Paddla till Åland?

Funderar på att paddla i Ålands skärgård en vecka eller så i sommar. Då inställer sig ju genast ett par intressanta frågor:

1. Läste på ngn mer eller mindre insatt turistsajt att allemansrätten lyser med sin frånvaro over there, men när man läser div. paddlingsskildringar verkar det ju som folk tältar friskt på kobbar & öar. Om nån kunde klargöra detta vore jag djupt tacksam.

2. Naturligtvis lockar det försöka sig på att paddla TILL Åland när man ändå ska åt det hållet. Finns det ngn därute som har möjlighet att dela med sig av erfarenheter kring ett sånt tilltag? Att man bör välja en dag när de varnar för vackert väder begriper t.o.m. jag, men det finns ju lite andra parametrar: hur lång tid tar det på ett ungefär? Gör vind/ström ngn skillnad för om mn bör paddla TILL eller FRÅN Åland? Används ngn speciell taktik eller kör man helt enkelt till Grisslehamn, puttar i kajaken och siktar på Finland?

Som sagt, tacksam för alla svar.
 
Åland en juvel

Allemansrätt finns ej men det innebär i praktiken att man frågar om man hittar någon att fråga och finns det inga bebodda hus i närheten så blir det inga problem.

Det finns kajakuthyrning på Vårdö Sandösunds camping för den som inte har egen kanot. Just nordostområdet om fasta åland är mycket fint med extremt lite andra fritidsbåtar och få bebyggda öar.

Ja det går ganska lätt att paddla över Ålands hav rätt dag. Fågelvägen mellan Understens fyrplats och Märktes fyrplats är det endast ca 15 km. Ett besök på Märkets fyrplats som är obemannad är en höjdare med gott om sälar i grannskapet.

Paddla från A till B går fint i Åbolands och Ålands skärgårdar iom de fina färjeförbindelserna. Paddlade själv med hustrun för 10 år sedan Åbo-Grisslehamn och avslutade med Eckerö-Mariehamn. Utfärd med Viking Line Stockholm-Åbo fusk tillbaka över Ålands hav med Eckerölinjen Grisslehamn-Eckerö och sedan hem med Viking Line igen Mariehamn-Stockholm. En häftig 2-veckors semester.

Med Skärgårdsfärjorna mellan Fasta Åland och Åboland går det att göra många improvisationer.

Generellt så är det ganska exploaterat av sommarstugor en dagsetapp väster om Åbo och svårt att hitta tältplatser. Räkna därför med nattbåt om du vill börja eller avsluta i Åbo eller Nådendal.

Ett mycket fint område för veckopaddlingar jag har erfarenhet av är Skärgårdshavets Nationalpark i Södra Åboland sydost Åbo och Nordväst Hangö, norr om Finska Utö.

Det finns bra topografiska kartor i 100.000 dels skala både över Åboland och Ålands skärgårdar.

Jag längtar tillbaka till alla ovanstående områden när jag skriver dessa rader.

Thure
 
Jag planerar själv att paddla till Åland i sommar och tycker att Understen-Märket är en udda väg med kajak.
Understen ligger nord-nordost om Singö och Märket ligger ytterligare en smula norröver. För att göra det någorlunda nära skulle man alltså välja en sydligare kurs från Märket mot Eckerö och man har gjort en fin liten (stor) sväng. Det beror naturligtvis på var man startar.
Min plan är att starta från Singö eller någon av kobbarna utanför, tex. Måssten.
Från Måssten är det 86 grader, 14 distans till Signilsskär, en samling öar med fyr på Åländska sidan. Därefter 75 grader och 7 distans till Kärringsund på Eckerö.
Kärringsund har gästhamn och camping men man kan gå rakt öster och få en något närmare väg. Har aldrig varit på Signilsskär men det ska gå att gå iland, det finns ju trots allt en fyr.

En distans är 1852 meter och man gör ungefär 3 knop, dvs 3 distans i timmen vid normal havspaddling. Till det kommer inverkan från vågor och vind samt raster.
Med en största överfart på 14 distans är man alltså inte längre än 7 från land eller drygt 2 timmar.
Lämna gärna ett färdmeddelande till någon som kollar att du har kommit över och ta med bloss och raketer.
Se till att prova ut ett sätt att uträtta behov i kajaken så du slipper hålla igen på dricksvattnet.

Hör gärna av dig när du sticker, vi kanske ses därute!

mvh
Johan Lorin
 
Passa storbåtarna !!!

Hej!

Har tillbringat mycket tid i norra roslagen med båt sen barnsben. Vägen Johan Lorin ovan beskriver från Måssten rätt över till Signilskär/Enskär är som han skriver den kortaste över Ålands hav. Körde över med öppen utombordarbåt förra sommarn - är rejält sugen på att i år dra över med kajak! En sak man absolut inte får glömma är någon form av radarreflektor - farleden upp via ålands hav till bottenhavet är starkt trafikerad av handelstrafiken - flera fartyg i timmen passerar ständigt åt bägge håll - håller mellan 15-20 knop och har mycket svårt att se en ensam kajakpaddlare. Som Johan sade - vi kanske ses därute :)

mvh / Matti
 
VHF

Visst är det ett visst orosmoment med fartygstrafiken. Man ser dock båtarna på långt håll om det är det väder det bör vara och kan anpassa den egna kursen och farten. Jag bedömmer att det går ca ett fartyg i timmen på den aktuella rutten. Jag menar att en bärbar VHF för att kontakta båtarna på kanal 16 är ett väl så värdefullt hjälpmedel som en radarreflektor.

Den nordliga kursen är naturlig om man vill fortsätta norr om fasta Åland och Märket är en av de allra häftigaste platserna i Östersjön. Signhildsskär är också väl värt ett besök men där är det rätt livlig trafik av fritidsbåtar.

Thure
 
Ännu längre österut

thureb; sa:
Ett mycket fint område för veckopaddlingar jag har erfarenhet av är Skärgårdshavets Nationalpark i Södra Åboland sydost Åbo och Nordväst Hangö, norr om Finska Utö.

Kan inte låta bli att i det här sammanhanget göra lite reklam för mitt gamla hemland. När man kommit över till "Riket" som ålänningarna kallar Finland gäller allemansrätten som i Sverige. Förutom dom områden Thure nämner i sitt inlägg kan man dra vidare österut förbi Hangö. Man kommer då till Ekenäs skärgård, som är mycket vidsträckt. Man kan fortsätta österut ända till Helsingfors. (Det är ett vanligt segelstråk för svenska seglare, och har blivit ett populärt mål för långfärdsskridskoåkare). Här finns Ekenäs skärgårds nationalpark. Ni hittar både den Skärgårdshavets på
http://www.metsa.fi/naturtjanster/nationalparker/index.htm
Min egen paddling förra sommaren i dessa trakter har jag beskrivit på http://www.frilufts.se/marsta-sigtuna/
(titta under kajaksommar 2001)
Det är inte så gott om uthyrare i Finland, som ofta i dessa sammanhang ligger man steget efter Sverige.
Det var dock en frejdig tjej som annonserade i detta medium förra sommaren. Titta på http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=8744
Jag nämner också henne i min beskrivning av Ekenäs skärgård. Hennes framåtanda är värd sin belöning. Kanske har hon skaffat en hemsida nu.
Man är nästan tvungen att ha med bil i alla fall för att frakta kanoter i Finland. Om ni tar med egna, är ett hett tips att meddela att ni har kajaker på taket när ni beställer biljett. När det är riktigt högsäsong på färjorna kan det vara ont om platser för fordon högre än 1.90 m, som jag tror är gränsen. Höll på att bli stående i Helsingfors förra sommaren för att jag inte tänkt på det. Det kostar inte mer än en vanlig bil, men måste bokas. Jag skall paddla från Ekenäs österut i sommar.

Hälsningar

Camilla
 
Re: VHF

thureb; sa:
Jag menar att en bärbar VHF för att kontakta båtarna på kanal 16 är ett väl så värdefullt hjälpmedel som en radarreflektor.
Thure
Håller i stort med Thure. Radarreflektor är klart överreklamerad. Får man inget svar på VHF kan man vara rätt säker på att det inte finns någon personal alls på bryggan.
För bara för några dagar sedan kolliderade 2 stora fartyg för mot för med varandra i dagsljus, med rätt god sikt utanför Gotland. Utan att föregripa någon haveriutredning, men vad jag kan förstå hade det funnits någon som tittat på radarn eller tittat ut genom fönstret hade man inte krockat.

Per Brune
 

Guest

Gäst
Paddla över Ålands hav

Jag har paddlat över Ålands hav: Öregrund-st Roten-Understen-Märket-Eckerö.

Jag kan rekommendera denna rutt.
Fördelen är att dom enskilda benen blir relativt korta. Nackdelen är att om det går hög sjö så kan det bli svårt att komma iland på Märket.

Vi hade inga problem med fartygen, dom såg oss, dom såg oss för bra. Ett fartyg gjorde en lång sväng från sin ordinarie kurs runt oss o sen in på sin ordinarie kurs igen. Jag fick senare höra att våra paddlar som åker upp o ner kan se ut som den internationella nödsignalen när man vinkar upp o ner med armarna.

Jag har tidigare blivit tagen för U-båt på 80-talet. paddel såg ut som ett kanontorn som snurrade runt....
 
Ålands karta

Såg reklam på wildmarksmässan för ny Ålands karta.
Kartan ska vara anpassad för paddlare i skala 1:1000
tryckt på 8st A3.
Info om butiker,kajakuthyrare,vatten,natur,mm ska vara utmärkt på kartan.

Paddla på Åland beställes hos Ålands turistförbund storagatan 8 22100 Mariehamn. pris 200kr + porto 65sek.
Kartan kam beställas där men levereras till sommaren.


Mvh Bengt / http://www.paddla.net
 
Tackar ödmjukast...

..för alla informativa svar. En paddling till Åland får det bli! Nu gäller det bara att springa och köpa sig en karta så man kan grunna på de olika rutterna ni föreslagit.

Vi ses på Östersjön!
 
Tälta på Åland

Läste på ngn mer eller mindre insatt turistsajt att allemansrätten lyser med sin frånvaro over there, men när man läser div. paddlingsskildringar verkar det ju som folk tältar friskt på kobbar & öar. Om nån kunde klargöra detta vore jag djupt tacksam.

Jag har paddlat på Åland några gånger, och jag har samma erfarenheter som Thure. Det finns allemansrätt men den innefattar inte att man får tälta lika fritt som i Sverige. Egentligen skall man ha markägarens tillstånd, men frågan är ju hur man vet vem som är markägare ute på en kobbe i skärgården? Jag har alltid tältat under mina paddlingar, och aldrig frågat någon markägare om lov. Sköter man det snyggt och håller sig borta från hus och vägar så verkar det inte vara några problem.

Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mellgren Paddla till Åland från Sverige? Paddling allmänt 2
marco Paddla till Åland Paddling allmänt 4
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
DalecarliaBushcraft Vart kan man paddla till helgen? Paddling allmänt 5
Lincoln Orjan Paddla Bolmen till Ängabäcksmaga Paddling allmänt 6
Erik Barkefors Paddla till Nordpolen? Paddling allmänt 24
Running Viking Paddla Vättern, Askersund till Jönköping Paddling allmänt 2
matsh Paddla från Uddevalla till Vänersborg Paddling allmänt 3
eyck Paddla Lagan till Kattegatt i juli eller augusti Paddling allmänt 14
Dalfat Paddla flod till Svarta havet? Paddling allmänt 5
drleffe Paddla från Läsö till Sverige Paddling allmänt 4
lleberg Paddla till Vadvetjåkka nationalpark? Paddling allmänt 5
Piranha_paradise paddla från Västerfernebo till mälaren. Paddling allmänt 6
KrisWalt Paddla till Holmön, Umeå Paddling allmänt 0
Paul Sebastian Fråga om att paddla från Uppsala till Stockholm Paddling allmänt 15
b_luthman Paddla Enan till Sylarna?? Paddling allmänt 5
drleffe Paddla till Oslo Paddling allmänt 1
Hederstedt Kan man paddla från mälaren till yngern? Paddling allmänt 5
coc Paddla från Strömstad till Kalskrona Paddling allmänt 7
dav paddla till gotland? Paddling allmänt 11
brigas paddla till Haparanda Sandskär Paddling allmänt 1
salgo60 Paddla Røst Lofoten till sommaren tips önskas Paddling allmänt 2
Paddla till Finland Paddling allmänt 2
såg Paddla luleälv med packraft Paddling allmänt 1
gummi paddla strängnäs>hjälmare kanal>eskilstuna>strängnäs Paddling allmänt 1
RonnieByström Paddla runt gotland Paddling allmänt 5
Askel Paddla Helge Å mellan Osby och Broby/Knislinge? Paddling allmänt 13
Snödrivan Paddla Norra Vättern Paddling allmänt 3
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Lasse Be Paddla några dagar i Finland Paddling allmänt 5
Snödrivan Paddla i Vänern Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Fattigriddare Paddla Mälaren och Hjälmaren Paddling allmänt 1
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
Kavute Paddla östkusten- St. Anna och söderut Paddling allmänt 2
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Livetiskuggan Paddla Västerdalälven Paddling allmänt 1
mikva Paddla bland is Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Paddla Götakanal Paddling allmänt 0
Gunnar81 Jättefint att paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 4
krilars paddla fyrudden-torrö Paddling allmänt 0
Aventyrsfia Paddla Iggesund - Söderhamn Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Malmöparet Paddla i Sege Å Paddling allmänt 5
Wibrån Paddla Svartälven Paddling allmänt 3

Liknande trådar