Glaciärer lever!
Hej!
Med tanke på det som står i din profil "Blå - rätt normal frilufsare" och tidigare inlägg här i forumet antar jag att Du inte är klättrare, eller har erfarenhet av glaciärvandringar. Rätta mig om jag har fel.
Jag vill heller inte framstå som någon tråkmåns! Men
större, och till del branta glaciärer kräver ofta specialutrustning. Jag vill inte avskräcka - bara mana till eftertanke. Det trista är också att den fina, vita, släta snötäckta glaciären är den enklaste att ta sig fram på - men också den mest förrädiska! Samtidigt är barsmälta isar, där man ser alla sprickor och brunnar, svårframkomliga. Hala och komplicerade.
Sen kan man väl enkelt också säga att konkava glaciärer är mindre sprickbenägna än konvexa, som välver sig över en kant, eller ett krön. Det är logiskt.
Vi har i Norrbotten haft en del tråkiga erfarenheter den senaste säsongen, där t.o.m. riktigt utrustade glaciärvandrare råkat mycket illa ut.
Men jag förstår dig. Det är en spännande väg. Och den beskrivs även i litteraturen (Abrahamsson, Grundsten). Men glaciärer lever! De förändras varje år. Det som gäller när boken skrevs, gäller kanske inte ett annat år.
M.v.h.
Bert
[Ändrat av nidob49 2002-01-26 kl 12:04]