Hej Mattias!
Adress samt telefonnummer till tillverkaren har du redan fått och jag instämmer i att det är en bra känga.
Jag har använt en försökskänga från Lundhags och två olika Jörnkängor sedan några år tillbaka, där den ena varit civil och den andra är den som köpts in i det militära. Personligen trivs jag bäst med kängan från Lundhags, som jag tycker är både smidigare, har bättre isolation och fler användningsområden.
mattias_uno; sa:
Massa militärer har den, måste vara bra.
...en märklig slutsats. "Militärer" och "bra" har sällan eller aldrig något med varandra att göra, även om trend- och modenycker just nu fastnat för det osedvanligt korkade kamouflagemodet. Nåväl, var och en väljer utifrån sina referensramar. Och sina behov.
De Jörnkängor som köpts in till bland annat jägarförbanden, är i princip endast avsedda för vinterbruk och skidåkning. Och i det perspektivet är det faktiskt synd att näbben valts bort, eftersom den effektiviserar skidbindningens funktion. Vid förflyttning till fots är dessa kängor nästan helt utan fäste och under barmarksförhållanden så äts sulorna upp av småsten och skräp vid enstaka marscher på bara några dygn. Alltså: bär med ett extra par kängor ryggsäcken och var inställd på fraktur eller stukning!
Om du söker en känga för vinterbruk, så uppfattar jag Jörn- och Lundhagskängorna som jämbördiga. Både ifråga om funktionen hos kängorna och servicen hos tillverkarna. En annan idé kan ju dock vara att titta på stövlar (som också är ett stående alternativ bland "massa militärer". Så det måste vara bra?).
Detta var mina (miss-) uppfattningar!
Med en glimt i ögat,
Claes