Vandringsstav

Jag ska tälja mig en vandringsstav inför sommarens strapatser!
Ngn som har några tipps? Längd? Träslag?
 
Gärna så ska det vara i ngt mörkt träslag som an kan olja och shit så att den blir riktigt najs...
 
Gör ingen vandrarstav

Det är bara mer att släpa på. Enda användningen jag anser du har av en stav är när du vadar och då är den förstås oersättlig men planerar du en tur utan vad så lämna vandringstaven hemma.

Mvh
 
Ihopskjutbar teleskopstav

Är också sugen på en vandringsstav i sommar, måste vada några jokkar, men har funderat på alla dessa stavar man kan köpa i sportaffärer. Ger det möjligtvis lika bra stöd? Det känns i och för sig inte så när man testar i butik, men å andra sidan måste ju en teleskopstav ta mycket mindre plats än en trästav.
 
Lång björkstav ska're va'

Jag högg mig en lång (ca 180 cm) stav av ungbjörk inför vandring i Jämtland 94, och den finns kvar än idag. Har i och för sig inte haft den med på så många turer, men speciellt i brant terräng, t.ex. Aurlandsdalen, har jag varit tacksam för att ha den med, då den ger ett fint stöd när man tvingas agera "bergsget", eller vid forsering av bäckar och raviner. Och att jag tog den så pass lång, har jag bara varit glad för de gånger den varit med. Och den har aldrig känts som nån stor börda, trots för längden, trävirket blir ju lättare efter att det torkat.

Men den har många gånger fått stanna hemma, då jag på många turer har med ett telskopmetspö, som också funkar bra som vandringsstav. Och nu mera, blir det väl mest att jag går och bär på flugspötuben, som också kan fungera hyfsat som stötte.
 
Aldrig i fjällen utan stav!

Självklart ska du ha en rejäl vandringsstav med dig på vandringen. Den avlastar knäna när du kliver ner från stenar t.ex, den hjälper dig att hålla balansen, och är oumbärlig vid vadning! Staven bör räcka dig till nästippen, då är den tillräckligt lång för att funka i alla lägen.
Min stav har jag täljt själv. Den är täljd i någon slags sly (al, asp eller liknande). Staven är sedan betsad och lackad för att se lite snyggare ut. Tälj staven i tid innan vandringen så att trät hinner torka ordentligt (den blir lättare då) Jag gjorde min stav 1986 och den är nästan som en kompis, han heter Orvar (scarface)och har varit med på alla mina vandringar. Kolla in bilden nedan och läs om honom på min hemsida http://fjallen.get.to/ :
http://w1.855.telia.com/~u85511943/vi/orvar.jpg

///Claes


[Ändrat av cnygardh 2002-05-30 kl 18:01]
 
För oss som 'tältar' under presenning är naturligtvis staven ett måste, den dubblerar ju som 'tält'-stång!Min stav är gjord av en gardinstång (!) i trä, impregnerad med linolja och terpentin ett otal gånnger. I botten har jag en stor skruv som slitskydd. Har hängt med i måga år nu.

mvh p-a
 
Kvastskaft

Krons kvastskaft kan handlas i närmsta affär och är billigt, rakt och bra.

Men lämna moppen hemma ;-)
 
käpp

Jag föreslog ask, men visst. asp går säkert bra det med. Asp växer ofta i hagar, gräsmarker, har en grå, rak stam och har nästan runda löv som rasslar och darrar, därav "darra som ett asplöv". Om jag inte minns fel så används asp till tändstickor.

mvh
 
Liknande trådar

Liknande trådar