paddling i Lofoten?

Är otroligt svag för det norska kustlandet och planerar (fantiserar..) om att åka upp till Lofoten och paddla havskajak. Har tyvärr inte en susning om vad det finns för möjligheter, kajakhyrning, boendemöjligheter etc... Om någon sitter inne med lite sådan info skulle jag vara jättetacksam om ni hörde av er! Om det är någon som skulle vilja haka på skulle det vara skoj, ju fler desto roligare!
 
Länk till himmelen

Var i Lofoten förra sommaren och det var underbart. Tyvärr fick jag inte tid att paddla men kommer nog att göra det nästa gång jag åker dit.
Här har du en länk till den organisatör som jag kom i kontakt med när jag var där, det är nog en bra början.

http://www.lofoten-aktiv.no/

Lycka till!
//Jim.
 
Sommarplaner

Hej,

jag börjar också bli svag för kustbandet efter två veckor i Tromsø. Försöker planera in sommaraktiviteter härikring och ett besök till Lofoten blir det säkert. Paddling är ju inte dumt heller. Ska kolla runt lite, om jag stöter på nåt matnyttigt återkommer jag.

Vilka veckor gäller det ?

/Niklas
 
ASKR

Ursäkta om jag spårar ur din tråd, Annie. Du kanske vill köra själv eller i mindre grupp? Men jag tror ASKR är en bra start om man aldrig paddlat däruppe. Jag funderar också på att anmäla mig till ASKR. Jag tror det blir jättekul. Hur åker du upp Malin (bil/tåg/?)? Ska du vara med på Ramble?


Kalle G
kg@avantel.se
 
ASKR it is!

Jag åker upp och kör ASKR med min flickvän i sommar.

Vi kommer att köra ramble och sedan maran bara på kul.
Åker upp med fullastad bil och stannar ett tag för att göra dom toppturer vi inte hann med när vi var på Lofoten för 2 år sedan.
ASKR körs för övrigt norr om Lofoten men det är nog sak samma.
Underbar natur och om modet infinner sig måste man göra hoppet mellan två toppar.
Minns inte var men Henningsvear låter troligt.
Hursomhelst så är hoppet med i turistbroshyrerna så man hittar det nog.

mvh
Johan Lorin
 
Svolvaergeita

Det du far efter är nog bergsformationen på en kam ovanför Svolvaer. Häftigare på bild än i verkligheten. Repsäkring behövs.

Thure
 
Tidvatten mm.

Jag har paddlat i Nordnorge vid tre tillfällen. Två gånger i Lofoten och en gång utanför Tromsö.

Vad som är ovant för svenskar är tidvattnet som ger upphov till rätt häftiga strömmar och konstig sjö när strömmen möter vindvågor. Det som engelsmännen kallar för overfall. Rätt läbbigt och kan komma oväntat. Mest ström är det halvvägs mellan flo och fjaere. Tiderna för hög och lågvatten hittar du bl a i dagstidningarna här uppe.

Ett annat obehagligt fenomen är fallvindar som kan komma trots att det inte blåser så mycket i medelvind. Väderleksprognoserna skall du ta med en nypa salt.


Två favoritställen med relativt trygga förhållanden är Kirkefjord innanför Reine på Moskenesöya och ögruppen längst ut som heter Röst.

Fisket kan vara fantastiskt från kajak.

Större marginaler än i svenska sommarvatten är nödvändigt. Vattentemperaturen brukar ligga på ca 8 grader under sommaren. Det kan vara mycket långt mellan ställen man kan landa med kajaken. Läs t ex Jim Danielssons bok och Magnus Fishers erfarenheter.

Hälsningar Thure
 
Tack för tipset Malin!

Hej Malin, tack för ditt tips, har varit inne på ASKRs hemsida och det verkar ju helt toppenbra! Vilket arrangemang! Är inte såpass avancerad ännu att jag vill delta i racet, men där fanns ju en massa kurser och andra roligheter som är väldigt lockande! Tack än en gång, MVH Annie
 
Hej Niklas!

Jo, det gäller slutet av sommaren, har kollat upp ASKR som Malin skrev ett inlägg om tidigare och det är i slutet av juli, så det är vid den tiden det blir aktuellt... om pengar finns... ;)
tack för ditt svar, MVH Annie
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
paddelmatte Paddling vid Lofoten. Har du tips på rutt? Paddling allmänt 8
Sushi Paddling vid Lofoten Paddling allmänt 2
loop666 Paddling Lofoten Paddling allmänt 7
tango Vita fingrar efter paddling... Paddling allmänt 9
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 21
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Sven S Paddling i Vännäs? Paddling allmänt 2
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
aldrigsur Paddling med vildmarkskänsla Paddling allmänt 24
TazzRat Parkering Kloten (Långvattnet) för paddling Paddling allmänt 14
cheeredy Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten Paddling allmänt 143
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
Wibrån Paddling genom Ålands å Åbolands skärgård Paddling allmänt 12
EricL Paddling ger bättre längd baksida lår? Paddling allmänt 16
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Paddling i Finland större sjöar Paddling allmänt 3
GertF Paddling och åska. Paddling allmänt 13
Rinte Förbudsområden Paddling allmänt 3
Musiktoken Paddling Stekenjokk - Ransarån - Marsån - Malgomaj - Vilhelmina Paddling allmänt 7
Urban packrafter Ny film Paddling i Tresticklans National Park Paddling allmänt 1
Hylje Paddling Backe/Rossön/Fjällsjö Paddling allmänt 0
Hanna76 Paddling med barn i Rogen naturreservat Paddling allmänt 8
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
Zlagge Nikkaluokta - Kalix paddling längs Kalixälven Paddling allmänt 2
igs Paddling i Polen Paddling allmänt 0
hirro Avdomnad hand efter 30 minuters paddling Paddling allmänt 12
Peter_Östberg Paddling Helsingfors-Prangli-Pedassaar-Helsingfors, samt SKEG Paddling allmänt 0
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
ekaterina paddling med barn Paddling allmänt 9
Willetjåkkå Paddling Norr om Stockholm Paddling allmänt 3
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
ackepacke Kajakfilm om paddling Marstrand - Fjällbacka Paddling allmänt 0
avslutmedlemskap0904 Kläder för paddling Paddling allmänt 14
calmelon Paddling med fiske norrut Paddling allmänt 2
Kal-P-Dal Paddling och prylar Paddling allmänt 10
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
calypso63 Fira Nationaldagen med paddling Paddling allmänt 0
YvonneJson Paddling på Nya Zeeland? Paddling allmänt 2
parber Paddling med möjlighet att klättra Paddling allmänt 9
Sam Andersson Längre paddling i sommar helt novice... Än så länge Paddling allmänt 3
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
davst Paddling i Misterhults skärgård - trailer :-) Paddling allmänt 7
rois Paddling i Ivösjön Paddling allmänt 0
Kangos123 Paddling från Kanogs till Luleå sommaren 2015 Paddling allmänt 0
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4

Liknande trådar