Felaktig jämställdhet?
Hej!
Kan det vara så att på den tiden vi var unga och bar in ved i fjällvärlden så var det vådligt manligt att bära tungt. Jag minns en artikel som slogs upp, med en gammal major som minsann hade en rygsäck närmare 40 kg än 35 kg vid start på sin Sareksvandring. Givetvis med ved och kött i.
Ryggsäcksråden går i samma stil. Köp en 130 liters så att du får med dig allt och lite till. Utrustningslistor från Friluftsfrämjandet och "Fjällsäker" slutar på minst 20 kg före maten!
I det militära så har den personliga utrustningnen länge vägt kring 27 kg i fält. Det är tungt! Sliter och tar väsentligt ner förmågan!
När man blir lite äldre så märks slitaget på höftleder, knän och fotleder och inte minst tår.
Att tro att man är duktig för att man bär ut mer än man nyttjar i skogen eller på fjället sitter i!
Lättviktsrop tas som skämt och bristande seriositet. Ett fjälltält skall hålla för orkan, minst!
När det gäller mat så är 5 kg extra inget att snacka om för det är litet extra gott bara. Även godsaker kan torkas, det kunde araberna för tusentals år sen! Trots att kamelerna bar!
Är alla kilogram bara inget att snacka om och kan karlar bära 27 kg packningar så kan kvinnor.
Vi var mycket mindre från början, då konstruerades lederna bl a. Den största vikten vi bar var sannorlikt avkomman. Numera är vi både längre, tyngre och i vissa avseenden dummare.
En packning som för individen inte är njutning är inget att bära på fritiden! Om dess viktgräns ligger på 4, 8, 12 eller 18 kg är tämligen ointressant.
Men det måste upplevas som lätt och njutbart för att vara njutbart för individen! Först då orkar individen lyfta blicken från stigen och njuta naturen omkring.
I Norge och nere i alperna har man sedan länge gått mellan stugor och vandrarhem med mycket liten packning. Intresset, även bland flickorna är stort och fortsätter vara det.
Härhemma pratar karlar om 100 liters och 130 liters riktiga ryggsäckar!
Är ni helt säkra på att ni är på rätt spår! Ökar ni intresset bland flickorna eller skrämmer ni bort dem?
Måste ryggsäckar väga 3,8 kg och tält 6 kg. Själv har jag en gammal, omodern, men för mig bekväm ramryggsäck på 1,7 kg och ett ofta använt tält som väger under 2 kg. Men jag kanske tar chanser med denna för mig funktionella utrustning? Å andra sidan så är Vildmarken sällan extremt stor. I väglöst land traskar de flesta kring väl upptrampade gyttjediken som på kartan kallas leder och i naturen ser ut som sår.
De flickvänner som inte har tillräckligt med hår på bröstet för att skryta med att de trivs med ryggsäckar på 25 kg förutom regnet, leran och myggen. De kommer inte tillbaka på fler vandringssemstrar! Så enkelt är det.
Ett enkelt sätt att få fler att våga njuta och orka tillbaka är att gå mellan stugor. Bär lätt lunchpaketet och förstärkningsplaggen. Orka ta in upplevelsen och vilja gå nästa etapp och kunna se fram mot nästa stugtur. För hellre en stugtur än ingen tur alls.
För de som nu inte fick nog vid sin eventuella jägarutbildning i det militära, det är frivilligt vad man tar med sig hemmifrån. Växer er manlighet med att ni bär omänskliga vikter? När pajar dina leder? D v s när måste du sluta gå, p g a att det gör för ont? Jag har flera bekannta som slutat på grund av ständig ledvärk.
Det kan inte vara jämställt när det ser ut som det gör i fjällen, jämför med hur det ser ut i alperna. Och då menar jag släpmässigt sätt och könsfördelningen. Söderöver är ryggsäckarna mindre och paren fler, t o m vanliga.
Tänk om ett vettigt lättviktstänkande kunde få det att bli så även här.
Go jämlik lätttur
Johan K
[Ändrat av johankse 2002-02-19 kl 07:44]