Självklart funkar det!
Glöm all den "skrämselpropaganda" som hävdar att så snart man öppnar fönstret på morgonen krävs ett Hilleberg fastspikat i parketten för att man ska överleva. Även fast jag inte är någon "extremlufsare" så har jag med åren ändock dragit en del slutsatser. De absolut billigaste bensinstationstälten bör man slälvklart undvika om man ska bege sig utanför den egna tomtgränsen. De så kallade "mellanpristälten" typ McKinley ,Berguven, Vaude, Fjällräven m.fl har samma typ av material (polyester med eller utan ripstop) så ur den synvinkeln är de snarlika. Det kan vara värt att kolla in hur hög vattenpelare respektive duk har då det signalerar hur länge det kommer att dröja innan det börjar läcka (vilket det gör, förr eller senare) Ju högre ingångsvärde ju längre klarar duken att hålla vätan på "rätt sida". I övrigt bör man kolla hur infästningar för stormlinor/markpinnar är utförda. Infästningen bör vara gjord så att den avlastar duken så mycket som möjligt, gärna med en så kallad "vinge" (det mest skrämmande jag sett på ett så kallat "fjälltält" var där stormlinan var insydd i tältduksskarven, m a o inte många stygn som höll fast linan). Inte helt oväsentligt är uppsättningen (även de bästa tälten har blåst sönder pga att de inte sats upp optimalt) De minsta vindfånget skall vara vänt mot vinden. Se till att spänna linor mm ordentligt, oftast är man för feg och tror att tältet går sönder om spänner linorna med påföljd att tältet blir "säckigt" och därmed klarar vind betydligt sämre. I värsta fall kan en lina lossna på grund av för dålig spänning vilket medför att hela "strukturen" för att klara vind fallererar, så och tältet! Av s k mellanpristält tycker jag Vaude är en "uppstickare" väl värd att kolla in! Höga ingångsvärden på impregnering och justa konstruktionslösningar. Nåja, det blev mycke blaha blaha det här, vad jag fösöker säga är att du visst kan ge dig ut på "äventyr" utan att ha bagen full med "extremprylar".
Kör så det ryker!
Anders