Erfarenheter av Reval
stubbs; sa:
Er litt bekymret for at pakningsvolumet i Revalen ikke er tilstrekkelig samt at den er for rank i høy sjø.
Hvis ryktene er sanne skal Revalen være identisk med Nordkapp, og dette er åpenbart en gammel klassiker. Forstår at Nordkapp er laget i flere versjoner, vet noen vilken Nordkapp Revalen tilsvarer?
Det finns ordentligt med packutrymme i Revalen. Det är definitivt ingen liten kajak. När Sibbo kanotklubb
http://www.pp.clinet.fi/~sibbe/ var på väg till Åland tidigare i somras och Ulla Haikonen packade sin nya Reval för en veckas färd, konstaterade hon förvånat att det skulle ha rymts lika mycket grejor till i kajaken.
Att Revalen skulle vara rank håller jag inte med om. Själv har jag visserligen bara prövat den en gång olastad i svag vind. Jag upplevde absolut inte att den skulle vara rank. Ulla hade inte heller några problem under Ålands färden. Det blåste tidvis 10-11 m/s med vågor på närmare en meter. En i gruppen (i en Nordkapp) gick två gånger under färden omkull i medvind. Ulla i sin Reval hade bara roligt i vågorna.
Att Revalen skulle vara en Nordkappkopia håller jag inte med om. Längd och bredd råkar vara lika på bägge men skrovformen är olika. Reval är mera rund i formerna än Nordkapp. Däcket är betydligt högre än på Nordkapp, både fram och bak. Nordkapp har ganska snålt tilltaget utrymme för fötterna, i Reval finns det gott om rum för även de största fötter, t.om. med stövlar på.
Reval är en betydligt större kajak än Nordkapp. Trots det känns den smidig. Det är faktiskt lite Nordkapp känsla i den.
Enda nackdelen jag har hittat på Revalen är att fördäcket framför sittbrunnen är i högsta laget, det stör nästan paddling med låg paddelföring, men bara nästan.
I mitt tycke är Reval en mycket lyckad konstruktion och definitivt värd sitt pris.