Sy H2O-tätt

Hejsan.

Jag skulle vilja sy en H2O-tät däcksbag till min kajak.
Undrar om någon har erfarenhet av detta. Tråd, spec. sätt att sy/stygn, tejpa eller svetsa sömmar, var hittar man material mm? Den skall inte vara så stor, kanske 5-7 liter.

Alla tips motages med glädje.

Pelle

Vattentätt vitt begrepp

Vattentät är ett vitt (eller varför inte vått ;)) begrepp. Det finns många hemmagjorda begrepp på vattentät. Det finns givetvis industrinormer också, som IPnn

Jag hade en Kodak engångskamera som skulle vara vattentät till 5 m, men när jag framkallat filmen var alla bilderna kassa (=vattenskadade), trots att jag bara varit på max 3 m djup med kameran.

Jag hade får 8 år sedan en Pentax 90WR (ej att förväxla med den Pentax 90WR som finns att köpa nu) som enligt reklamen skulle vara "vattentät", men när man började läsa noggrannare så var den "väderbeständig".

Vissa butiker anser en Ericsson R310s vattentät, när den är "stänksäker". Vi är nog många som köpt "vattentäta" saker som regnkläder, skor, tält, ryggsäckar mm som inte hållit tätt.

För att komma till din fråga. Hur vattentät vill du ha sin bag ?. Stänksäker, dränksäker, vattentät som en dykarkamera ?.

Jag håller på med en del mindre vetenskapliga prov och experiment, med tyger, tråd och tätning av sömmar.. Har ej provat tejp än, från den "anonyma" firman i Örebro. Lyckas jag sy dränksäkert, (med min målsättning, palla i 5 minuter på 5 m djup) ska jag berätta om hur jag gjort och var jag fått tag i grejerna.

/ Per Brune

H2O-Tätt

Hejsan

Kul att höra från en mer erfaren hemmafix/trixare. Tycker det är löjligt kul med prylar och bygga och fixa.

Till saken. Jag skall ha den på fördäck på kim låda (kajak). Däri skall jag ha lite mat, kläder, mm. Den kommer att stänkas ner hela tiden och skall klara en purrning där den ligger helt under vatten i ett par minuter i värsta fall. Inte på något djup dock utan straxt under ytan.

Det jag upptäckt är att sakta droppande ofta kan vara en svår nöt att knäcka. Jag vill också kunna ha min kamera där under lugnare paddlingar.

Slutsats: Helst skall den vara dränksäker, ingen djuptolerans. Skall kunna ha saker torra på däck även om den utsätts för stänk i 12 tim i sträck.

hmm.... mycket snack i liten verkstad kanske det blev, men hoppas du förstår.

Pelle

Ovanligt bra svar

Ovanligt bra svar. Vissa som jag är i kontakt med, har svaret "det har jag inte tänkt på" när jag förklarar att det inte räcker med ett "bra" vattentätt tyg, när synålen gör massor av hål i tyget.

Har du kollat Prijon "däcksbag" http://www.orust-kajak.se/produkter/deckbag.html ?
Glömde skriva att jag också vill göra tätt fodral att ha på kajaken, och sätta på ett tätt blixtlås på sittbrunnskapellet för att komma åt grejer (dricksvatten) jag har i sittbrunnen utan att behöva lossa kapellet.
Blixtlås till en torrdräkt kostar över 1000 SEK sa dom på dykaffären, så nu håller jag på att kolla om det går att uppbringa data för det YKK blixtlås som finns på vissa av Klättermusen jackor och på vissa Hilleberg tält.

Nästa vecka blir jag klar med mina byxor i G1000 http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=8346 och då startar nästa "syprojekt", om jag inte blir sittande framför datorn som denna kväll.

Per Brune

Pirjon

Jo jag har tittat på Pirjon´s bag, men jag tycker den är förstor och värkar lite klumpig. Jag tror den kan vara ivägen om man har den på fördäck, och på akterdäck har redan endel saker hittat sin plats.

Vill ha en mindre lättöppnad och lättåtkommlig väska. Den skall vara lätt att använda för den skall användas. Blir det pilligt så blir det inte av att man använder den.

Va kul att det är fler som tänkt på dragkedja eller liknande på kapellet. Har funderat mycket på det men inte kommit på nåt annan lösning än blixtlås. Kanske man kan få tag i beg. torrdräkts-blixtlås.

Min filosofi är: Prylar är hur skoj som hälst. Men de skall lösa ett problem och inte skapa ett nytt behov. Det enkla är det svåra;-)

Pelle

Kluriga saker

Hej igen.

Du verkar vara en klurig filur :). Jag har länge funderat på ett vindskydd till mitt kök.

Jag har Primus lilla gaskök som man skruvar direkt på flaskan. Gillar det på sommaren, lätt, smidigt, slabbfritt mm. Men effekten avtar markant om den står i blåst.

Jag har försökt med tjockare alu.folie, ställt liggunderlag runt som vindskydd, men det blåser lätt iväg. Morgon och kväll går det bra att ha i absiden, men det kan vara trevligt och smidigt att ha det utanför.

Med liten flaska går det att ställa (mitt hemgjorda alu.skydd) på marken men det blir aldeles för varmt för flaskan. På stor flaska räcker det inte upp till lågan. Då provade jag att hänga det från kanten på kastrullen, men då smälte (pivot) tändaren och regler-ratten.

Huvet är tomt på ideér nu.

Pelle

Re: Vattentätt vitt begrepp

Brune; sa:
...den "anonyma" firman i Örebro.

Hej!

Jag läste för ett bra tag sedan i Ute Magasinet om en firma i Örebro som tydligen var duktiga på tyger etc. för friluftsfolk.

Vet du var firman heter? Eller än hellre hur jag kan hitta den (telefonnummer, adress, mail, webb)?

Mvh
/SJ

Re: Re: Vattentätt vitt begrepp

stejo; sa:
Brune; sa:
...den "anonyma" firman i Örebro.

Hej!

Jag läste för ett bra tag sedan i Ute Magasinet om en firma i Örebro som tydligen var duktiga på tyger etc. för friluftsfolk.

Vet du var firman heter? Eller än hellre hur jag kan hitta den (telefonnummer, adress, mail, webb)?

Mvh
/SJ
Hittade detta här på utsidan:
Seeme
Seeme i Örebro, Barbro Janson säljer tyger för friluftsliv, såsom andande vävar, fleece m.m. hon har tyvärr ingen hemsida, men en telefon! 019 611 79 82

See me

Tack för det!

Jag letade vidare på Gula sidorna och fann följande:

BJM:s & See Me
Törng. 36
703 63 ÖREBRO

019-611 79 82

/SJ

Varför sy vattentätt?

Plasthinkar är täta!
Limma fast en avhuggen plasthink i däcket. Stick ner en likadan hel med tätslutande lock på. Problemet är löst. Bestäm hinkstorlek efter vad du vill ha i den.
Vill du så ankra hinkens botten under däcket. En limmad tåt på locket genom en av hankarna fungerar utmärkt. Är billigt och lättfixat, dessutom garanterat tätt.
Funkar tyvärr inte på min faltboot, men desto bättre på min pastkajak.

Go fixning

Johan K

Kapellhål

Ta en titt i Seakayaker jan-febr 2002. Där har dom en artikel om hur man gör en tät öppning i kapellet utan blixtlås.

ÖB har sålt regnställ för 98kr. Dom går alldeles utmärkt att klippa armar och ben av. Med lite al-folie och ett lagom varmt strykjärn går det att svetsa ihop ena änden och ganska snart har man ett gäng packpåsar som tål vatten. Tar man ett XXXL-ställ så blir det lite volym i påsarna. I alla fall bättre än soppåsar.

H2O-tätt

Hejsan. Har tittat runt lite efter info om sy h2h-tätt. Fick tips om en firma i england som säljer alla sorts "friluftstyger", sånt som andas mm. Vet någon vad detta är?

HAr även tittat efter info om svetsning, tejpning av sömmer mm men inte hittat nått. Nån son hittat eller vet nåt?

Jag har tyvärr inte möjlighet att köpa Seakayaker här. Undrar om nån kan beskriva hur kapell-hålet är gjort. Går bra att maile eller skriva här.

Pelle

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg