Hej igen!
Det var kanske illa valt av mig att använda ordet "magsjuka" eftersom det leder till extrema idéer om hämningslösa diarréer, envetna kräkningar och fruktansvärda kramper. De [upp till] 25% jag nämnde omfattar hela spektrat tarmrelaterade sjukdomar som sprids med bakterier, virus, protozoer och parasiter via vatten. "Magåkommor" kanske är en bättre och mindre dramatisk etikett i sammanhanget.
Den studie jag relaterar till genomfördes någon gång under senare delen av 1980-talet, och har aktualiserats de gånger då [i synnerhet jägar-] soldater lyckats ordna det för sig tack vare en eller annan död ren uppströms etc. Tyvärr har jag inte studien i min ägo, men eftersom siffran med sitt extremvärde på 25% inte ligger särdeles långt från de 20% som infektionsklinikerna runt om i landet emellanåt anger, så är det ju ingen revolutionerande siffra. (Statistik kan ju som bekant tolkas olika.)
Jag menar inte att pådyvla den friluftsintresserade allmänheten några militära regler, men nämner som referens att vi utbildar våra värnpliktiga i att rena även vatten från fjällbäckar etc. På så vis söker vi skapa en rutin som fungerar varhelts i världen vi hamnar, och så förebygger vi naturligtvis onödigt manfall. [Sedan är det självklart så att även den enskilde soldaten eller officeren, kan åsidosätta direktiv och riktlinjer. Mot eller med bättre vetande.]
När det gäller reningsmetoder, så är det säkraste metoderna tillika vanligaste i rätt ordning [oaktat bränsletillgång, smak och annat]:
1. Koka vattnet
2. Jod
3. Klor
4. Keramiska filter
5. ...övriga medel, metoder och kombinationer [inklusive omvänd osmos!].
Silver fördes på tal, och en känd tablett är Micropure, med Katadyne-silver [stavning?] som verksamt ämne. Denna tablett är godkänd i Europa, men inte i USA [om jag minns rätt], som decinficieringsmedel. Den amerikanska tveksamheten baseras på att testresultat med silver som aktivt ämne, ger motstridiga resultat jämte det faktum att silver är oerhört giftigt. Vidare är inte Micropure verksam mot amöbor, Giardia eller virus. Just Giardia [orsakar svinskötarsjuka och sprids av bland annat bävern] är dessutom ett av de större belagda "hoten" i USA och Canada.
Jag hoppas att detta rett ut eventuella frågetecken, och bringat lite klok substans till mitt förra inlägg.
Vänlig hälsning,
Claes
[Ändrat av Tovetjaern 2002-03-07 kl 14:47]