Ursprungsfrågan!
Buda; sa:
Snowblades... Att "dissa" någon för att man har fel sak under fötterna är nog att ta i ...
Jag skulle aldrig "dissa" en snowboardåkare, slaomåkare eller nån annan åkare, eftersom jag är "crossover" åkare själv.
Men kom igen nu, snowblades? Jag åkte miniskidor när jag var grabb, billiga plastskidor med remmar, det var kul och vi åkte i grusgropen hemma, men snowblades i "riktiga" pister, varför?
Vad jag vet var miniskidor förbjudet i Ålbergabacken och det tycker jag så kallade blades ska vara också. Egentligen är jag mest irriterad på att skidindustrin lurar på kidsen dessa leksaker och på så sätt lurar dem på "riktig" åkning. I sann kritiker anda har jag aldrig provat på blades överhuvudtaget och vet därför inte vad jag pratar om egentligen, men jag har en väldigt bestämd åsikt!
Förlåt att jag inte svarade på ursprungsfrågan, det var däremot klantigt.
Jag tycker att den största skillnaden mellan telisar och alpinskidor är att på telisar är det lättare att göra fel. Man kan köra telisar på "fel" sätt i flera dar och tycka det är jätteotäckt och ostadigt. Men när nån sedan talar om hur man "ska" göra så blir det plötsligt mysigt och harmoniskt. MEN DET ÄR ALLTID MYCKET JOBBIGARE! Tänker du köra telisar i vinter? Spring mycket i backe, gör många höga upphopp och så kallade "utfall". Utan starka lår orkar man inte många svängar i taget.
Snowboard är svårare än telisar, och man slår sig mer när man ramlar.
Använd hjälm, goggles och knäskydd! När man vurpar på telisar har man ofta ett par skidor som snurrar med hög hastighet runt foten i fångremmarna... Livsfarligt utan hjälm.
/Niklas, Allting ÄR svart eller vitt ;-)