 2 stavar. Avlasta fötterna är aldrig fel =)
 
Bra pryl!

Skaffade stavar till årets vandring på prov. Synnerligen nöjd blev jag. Bättre balans på skravel, vad mm. Tempohöjare när man bär tungt - nu kan man skaffa sig träningsvärk i armarna oxå.. Underlättar både utför/uppför/på platten. Det blir stavar till resten av familjen till nästa år.
Mina stavar var ett par Gipron 2 "skarvar"-3 delar med plashandtag. pris ca 490:- Ibland fick jag bara ha en stav då andra ville prova men det funkar bäst med två för min del.
Ett tips är att justera skruvarna för låsanordningen så att staven ej åker ihop vid tung belastning...
Ihopskjutna ca 1/2 m, fungerar utmärkt som ryggsäcksstöd vid rastning.
 
Stavar rockar fett!

Hej!
Jag kan bara instämma med de andra svaren du fått, två stavar är mycket bra vid vandring. Förutom de tips de andra skickat in kan jag rekommendera att behålla trugorna på. Speciellt om de är av mjuk plast som på mina Gipron tex. Detta eftersom de inte sjunker så djupt när man vandrar över sank mark och ger därmed bättre stöd. Många är de som går utan truga pga att den skulle vara i vägen, men jag tycker att fördelen med trugor uppväger nackdelar. Dessutom kan man bygga ett kamerastativ av stavarna om man är på det örat. Enda nackdelen med dem är vid mycket snårig vandring då de tenderar att fastna i undervegetationen. Men då får man ju helt enkelt bära dem! / Jonte
 
Ett litet etiskt tillägg

Kom ju på att det kan se för "high-tech" ut med två flashigt färgade stavar ute på vandring. Många gillar helt enkelt att snida sin egen vandrarstav som i många fall även är stadigare (men tyngre) än två stavar. Det ser mer fjällvandrar-kosher ut att gå med en traditionell trästav.
Alltså: oldschool-fans kör trästav men är du het på att köpa grejor eller vill skona kroppen är två slalom/teleskopstavar alternativet.
Sen är det ju lättare att klubba ner en vild björn eller full dansk (eller var det tvärtom?) med en träpåk än med en teleskopstav (som du inte ens kan spetsa nån på om du behåller trugan!).... :) / Jonte
 
Nymodigheter

Håller med ovan skribent om att stavgång kan se för taskigt ut. Har gått och retat mig på denna företeelse i över ett år.
Efter att ha läst och lyssnat till stavgångarnas evangelium, får jag väl förr eller senare krypa till korset dock. En traditionell vandringsstav är helt rätt, men om det nu ska vara så himla mycket bättre med två, så får jag väl omvärdera dessa...där ingen ser mig.
 
Fler etiska tillägg

jonaslundmark; sa:
Sen är det ju lättare att klubba ner en vild björn eller full dansk (eller var det tvärtom?) med en träpåk än med en teleskopstav (som du inte ens kan spetsa nån på om du behåller trugan!).... :) / Jonte
--
Å sen kan man montera en stickspjutspets för att kunna ta ner björnen ordentligt. Man bör ha ett skydd på spjutspetsen, skovel eller älghorn. På vintern kan man montera en truga på staven så kan man använda den när man är ute och skidrar med sina lika estetiska tegsnäs med tåbinning... å varför inte en päronryggsäck i smärting? :-D // Roland
 
En liten undran:

Vilken typ av låsning är bäst på stavar. Hade själv tänkt att köpa ett par tredelade men vet inte om jag ska ha den varianten man skruvar låsningen eller den som man fäller över en spärr.

Fördelar, nackdelar ????
Någon som vet ?
 
Jag använder en tredelad teleskopstav från Komperdell med skruvlåsning och den håller bra även vid hög belastning. Modellen jag har (Guide Antischock) har även stativgänga för kamera vilket är väldigt praktiskt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fredrik_ Stavar? Fjällvandring 11
majjen En eller två stavar? Fjällvandring 58
sir Toby Stavar Fjällvandring 16
Jonik vandra med stavar Fjällvandring 43
Lars G A Bäst vada med två stavar? Eller en? Fjällvandring 11
sjom Vandra med stavar? Fjällvandring 20
Robwah-9 Vilka stavar ? Fjällvandring 3

Liknande trådar