Fästa paddelbladen till handtaget?

Kolfiber padeln jag köpte i Estland består i nuläget av ett handtag och två lösa skovlar(blad)
Tanken är att man kapar handtaget till rätt längd och sedan fixerar bladen i rätt vinkel och monterar.

Har något köpt paddlar från denna firman innan och gjort samma operation innan. Vill gärna ha tips på hur man monterar fast bladen i handtaget. De rekomenderade lim. Är det tillräckligt starkt? Eller behövs det bättre fästanordningar?
Vilken vinkel (gradtal) på bladen är lämplig? Handtaget är i nuläget helt runt (Ej ovalt grepp)
Finns det någon metod att göra det ovalt?
Har någon erfarenheter och synpunkter på detta, så hör gärna av er.
 
vinkel

Om du inte kommer att kunna justera vinkeln skulle jag rekomendera någonstans mitt i mellan 90 och 45 grader.
Där ligger jag oftast själv och vrider till närmare 90 om det blåser mycket, då tar paddeln mindre luft i övre läget.
Gillar inte att använda 90 grader till vardags, jag upplever att det är skonsammare för handlederna med mindre vinkel.

mvh
Johan Lorin
 
Epoxylim

I Sibbo kanotklubb har vi en hel del kolfiberpaddlar köpta hos Pirita paadepood i Tallin http://home.uninet.ee/~thore/

Klubbens paddlar har vi limmat ihop med epoxylim men jag vet att en del av klubbens medlemmar har använt varmlim (hot melt) för att sätta ihop egna paddlar. Båda sätten funkar bra.

För att få skaftet ovalt är det bara att tejpa på en liten upphöjning på framsidan av skaftet där högra handen skall sitta och dra på en "strumpa" av värmekrympbar plast (finns att köpa åtminstone hos Welhonpesä http://koti.nettilinja.fi/~welho/
Obs! Kom ihåg att fixa upphöjningen på skaftet innan du limmar fast båda paddelbladen.
 
Är det prisvärt?

Det verkar intressant med estländska paddlar, själv är jag ute efter en reservpaddel, vad ligger priserna på?
Ha de gött! Tobbe
 
Paddelpriser

När vi februari var över till Tallin och köpte paddlar i Pirita paadepood låg priset på 1450 EEK = 92 €/st. Urvalet var då ganska begränsat jämfört med vad det har varit tidigare. Paddlarna är inte tillverkade i Estland utan i Lettland eller Lithauen (kommer inte nu ihåg vilket). Vi var in och kollade läget i butiken i lördags, på väg hem med fyra nya estniska kajer på biltaket. Paddelurvalet var då ännu sämre än i vintras.
 
Re: Är det prisvärt?

Tobbe74; sa:
Det verkar intressant med estländska paddlar, själv är jag ute efter en reservpaddel, vad ligger priserna på?
Ha de gött! Tobbe

Det fanns ett litet utbud. Men paddeln som jag köpte kostade 80 euro. Den såg bra ut och var lätt/smidig.
Nu gäller bara att få fast bladen mm.
 
Jag har monterat min wingpaddel i kolfiber med hjälp av epoxylim och det sitter som berget. Annars kan det nog vara en fördel med att använda någon form av smältlim (tror jag det heter) eftersom man då har möjlighet att i efterhand värma upp paddeln så limmet släpper och bladens vinkel kan justeras. Det kan vara svårt att första gången få till en vinkel som man trivs med i längden.
 
smeltelim

Brug smeltelim, så har du mulighed for at justere længde og vinkel, så det nøjagtigt passer dig. Skaftenderne slibes så de nøjagtigt passer ind i bladet.
Start med vinkel 75. Giv dig god tid at finde den rette vinkel. Og den rette længde.
Du finder først den rigtige når du har roet et godt stykke tid, dvs. flere måneder.
Det fungerer godt med smeltelim, jeg har ikke haft problemer, selv i stærk sol. Men læg pagajen i skygge når lægger den fra dig.
 
Priset på paddlar

På min förfrågan fick jag följande svar från Tuul & Rajasalu OÜ (det är dom som gör kajakerna också):

Hello,
We have a paddles what are made by Carbon-composite and weight is 1000gr. Price is 80 EURO

Best regards,
Matti Tuul

Tahe Kayaks
Tuul & Rajasalu OÜ
tel. +372 51 79 384
fax +372 600 8964
e-mail: matti@tahekayaks.com
http://www.tahekayaks.com/
 
Smältlim alt. varmlim

När ni pratar om varmlim eller smältlim, vad menar ni då? Är det lim som man aplicerar med ett pistol?
Hur mäter man vinkeln på bladet.
Med hjälv av gradskiva? Tips tas tacksamt emot.
/Christer
 
smeltelim

Ja det er den lim man normalt påfører med pistol, men det går ikke her.
Du skal anvende en varmluftpistol, helst en med termostatstyring og trinløs temperaturindstilling. Opvarm skaftende og hul i paddelblad meget forsigtigt og jævnt (så epoxy i skaft og blad ikke beskadiges med for meget varme), indtil du kan få limen til netop at smelte. Påfør limen på skaftenden og pres blad og skaft sammen samtidig med at du roterer lidt.
Vinklen klarer du med forkromet øjemål (på slump), du skal alligevel justere efter du har provpadlat.
Prøv eventuelt limningsteknikken på den stump af skaftet du eventuelt skærer af. Eller på noget andet.
Så vidt jeg husker opvarmede jeg til ca. 60C.
Giv dig rigeligt tid.
Slib skaftenderne til så de meget nøje passer i bladhullerne.
Vær opmærksom på at en meget lille afkortning af skaftets længde kan føles som en meget stor afkortning. Pas alligevel på at pagajen ikke bliver for lang til dig.
Hilsen /karl
 
Re: smeltelim

karl walther pedersen; sa:
Ja det er den lim man normalt påfører med pistol, men det går ikke her.
Du skal anvende en varmluftpistol, helst en med termostatstyring og trinløs temperaturindstilling. Opvarm skaftende og hul i paddelblad meget forsigtigt og jævnt (så epoxy i skaft og blad ikke beskadiges med for meget varme), indtil du kan få limen til netop at smelte. Påfør limen på skaftenden og pres blad og skaft sammen samtidig med at du roterer lidt.
Vinklen klarer du med forkromet øjemål (på slump), du skal alligevel justere efter du har provpadlat.
Prøv eventuelt limningsteknikken på den stump af skaftet du eventuelt skærer af. Eller på noget andet.
Så vidt jeg husker opvarmede jeg til ca. 60C.
Giv dig rigeligt tid.
Slib skaftenderne til så de meget nøje passer i bladhullerne.
Vær opmærksom på at en meget lille afkortning af skaftets længde kan føles som en meget stor afkortning. Pas alligevel på at pagajen ikke bliver for lang til dig.
Hilsen /karl

Jag tackar för informationen. Jag har gjort en första limning med smältlim under helgen. När det gäller vinkeln så hittade jag inget bra sätt, utan använde mig av ögonmått. Det är ju lätt att hitta gradtalen 0° och 90°. Sedan var det montering med känsla som gällde. Tror det blev omkring 65-80 ° i slutändan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutat_17_06_20 Bästa sättet att fästa GoPro på kajak? Paddling allmänt 9
Veon Fästa kniv i flytväst Paddling allmänt 17
Kristofer Waldetoft Fästa paddel och arbeta med benen Paddling allmänt 13
ctve8n Att fästa GPS:en på kajaken Paddling allmänt 18
Mats Bengtsson Hur fästa sitsen i kajak Paddling allmänt 3
miljonmicke Fästa vingar i sittbrunnsargen Paddling allmänt 12
tomatchili Hur fästa säkerhetsutrustning på kajak? Paddling allmänt 3
pellegill Fästa paddeln på däck? Paddling allmänt 3
NiklasStrand Fästa grejor på utsidan (av kajaken...) Paddling allmänt 4
Lico Fräscha upp paddelbladen? Paddling allmänt 3
flying_c Gummilist till Jofa kanadensare? Paddling allmänt 7
HjalmarGL Rottnan, södra delen till sjön Paddling allmänt 4
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
gabrielarthur_norr Till Svenska Högarna - bästa färdvägen? Paddling allmänt 7
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
thureb Kajaksports luckor som ersättning till Valleys VCP luckor? Paddling allmänt 1
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Crillekotten Packluckor till Albatross Paddling allmänt 4
carpe.diem Däck / hjul till Linder kanotvagn Paddling allmänt 8
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
DanteHillborg Köpråd till nybörjare Paddling allmänt 0
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Prippen Delar till Trapper Paddling allmänt 18
bjofo461 Segel till seabird Paddling allmänt 1
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
olind Lastlock till glasfiberkanot från 70/80-tal Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Flytväst till kamera osv Paddling allmänt 2
M1G Motorfäste till kanot (kanadensare, Trapper STD) Paddling allmänt 7
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
Djj1927 Skrovet knäppte till. Paddling allmänt 3
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
surfaren Kajak Järnavik till Karlskrona Paddling allmänt 2
RödNovember Vad är dessa remmar till för? (Boreal Inukshuk) Paddling allmänt 4
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
NorthernLight Sverige till Finland, via Åland Paddling allmänt 2
niilo Guide till kajakturer i Bottenviken: Luleå skärgård Paddling allmänt 0
Urwaldjaeger Kajakpaddel till kanadensare Paddling allmänt 10
JouniT Paddlingstur från Virvasdalen till Ammarnäs Paddling allmänt 3
Ridderby Sommarkapell i tun skumplast till VKV Paddling allmänt 2
KarlK86 Luckor till en P&H Icefloe Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
delfinen Från Roslagen till Örebro Paddling allmänt 3

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg