Tågkompaniet ut - Connex in. Skandal!

Igår avgjordes det att Tågkompaniet förlorar nattågtrafiken till Norrland till förmån för Connex.
Själv tycker jag att detta är smått skandalöst. Det statliga upphandlingsförfarandet är löjeväckande!
Ska Connex, som lyckades bara på några år, köra den lokala tågtrafiken här i Stockholm i botten, kunna få fortsätta att göra samma sak på flera ställen i Sverige?
Prishöjningar på sträckan är redan signalerade och vad värre är är risken för förseningar, dålig service etc som vi sett på andra ställen i landet. Ni som bor i Stockholm vet vad jag talar om. (Särskilt ni längs Saltsjöbanan). Hör gärna av er till Rikstrafiken och säg vad ni tycker!

Jag vet inte vad ni andra tycker, men jag tycker att Tågkompaniet verkligen gjort något bra med sträckan. Dessutom har det inneburit jobb till flera orter som nu kommer att tappa dessa. Jag reste sträckan Stockholm - Narvik för bara några dagar sedan och reflekterade redan då över allt bra som Tågkompaniet lyckats åstadkomma.

Tågkompaniet begärde 537 miljoner kronor i ersättning för en femårsperiod. Connex begärde 310 miljoner och fick därför kontraktet som alltså löper från den 1 juli nästa år och fem år framöver.

Tråkigt.
 
Upphandlingsförfaranden och konkurrens är generellt sett bra, men det fungerar ju inte så bra när det är en oligopol situation med få aktörer.
 
KLAGER; sa:
Upphandlingsförfaranden och konkurrens är generellt sett bra, men det fungerar ju inte så bra när det är en oligopol situation med få aktörer.

Ett ännu större problem är att upphandlarna är fruktansvärt dåliga på att skriva kravspecifikationer. Då får man problemet att vissa aktörer bjuder "för lågt" bara för att ta hem affären och hoppas sen på att slippa avdragen för att de inte uppfyller sina åtaganden (se t.ex. på Citypendeln). Avtalen måste vara skrivna så att det svider rejält om entrepenören inte uppfyller det de åtagit sig.
 
Håller med

Min första reaktion på det hela var: jaha, nu kan man inte åka tåg i norrland heller.
Bor, som du i Stockholm, och har inte mycket till övers för Connex. Dålig service, tåg som ständigt är försenade och missnöjd personal. När jag senast skulle åka buss och den inte dök upp gick jag och frågade en av Trafikledarna om varför inte bussen dykt upp, han svarade då att han ej visste och att det inte var hans problem då bussarna är entreprenörer!!!!!

Synd för Tågkompaniet! Det har alltid varit trevligt att åka med dem...

/Åse
 
Göteborg?

Gäller detta bara tågen från Stockholm eller vad händer med direkttågen från Göteborg till Östersund-Storlien - någon som vet?
Den förbindelsen har varit perfekt för oss västkustbor som vill till Jämtlandsfjällen, så jag hoppas den inte försvinner!

Christina
 
Re: Göteborg?

Christinar; sa:
Gäller detta bara tågen från Stockholm eller vad händer med direkttågen från Göteborg till Östersund-Storlien - någon som vet?
Den förbindelsen har varit perfekt för oss västkustbor som vill till Jämtlandsfjällen, så jag hoppas den inte försvinner!

Christina

Tågen till Östersund-Storlien körs vad jag vet av SJ inte Tågkompaniet. Jag anser förövrigt att just den linjen inte sköts bra. Anslutningarna till Trondheim är kassa.
 
Jag...

har haft nöjet att få åka med Tågkompaniet till Riksgränsen och till Gällivare (Dundret). Trevliga och fräscha vagnar, lätt att boka, trevlig personal. Jag har inte någon erfarenhet av Connex, men det jag har hört och läst är tyvärr inte något trevligt.

Jag undrar hur det blir med de "paket" som Tågkompaniet har haft tillsammans med de olika orterna, dvs Transporter-Boende-Aktiviteter (exempelvis skidresor till Riksgräsen/Björkliden/Abisko), något säger mig att Connex inte kommer att fortsätta med detta, någon som vet mer om detta?

/Anders B
 
Katastrof med förlusten av Tågkompaniet

Jag instämmer med vad du säger om den dåliga lokaltrafiken i Stockholm.
Det var dåligt till övre Norrland när Sj körde. Tog bort åt en timme att få köpa biljetter.
När sedan äntligen det kom en aktör, Tågkompaniet, som viste att service var det man kunde vinna kunder på så såg man till att det var god service. På 5 minuter har man en biljett i sin hand. Detta har jag upplevt på alla resor jag gjort med Tågkompaniet. Det är många bårt åt 20 st.
Inte nog med denna fina service. När Sj lämnade arenan sjönk priset regält, bårt åt 300 kr på en enkel biljett.
Hur skall det nu bli???
Vi måste låta politiker och andra beslutsfattare tänka om.
Fram för att Tågkompaniet får fortsätta att sköta trafiken!!!!!!!
Ingvar
 
Ofattbart att man överhuvudtaget ger Connex förtroende. ETt företag som så grundligt visat sig helt inkompetenta att genomföra tågtrafik.

Hur lång tid tar bussen till Nikkaloukta (från Stockholm), för det är väl det man får ta nästa sommar.
 
Det är mycket klagomål på Connex här. Inte för att jag har något med Connex att göra, men det känns som om utfallen mot företaget är lite väl häftiga.

Jag kan ärligt säga att jag faktiskt inte riktigt känner igen bilden. Jag är främst erfarenhet av Connex från tunnelbanan, något från Tvärbanan och enstaka resor på Saltsjöbanan. Utöver detta trafikerar Connex också Lidingöbanan.

Vilka är egentligen de omfattande problemen som Connex ställt till med. Tunnelbanan var rätt problematisk för några år sedan främst beroende på krånglande nyinstallerat signalsystem, men dessa problem är väl i allt väsentligt lösta idag och var hur som helst inte Connex ansvar (jag kommer inte ens ihåg om Connex tagit över trafiken då).

Fungerar trafiken verkligen sämre än när SL körde i egen regi. Många av problemen som har uppstått har som sagt var berott på krånglande infrastruktur, som inte är Connex ansvar.

Om Connex bud innebär en prisdumpning i mening att de inte täcker sina kostnader för verksamheten är det naturligtvis oacceptabelt. Om detta vet jag dock inget. Man måste dock komma ihåg att Connex bud innebär en minskad kostnad för skattebetalarna på några hundra miljoner över kontraktstiden och jag utgår ifrån att det blir kraftiga avdrag i betalningen om operatören inte sköter sin uppgift på ett tillfredställande vis.
 
Någon får betala kalaset!

Hej
Ja det blir billigare för skattebetalarna men inte för de som skall nyttja och vara trafikant.

Generelt skulle man kunna säga skall det kunna bo folk i hela sverige så måste det finnas komunikationer.
Men om vi bara, som de som bor i Stockholm (KHK), tänker att sverige det är KHK. Att landet trots allt är avlångt och att som politikerna säger "hela sverige skall leva". Då måste man tänka annorlunda. Vi måste alla vara med och betala för infrastrukturen. Med det menar jag att det inte går att bara titta på lönsamhet.
För det är inte lönsamt att köra tåg/bussar/tunnelbana när ingen åker.
Jag är övertygad om att alla instämmer med att det inte kan vara fullt på alla turer så att det skulle ge den täckning som fodras för att kunna driva trafik överhuvudtaget.
Brankåren jobbar ju dygnet runt även om det inte brinner!

Nej låt oss alla betala från skattsedeln så att alla har råd att åka på våra miljömässigt bästa kommunikationer.
Ingvar
 
Re: Någon får betala kalaset!

Ingvar Petersson's inlägg präglas tyvärr av en del missuppfattningar kring upphandlingen av tågtrafik.

Ingvar Petersson skriver:
"Vi måste alla vara med och betala för infrastrukturen. Med det menar jag att det inte går att bara titta på lönsamhet.
För det är inte lönsamt att köra tåg/bussar/tunnelbana när ingen åker."

Men det är just det som upphandlingen handlar om. Rikstrafiken upphandlar trafik på sträckor som SJ har anmält är kommersiellt olönsamma. Syftet är just att det ska finnas trafik trots att det inte är kommersiellt lönsamt. Det är faktiskt inget argument för att välja en anbudsgivare som är dyrare. Enligt informationen på Rikstrafikens hemsida var anbuden från de båda företagen i många avseenden jämförbara. Priset fällde då avgörandet. Jag förstår faktiskt inte problemet.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg