Nybörjare vill köpa GPS

Jahaja, nu har prylomanin satt in igen :)

Jag kan inget om gps och kringprodukter till detta, men jag hoppas att någon/några här skall förbarma sig över mig och kanske svara på några frågor *ler*.

Självklart så kommer jag gå runt i butiker och kolla, men nybörjare som jag är så känns det bättre att förhoppningsvis få lite tips och råd från er innan jag börjar. Jag misstänker att chansen är större att jag får tag på rätt produkt till rätt pris.

Vet inte om ni såg mitt förra inlägg, men det jag vill göra är att använda gps till att mappa in (mot en karta) stigar och skogsvägar där jag cyklar så att man kan visa andra var vi cyklar osv.

Behöver man koppla gpsen till datorn, eller går det att göra mappningen ändå, utan dator?

Vilken är den minsta modellen man klarar sig med om man skall göra det jag vill?

Vilka butiker (om några) är bra butiker att gå och kolla i?

Om man nu kopplar gpsen till datorn, så antar jag att det finns några olika programvaror att välja mellan. Vad funktioner, bra/dåligt/nödvändigt/kul, skall ett bra program för detta ha?

Om man köper gps begagnat, vad skall man titta efter då?

Ojoj, många frågor blev det. Hoppas att ni kan hjälpa mig.

/Mattias

Många möjligheter

Det vettigaste tycker jag är att göra "mappningen" i datorn. Exempelvis med Ozi Explorer. Där kan du scanna in valfri karta, och sedan tanka över färdloggen från din GPS så att du kan se den på kartan.

Då kan du använda vilken GPS som helst, som kan spara den väg som du har färdats på. Fundera på hur du vill att din GPS ska se ut rent fysiskt (vilket format du gillar osv). Kolla sedan på tillverkarnas datasidor, så kan du se hur mycket kapacitet för färdlogg som varje enhet har.

Köper man exempelvis en eTrex, ryms det mer logg i en Vista än i en basmodell. Men den gräver djupare i plånboken också.

Anders

Köpa GPS

Du får utförligare råd om att välja GPS om Du söker på forum Navigering (och kanske på Segling och Paddling) efter GPS, Garmin, Magellan eller kanske andra ord. Dina frågor om köp har diskuterats ofta. Kort svar:

Märke: De två nämnda är väl störst. Var och en håller väl på det som man har valt, alltså Garmin för mig.

Typ: Grundmodell eller många funktioner? En prisfråga främst. Jag behöver inte barometer, elektronisk kompass, kartor i apparaten osv. Alltså en basmodell för mig. Den klarar utmärkt de grundläggande funktionerna och är kompatibel med kartprogram i PC. Antalet rutter, waypoints och trackpunkter avgör valet mellan annars likvärdiga apparater - jag behövde uppåt 20 rutter, alltså Garmin 12.

Köpa utomlands eller här: Också en prisfråga. Köp inte i USA, de apparaterna kan ha andra standardinställningar och garantivillkor. Dessutom utgår moms, tull och andra kostnader. Bästa leverantör kan vara GPS Warehouse i Storbritannien, http://www.gpsw.co.uk. Där får man enligt samstämmiga uppgifter bra priser och snabb leverans. Svenska handlare har generellt högre priser men verkar också kunna ha rea ibland. Min är reaköpt i oktober 1999. I höstas (2001) köpte jag en Garmin till en släkting i Göteborg billigare än GPSW's listpris.

Begagnat: Ingen erfarenhet, marknaden är väl inte så stor. Men i så fall skall det vara en förhållandevis ny apparat där programvaran fortfarande går att gradera upp och kanske ett års garanti finns kvar. Vissa Garmin har problem med minnesbatteriet (verkar mest inträffa om man kör mycket med uppladdningsbara batterier). Att betala mer än halva nypriset för en beg. apparat verkar inte som en bra affär.

Hmm.. eTrex Summit anser jag.

Jag instämmer på de tidigare inläggen =)

Den länk som står i tidigare inlägg, GPS Warehouse har väldigt bra priser.

Jag är då förespråkare för Garmins produkter.
det du behöver verkar inte kräva så mycket av GPS:n.
Jag har själv en Garmin eTrex Summit, som är bland de billigare i eTrex serien. Garmin eTrex ligger ytterligare snäppet under.
eTrex och eTrex Summit är två olika modeller.

Skillnaden mellan min Summit och eTrexen är i stort både den elektroniska kompassen och höjdmätaren (barometer) som eTrexen inte har. Jag tror även Summiten kan spara lite fler 'track' (inspelade färdvägar) än eTrex.
Det kan vara en viktiga skillnaden för dig tror jag.

När du blir klar med en track du har cyklat, kan du alltså med Summit varianten spara ner tracken (5 sparningar) och börja om på en ny. Den enkla eTrexen kan endast spela in en track åt gången..

Men den mest signifikanta skillnaden är helt enkelt färgerna. Summiten är Grå, medans eTrex varianten är Gul. =)

Jag höll på at glömma en sak. eTrex familjen är ju bland de mindre handhållna GPS:erna på marknaden.
Den är väldigt behändig och smidig.

Priser:
Summit kostar några hundringar mer än den enklare eTrexen, men är inte svindyr i dessa kretsar. Det beror ju på ens ekonomiska status förstås. Jämför på http://www.gpsw.co.uk

Jag rekomenderar Summiten med andra ord.

Att tänka på vid köp av GPS, kolla om det hänger med en datakabel. (brukar ej ingå i de enklare modellerna)Det gjorde det inte för mig. Jag köpte en separat.

När det gäller datakablar kan man köpa originalkabel från respektive GPS tillverkare, det är svindyrt. Jag köpte min på http://www.clover.se/ de säljer kablarna för ett mer "själigt" pris.

Jag och en kompis skall uppgradera till lite vassare GPS:er. Därför undrar jag om du är intreserad av att köpa begagnat. Garmin eTrex Summit eller Garmin eTrex. (Båda med datakabel) I gott skick. Köpta 2001 Oktober. Hör gärna av dig till jonas@webgiro.com för mer info.

Lycka till!!

/Jonas Gerdin

Tänk framåt

Min egen erfarenhet säger, att när man väl har en GPS, inser man att den är bra till fler saker än vad man först tänkte sig.

Om man nu ska köpa en cykel-GPS, är det lämpligt att stanna till och tänka efter ett ögonblick: Vad kan jag mer tänkas vilja göra?

Ska jag ha med den i bilen? I så fall, ska jag använda samma GPS, eller ska jag köpa en annan, som är optimerad för bilbruk?

Ingen GPS är bäst på allt. Jag köpte min Vista för att jag ville ha en som var smidig att bära med sig, när man går, springer, åker inlines osv. Men den har varit till mycket nytta i bilen också, även om den inte är optimal för det. Men utan kartan, med sina sökmöjligheter (MetroGuide, läs min recension om du inte är bekant med den), hade min GPS inte varit till mycket nytta i bilen. Tack vare att den har dessa möjligheter, kan jag klara mig hyfsat med en enhet.

Till mina motionsaktiviteter kunde jag lika gärna ha en enklare modell, men då hade jag fått ha exempelvis en GPS V också, för att få en liknande funktionalitet i bilen.

Tänk alltså inte enbart på vad du ska göra just nu, utan lite på vad som kommer sedan. Några extra finesser är i regel billigare än ytterligare en GPS.

Anders

Med eller utan karta

Det val du ska tänka på är om du vill ha inbyggd karta eller ej i din GPS. Personligen håller jag med Anders sista inlägg att jag också köpte en med inbyggd karta eftersom jag vill kunna ha flexibiliteten att ha med den i bilen och dessutom på såväl cykel som i bil, som på promenad i storstäder på kontinenten kunna hitta vägen efter kartbild snarare än bara se en massa punkter utan vägar.

Du ska veta att till Garmin's Etrex-serie så finns också en alldeles utmärkt cykelhållare som jag monterat på min MTB på samma sätt som du monterar t ex färd-datorn på en cykel. Storleken på en Etrex är i stil med de större mobiltelefonerna d v s fick-format.

Just nu har GPS Warehouse som nämnts ovan ett bra paketpris på Garmin Etrex Legend eller Vista Europe som inkluderar också den detaljerade Sverigekartan i MetroGuide Europe.

Vet du med dig att du inte kommer behöva karta så kan du dock köpa en enklare modell av Garmin Etrex-serien eller såklart annat märke.

Någon i eTrex serien blir det

Men jag har inte bestämt mig för vilken.

Tittade lite på 12XL men den verkar kräva annan spänning (dvs inte möjlig att ha på cykeln)

eTrexen har ju "bara" möjlighet att spara en rutt, vilket känns för lite.

Kompass är "bra" funktion, men ej nödvändig.

Summit, Venture eller Legend känns som de mest lämpliga. Venturen är den som är billigast, så det blir nog den. Eller någon annan *ler*

/Mattias

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
aksello GEOtiff filer in i en gps (nybörjare) Navigering 1
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
Odae Gps - till nybörjare Navigering 14
BjörnH Nybörjare - Skapa egen karta till Garmin GPS, tips? Navigering 8
wisher Gps-nybörjare Navigering 6
Martin O Nybörjare med Etrex Venture Navigering 35
Jozze72 Nybörjare Navigering 21
jonrun Båt-GPS till nybörjare! Navigering 2
wmthned Avstånd i vistan för en nybörjare Navigering 2
Enicar Nybörjare söker råd för inst. av MG Europe Navigering 4
pascal Hjälp en nybörjare. Båt navigering Navigering 2
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
Headheretic Köpa 10 st Dakota 20, men kartor då? Navigering 7
Kniv-Hasse Vad skall jag köpa för GPS? Navigering 20
amkarl Var köpa Utekartan i Örebro? Navigering 4
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8
Gun-valld Köpa beggad Garmin Pro/V2 Navigering 2
lortopalt Köpa ny GPS Navigering 27
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
posterberg Köpa Oregon 550 med eller utan t Navigering 9
idka Köpa gps Navigering 1
periskop Var köpa Suunto-kompass? Navigering 2
pelka köpa fjällkarta över norge? Navigering 9
glasmästarn Vad ska jag köpa för GPS Navigering 8
villaforever Ska köpa garmin Navigering 6
rascar Köpa Garmin i New Yourbutik? Navigering 6
Skipper_ Vilken karta skall man köpa för att det skall se ut på GPSen som hitta.se Navigering 6
annokjell Köpa CN NT2008? Navigering 6
ekis Var köpa Garmin Metroguide senaste ver (v10)? Navigering 5
Sado Köpa Garmin GPS 18 PC 5Hz Navigering 0
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
simsone Garmin 60CSx eller 76CSx vad ska jag köpa? Navigering 9
frostic Vart kan man köpa en världskarta? Navigering 2
Totteman Vad ska man köpa? Navigering 0
niking Microsoft vill köpa Garmin Navigering 9
Vandrare Var köpa cykelhållare Garmin 60? Navigering 5
PecaMTB Köpa Gramin i USA Navigering 13
frni Uppgradera CitySelect v.6 till v.9 Var köpa? Navigering 3
stefanwetterstad Är det omöjligt att köpa norsk topokart i Sverige? Navigering 2
Ollebolle Köpa GPS i USA... Navigering 5
HMR Köpa GPS till MC? Navigering 12
Surjamten Var köpa GPS i Toronto? Navigering 0
mipert Måste jag köpa stadskartan till min Garmin Legend cx? Navigering 7
fswede Köpa Gps i USA med "rätt" baskarta Navigering 6
magnusv Köpa GPS Navigering 23
Jozze72 Vart köpa GPS? Navigering 13
melko Sjökort för västkusten i 60CSX - vad köpa? Navigering 3
lipstick köpa quest2 eller 60csx? Navigering 33
chlg70 Köpa 60 CSX i Singapore?? Navigering 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg