Boreal FUJI??????????

Någon som har någon erfarenhet av denna sko?

Positivt?

Negativt?

Hälgrepp?
Varma?
Sköna att gå i?
Fungerar bra med stegjärn?

Tack på för hand!!!

Boreal Fuji

Har haft mina kängor i ca fem år nu och har bara positiva erfarenheter. Önskar ibland att kängan vore lite högre (vid vad, sumpig terräng mm). Hälgreppet är perfekt (inga skavsår)för mig, men det kan säkert vara olika för olika fötter. Jag tror att "vattentäta" kängor av det här slaget blir aningen varma när man vandrar, men jag upplever inte att de blir obehagligt varma. Jag brukar vandra i ullsockor och brukar inte märka av svett och fukt när jag går.
Stegjärn har jag ingen personlig erfarenhet av men jag tror att det funkar bra för andra.
Hälsningar Anna

Bra kängor

Håller med ovanstående i allt. "Andningen" funkar bra om man fyller dom med varmvatten och tvättmedel ibland. Rekomenderar att använda Mindl Sportwax på Fujikängorna. Damasker är ett bra tillbehör. Se till att plösen hamnar rätt varje gång när du går in dom.

Använde mina på två glaciärvandringar med inslag av mycket lätt klättring i sommras (bla. Mont Blanc du Tacul, 4248 m). Jag använde ett par stegjärn med vanlig bindning (dvs inte remmar, utan typ Grivel Crampomatic) och det funkade utmärkt.

Den perfekta vandringskängan

Hej!
Boreal Fuji är den i särklass bästa vandringskänga jag någonsin provat. Och då har det blivit en del kängor genom åren, pga att jag väldigt lätt får skavsår trots noggrann omplåstring. Egentligen har jag bara positivt att säga om kängan. Den har ett väldigt brett användningsområde. I hopplöst stenskravel känner man sig stabil som en bandmaskin. Torkar väldigt fort om man skulle få in vatten vid t. ex vad. Förvånansvärt smidig vid gång på mjukare underlag (trots hård sula). Och, som sagt, kängan är snäll mot (i alla fall mina) fötter och behöver knappast gås in. Den fungerar utmärkt med stegjärn och är dessutom snygg :) Enda nackdelen är väl som någon nämnde att den kanske inte är det bästa skovalet på stan.

-Petra

Tack för alla svar!!!!

Tar gärna emot fler!

Hur klarar den sig i jämförelse med andra kängor tex Meindl och Scarpa??

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erfarenheter av Boreal Fuji? Kläder 0
Håkan K Boreal Atlas? Kläder 6
bushmaster84 boreal bulnes Kläder 8
Setter Boreal Kläder 0
kmsellin Boreal Pamir tips! Kläder 0
BOREAL Kläder 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg