Jag håller i stort med ovanstående talare, det du söker är 3 olika spön med 3 rullar o.s.v. Men å andra sidan så är du där var jag var för några år sedan, jag fick hjälp att välja grejer av en mycket erfaren flugfiskare. Jag valde ett 9fots spö med linklass 7/8 just för att jag bor på kusten och vill kunna prova på att fiska allt från harr, havsöring till lax i älv.. Detta spöt var det enda jag hade de 3 första åren och det fungerar till allt utan att egentligen vara riktigt bra till något. Jag använder fortfarande detta spöt till kustfisket.
Jag vet inte om det är det optimala sättet att välja spö men det fungerade för mig. Å andra sidan, väljer du att skita i laxfisket så kan du nog välja ett vettigare spö i en lägre klass som klarar allt utom just lax, mitt 8 fots spö i linklass 5/6 fungerar bättre till nästan allt utom just kustfiske vid hård vind och laxfiske i älv..
Innan vi kastar ut en massa råd om vad vi tycker att du skall köpa så kan det vara bra och veta hur mycket du tänker lägga på ditt spö och i fall du behöver vadare. Jag tycker nog inte man skall betala för mycket pengar när man vill prova ifall det är kul, samtidigt som om du köper skit så kommer du att behöva byta spöt redan efter en säsong. Du bör kunna köpa ett vettigt spö för mellan 1000-1500kr, en rulle för 300-700kr, backing och lina för 300-600kr samt ett par gummivadare för ca:300-400kr. Är man vaksam så kan man hitta bra erbjudanden var du får det i ett så kallat "packet"... Talar du om hur mycket du tänkt lägga så kommer du säkert att få en massa grymma tips på prylar.
/Skitfiske på dig