Camilla har rätt!
Trist med Stålles attityd.
Detta har diskuterats här i forumet förr, till leda...
Varför vi inte rapporterar in här om detaljerade isuppgifter, oavsett hur vi fått dem, är att man inte vet hur informationen används. Vi som åker mycket ser många skräckexempel, folk som saknar iskunskap och vett att vara försiktiga. Utan utrustning, ofta ensamma och ouppmärksamma. Ibland kommer de fram och frågar "håller det här?". Det händer -sällsynt- att skrinnare dör och tillbud, som skadar både de drabbade och alla oss skrinnare, sker varje säsong. Jag vill veta att den som tar del av kunskapen kan tolka den. I synnerhet i de isförhållanden som nu råder, det är svårt att se frysgränser etc och tom erfarna åkare plurrar.
Om israpporterna var helt öppna skulle många, även jag, vara tveksamma till att rapportera in isförhållanden. I synnerhet då isarna är svårlästa och med många lurigheter. Israpporterna skulle då sjunka i omfattning och kvalitet.
Ett annat -viktigt!- skäl till att vi inte sprider isuppgifter är att vi varje år betalar medlemsavgifter till den klubb vi är med i. Alla medlemmar är med och betalar för en israpporteringstjänst som kostar flera hundra tusen kr per år i SSSKs fall. Anledningen att jag blev medlem i SSSK var just att jag ville vara med och betala för denna fanastiska tjänst. Det är främsta moroten för att vara medlem i en skridskoförening.
/Staffan