Prylar i Prag?

Någon som kan hjälpa mig med lite aktuell info om var man kan handla klätterprylar i prag, priser, tax-freeregler...?
Frågan var uppe för något år sedan, men den länk till Hudy-kedjan som någon skrev in då funkar inte längre.

/Per
 
Billigt och bra i Prag

Hej Per!
Hudy sport hade tidigare en engelsk version av sin hemsida, men den tycks ha försvunnit nu. Den tjeckiska versionen har adressen: http://www.hudy.cz
I och för sig behöver man inte kunna så där vidare värst mycket tjeckiska för att förstå vad det är för prylar de säljer och vad det kostar. Om du vill ha något översatt kan du höra av dig till mig bara :)
Alla butiker inom Hudy-kedjan har Tax Free-försäljning. Det innebär att om du vid ett och samma köptillfälle handlar en vara/flera varor till det sammanlagda priset av 1000 tjeckiska kronor (ca 330 SEK), har du rätt att begära Tax Free-kvitto. Sedan kan du kvittera ut dina pengar på t. ex flygplatsen när du åker hem. Eller vid gränsen om du åker bil/buss. Kom ihåg att de tar en liten administrativ avgift på den summa du får ut. Om du är student och innehavare av ett internationellt studentkort (ISIC), glöm inte att visa upp det så får du 5% rabatt hos Hudy. I varje fall fick jag det i somras! På min hemsida under rubriken "Klättring i Tjeckien" har jag skrivit lite om tjeckiska klätterprylar oxå.

Lycka till med shoppandet!

-Petra
 
Tack för svar!
Petra (du har inte registrerat någon E-postadress?); har du själv varit i Prag och handlat prylar? Undrar bara vilken butik som funkar, på deras hemsida fanns det inte mindre än 6 Hudy-butiker i Prag-området (tror jag - jag kan då inte Tjeckiska..). Skulle kunna tänka mig att alla inte kränger klättrar-prylar, och det vore snopet att skicka iväg min bulvan till fel sida av stan.
/Per
 
HUDY-butiker med klätterprylar

Hej Per!
I somras besökte jag tre HUDY-butiker i centrala Prag när jag sökte efter förare över Karst-området. Hittade då också bra klätterprylar i butikerna på gatorna 'Na Perstyne 14' (Praha 1, i centrum), 'Havlickova 11' (Praha 1, centrum, stor butik, vid stationen Masarykovo nadrazi), samt 'Lidicka 43' (Praha 5, stadsdelen Smíchov, ligger lite off, men är den mest välsorterade butiken vad gäller klätterprylar). I den sistnämnda butiken säljs klättergrejor på källarplanet. Där finns en fin klättervägg som du kan testa t. ex nya skor på. De har bra grejor, både av tjeckiskt fabrikat (Triop, Rock empire, Singing Rock) samt alla större, utländska tillverkare. Priserna är oxå mycket attraktiva. Glöm inte att säga till om tax-free. Numera är också all klätterutrustning från de tre tjeckiska fabrikanter jag nämnde ovan UIAA-märkta. Om du är osäker på något annat, återkom gärna!

3-vlig shoppingtur önskar Petra :)
 
Många butiker

Det finns många butiker i Prag som säljer klätterprylar. Hudy finns ju många av och alla har ett någorlunda sortiment. Jag har själv besökt den som ligger i Prag 2 området och var nöjd med utbudet. Om man skall storhandla så kan man säkert slå en pling till den Hudybutiken och be dem ha hemma det man är ute efter. Här är mina gamla anteckningar från en klättershoppingtur som jag genomfört i Prag.

(1)
Namche - Outdoor
Bra sortiment, lite aid, is och dylika prylar
Adress:
Ujezed 31 Praha 1
Telefon: +4202 57 31 25 64
Mobil?: 0603 84 34 04
http://www.namche.cz
namche-outdoor@paegas.vol.cz

(2)
Hudy sport
Bra sortiment med bra priser. Lite mindre centralt.
Adress:
Slezska 8 Praha 2
Telefon: +4202 24 23 72 58
http://www.hudy.cz (fler Hudy-affärer finns inom Prag, kolla hemsidan)

(3)
Gentiana
Har inte hittat denna än?

(4)
Prosport Praha
Adress: Hodoninska 365, 141 00 Praha,
tel.: 02/42 20 65
Har inte vart här heller, hittade den på nätet.
 
Hej
Jag var i Prag nu i december. Å jag ville bara tydlig göra en liten sak. Du behöver inte alls betala kontant för att få tax-free. Själv kunde jag hämta ut motsvarande 1200 svenska på flygplatsen. Himla trevligt system. Vad gäller Hudy butikerna så var jag runt till alla i Prag. De varierade lite i sortiment, men den som jag kanske tycket var bäst var den i området Praha 5 (typ postnummerområde). Den ligger inte alls off, som någon uttryckte det. Den ligger ca 10 min från Karlsbron. Å ca 100 meter därifrån finns både ett stort köpcentra och tunnelbana. I köpcentret finns en butik som heter Alpinismus (det är också en kedja så den finns lite varstans) med trevliga grejor, där finns också en surfbutik mm.

När det gäller priser så är min slutsats att:
tjeckiska prylar, billiga
övriga prylar, ungefär som här. Lite billigare, å tänk på att ta tax-free kvitton, behåll orginal kvitto från butik, kopia gillas inte av tull killen som stämplar på flygplatsen å inte heller av de som tar emot kvittot på "the refundoffice"

Happy buying
MA
 
Off

Hej hej,
nej, jag tycker inte heller att 10 minuters promenix från Karlsbron ligger *off*. Men tyvärr så har jag många gånger erfarit att folk anser att alla avstånd större än 100 meters radie från Václavske namestí är off!

Ha det gott och shoppa väl!
 
Kolla EUs införselregler

Det finns gott om kvarlevor från det gamla östtyskland (mycket stora och griniga kärringar), så kolla införselkvoterna till EU innan du travar in på tullstationen med kvitto i hand.
 
Export då?

Kan man få dom att skicka sakerna till sverige? Eller är det kanske någon som ska åka ner och vill handla lite? Jag har hört att det var nån som handlade saker i prag och när de kom till tullen så fick de skatta på alltihop stämmer detta eller är del bull?
 

Liknande trådar