Kartex - förbättringar

Snart ska lantmäteriet besluta vad de ska lägga in i nästa version av Kartex.

Då tänkte jag att vi på Utsidan skulle kunna komma med förslag på förbättringar och nya användbara funktioner. Så fram med nya idéer.

Jag börjar med några små idéer:
1 Gör Kartex kompatibelt med fler GPS-modeller, t.ex. Silva Multinavigator.

2 Möjligt att lägga in ett gridnät i RT 90 format (1 X 1 km för gröna kartan). Synnerhet de nya inscannade kartorna (med gul färg för åkermark) misslyckas ofta med att få med gridlinjer. Gridlinjer är ju extra användbara på utskriften.

Ja det var mina förslag, andra har säkert fler idéer

/Niklas
 
Rätta befntliga fel

niking; sa:
Snart ska lantmäteriet besluta vad de ska lägga in i nästa version av Kartex.

Niklas, vad har du för källa att Lantmäteriverket ska göra upp en datering ?.

Det första Lantmäteriverket borde göra vid en programrevision är att införa revisionsindex och rätt befintliga fel. Jag har ett dokument någonstans där jag skrivit ner en del oegentligheter /fel jag skulle ha sett till att åtgärda innan nuvarande version gavs ut om jag vore programansvarig.
Jag tror jag skickat detta dokument till Lantmäteriverket för flera år sedan. Egentligen så borde jag ha betalt av Lantmäteriverket för att göra det som är deras jobb.

Per Brune
 
Re: Rätta befntliga fel

[
niking; sa:
Snart ska lantmäteriet besluta vad de ska lägga in i nästa version av Kartex.

QUOTE]Brune (Per Brune) skrev:
Niklas, vad har du för källa att Lantmäteriverket ska göra upp en datering ?.




Det första Lantmäteriverket borde göra vid en programrevision är att införa revisionsindex och rätt befintliga fel. Jag har ett dokument någonstans där jag skrivit ner en del oegentligheter /fel jag skulle ha sett till att åtgärda innan nuvarande version gavs ut om jag vore programansvarig.
Jag tror jag skickat detta dokument till Lantmäteriverket för flera år sedan. Egentligen så borde jag ha betalt av Lantmäteriverket för att göra det som är deras jobb.

Per Brune
[/QUOTE]

Min källa är Lars Sävmarker.

Vad pengar beträffar så finns det en förträfflig egenskap som heder idialist. Som användare vill jag se vissa förbättringar i Kartex och jag ser till att göra något kokret åt, istället för att sitta med armarna i kors och sura. OK jag blir inte rik på det, men jag känner att jag är ett bidrag till samhällets utvecklig. Samma sak är det med mitt engagemang för t.ex. cykelhjul.

Men varför inte fråga Lantmäteriet om du kan få betalt mot att du sitter i deras utvecklingsgrupp för just Kartex 3.06 (eller om det blir version 4.00).

/Niklas
 
Bra initiativ

Förbättringar är alltid välkomna!

Jag skulle vilja ha följande!

1. Stöd för scannade kartor (fast det kanske inte Lantmateriet vill) för jag har drivor med kartor från Lantmäteriet som jag oxå skulle vilja ha in.

2. Snyggare track funktion, den är nästan oläslig på skärmen.

3. Någon slags kartdatabas där alla ens kartor finns representerade som små rutor på en sverigekarta/länskarta. Man skulle då enkelt kunna se var man har "karttäckning", det skulle oxå vara enkelt att ta ut kordinater för nya kartor om man vill beställa dem!

I kartdatabasen skulle även mina GPS utflykter kunna sparas och tar jag fram dem så kommer även lämplig karta fram osv.

Man skulle även kunna spara GPS punkter så att när jag väljer ut ett område så kommer alla inlagda GPS waypoints fram samt en lista på de GPS tracks som finns för det området.

Skulle man då ta fram Kebenekaiseomrpdet så skulle man få en lista på olika turer man gjort!

Påsken 2001, Topptur 2002, Tolpagourni 1999 osv.
 
Re: Rätta befntliga fel

niking; sa:
Vad pengar beträffar så finns det en förträfflig egenskap som heder idialist.
Jag är i många sammanhang en idealist, men som Lantmäteriverket behandlar sina kunder och skattebetalare har jag gett upp. Anlitar nu privata alternativ (även om det är förmodligen olagligt som jag tolkar Lantmäteriverket finstilta text om Kartex, något i stil med ”RIK filer får ej användas ihop med annat program än Kartex”) som har bättre funktioner i de flesta sammanhang, bättre support och kontinuerligt tar till vara på sina kunders konstruktiva kritik och önskemål.

Det enda jag använder Kartex till numera är Sök Ortnamn, där är Kartex klart bättre än dom privata alternativen.

Om jag inte vore idealist, skulle jag inte här dela med mig dom erfarenheter jag förvärvat under åren, och dom erfarenheter/ synpunkter jag delgett tillverkare av olika produkter under åren.

En lite klantitigt placerat rem, ett dåligt blixtlås, dåliga spännen, dålig passform på en bindning går att åtgärda själv, men ett program går inte att åtgärda själv när man inte har tillgång till källkoden.

Men jag är inte så envis att jag inte kan ändra mig, ska kontakta "din man" på Lantmäteriverket om jag hittar (har städat en nästan full hårddisk) mitt dokument om alla invändningar om fel /oegentligheter jag hittat i Kartex och om jag inte risker åtal för att jag avänder program som Lantmäteriverket sålt dyra (?) licenser till.

Per Brune /sprättare, filare och programkonstruktör
 
Vänta inte på Lantmäteriet

Hej Per!

Du har helt rätt i att den sista tillämpningen som Kartex var ensam om var ortnamnssökningen. Den finns numera även i Oziexplorer, enda förlusten är att man får söka på Vasteras, Oregrund.

Det verkar vara exakt samma ortnamn som ingår.

Jag har nu kastat ut Kartex för gott. Man lever ju bara en gång och troligen inte så länge att man får se Kartex komma i närheten av Oziexplorer. Kartex saknar inte endast tilläggsfunktioner utan även en del basfunktioner, (Gridlines, track till GPS, vettig utskrift av kartbild).

Peter Törlind efterlyser en indexkarta där man ser vilka kartor man har. Det finns redan i Oziexplorer.

Det finns rutiner för att ta ut Kartex-kartor (.RIK) i
småbitar och klistra ihop till lagom stora ark i packbit TIFF och kalibrera för Ozi.

Det är aldrig för sent att ge upp! När det gäller Kartex och Lantmäteriet kan det knappast ske fort nog!
 
Import och export format för waypoints

Saknar verkligen möjligheten att importera och exportera waypoints (tracks, routs) med andra GPS program.

Pysslar lite med Geocaching och där plockar jag ner waypoints från webben till TopoGrafix program.
När jag sedan vill ha dem i Kartex måste jag flytta dem till GPSen och sedan tillbaka till Kartex.

Känns lite omodernt men det beror nog på att det inte finns någon standard.

Här är deras svar på min fråga om möjlighet med andra format.

--- Start ---
Som du säger så saknas det standard kring formaten för waypoints, rutter och
tracks. Vårt format är en kommaseparerad textfil och tanken med det är att
användaren själv skall kunna editera filen till ett annat format. Eftersom
du är den första som frågat efter stöd för andra format så har vi hittills
inte funderat på att göra några förändringar. Vi arbetar för tillfället med
en ny version av Kartex och dina synpunkter kommer att ta i beaktande, men
jag kan inte lova att vi kommer att stödja fler format innan någon standard
finns.

MVH Kundtjänst
--- Slut ---

Är det någon som vet om det finns något färdigt program som omvandlar mellan olika comma separerade format eller finns det någon där ute som känner att det finns en mission att fylla. :)

// Peter Jegbert
alias Blue_SE
 
Re: Import och export format för waypoints

Använd Oziexplorer som också har kommaseparerade data. Ozi kan exportera i ett kortare textformat.
Vill du skapa konverteringsrutiner mellan alla möjliga och omöjliga program så får du nog skriva dom själv.

Blue_SE; sa:
Saknar verkligen möjligheten att importera och exportera waypoints (tracks, routs) med andra GPS program.

Pysslar lite med Geocaching och där plockar jag ner waypoints från webben till TopoGrafix program.
När jag sedan vill ha dem i Kartex måste jag flytta dem till GPSen och sedan tillbaka till Kartex.

Känns lite omodernt men det beror nog på att det inte finns någon standard.

Här är deras svar på min fråga om möjlighet med andra format.

--- Start ---
Som du säger så saknas det standard kring formaten för waypoints, rutter och
tracks. Vårt format är en kommaseparerad textfil och tanken med det är att
användaren själv skall kunna editera filen till ett annat format. Eftersom
du är den första som frågat efter stöd för andra format så har vi hittills
inte funderat på att göra några förändringar. Vi arbetar för tillfället med
en ny version av Kartex och dina synpunkter kommer att ta i beaktande, men
jag kan inte lova att vi kommer att stödja fler format innan någon standard
finns.

MVH Kundtjänst
--- Slut ---

Är det någon som vet om det finns något färdigt program som omvandlar mellan olika comma separerade format eller finns det någon där ute som känner att det finns en mission att fylla. :)

// Peter Jegbert
alias Blue_SE
 
Re: Import och export format för waypoints

Blue_SE; sa:
Saknar verkligen möjligheten att importera och exportera waypoints (tracks, routs) med andra GPS program.

Är det någon som vet om det finns något färdigt program som omvandlar mellan olika comma separerade format eller finns det någon där ute som känner att det finns en mission att fylla. :)

// Peter Jegbert
alias Blue_SE

Med GARtrip http://home.t-online.de/home/gartrip kan man göra omvandlingar av ”trackfiler” och ”waypoints” mellan diverse programformat som OziExplorer, Fugawi och Waypoint+. Supportar dock ej Kartex format, vilket inte är speciellt förvånande.

Trots namnet (GARtrip) ska det funka även ihop Magellan GPSer. Silvaägare får tyvärr återigen finna sig i att ha en GPS som få program supportar.

Per Brune
 
Mera förslag

Det vore på sin plats om det gick att välja hur stora marginaler man vill ha på utskriften. Det blir ju mycket stora marginaler med A4 format på utskriften.

Valfri utskriftsformat (A6, A5, A4, A3, A2, A1, A0....) skulle ju inte skada.

Möjlighet att på skärmen visa (i separat fönster) och separat skriva ut teckenförklaringar vore ju också mumma. Nu får man ju ha en pappeskarta brevid.

/Niklas
 
Kartex håller mycket låg kvalite med tanke på priset

Mina spontana synpunkter på Kartex:

* Utskrift
Utskriftsinställningarna borde vara utformade som de flesta andra program med val av marginaler, utskriftorientering etc.
Dessutom vore det trevligt att direkt i kartbilden kunna se vad som skrivs ut.

* Inställningar
Varenda gång jag startar Kartex får jag flytta fönstren och skala om dem samt koppla dem. Inför automatisk koppling och egna användarinställningar.

* Förminska/förstora
Förstora fungera hyfsat dock är det inte alltid som den del av kartan som ramats in kommer med.
Förminskafunktionen är mer eller mindre obegriplig. Vad menas med den ruta som måste skapas vid förminskning?
Inför en normal funktion på förminska/förstora:
Det räcker med att välja förstoringsglas och sedan vänsterklick för att zooma in och shift eller control plus vänsterklick för att zooma ut. Om man vill se en viss del förstorad så ramar man in den. Val av standardskala kan ske med den variant av shift/control plus vänsterklick som ej användes för utzoomning.

* Track-visning
Vid flera tillfällen har jag råkat haft lilla översiktskartan vald när jag öppnat dialogen för track och läst in den till Kartex. Resultatet blir att tracken syns i det fönstret! Helkass!
Inför följande:
- I trackdialogfönstret ska man kunna välja i vilket kartfönster tracken ska presenteras.
- Inställningar för presentation av track (färg och linjetjocklek).
- Möjlighet att läsa in flera tracks samt kunna visa dessa med olika färg.

* Mätning av avstånd, polygonavstånd
Vid mätning av avstånd försvinner markerad linje då man flyttar kartbilden.
Dessutom verkar det allmänt svårt att nollställa och börja om med en ny mätning.

* Inmatning av koordinater
Vettig funktion för att mata in koordinater som man har data för saknas. Jag har endast lyckats med att skriva in en koordinat genom att först skapa en på skärmen och sedan gå in och editera den.
Det vore även bra att kunna ändra vissa saker (typiskt symbol) för flera punkter samtidigt.


/SJ
 
Kartex 4.0

Jag snackade just med Lars Sävmarker på Lantmäteriet. Han lät hälsa att "version 4.0 kommer till sommaren".

På min fråga om det ska gå att uppgradera från Kartex 3.05 online så sa han att "det är en sak som ledningsgruppen tittar på". Har ni några önskemål om detta....?

/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Lantmäteriet slutar med Kartex och RIK-formatet Navigering 9
niking Spår som ritöverlägg i Kartex Navigering 6
artec Pocket Kartex och HTC HD2?? Navigering 2
Stordrulen Pocket kartex i mobiltelefonen ? Navigering 3
Sarano Kartex Rutnät Navigering 2
gfredriksson Kartex vs MapSource Navigering 1
2-stroke Grundskala i pocket kartex Navigering 2
Brune Ny Kartex version Navigering 4
coolmanq Ort-databas Norge till Kartex? Navigering 3
niking Rutnät bugg i Kartex. Navigering 2
Stordrulen Några om Pocket Kartex 4 Navigering 4
Stordrulen Navman pin 570 & Pocket kartex Navigering 2
Karl.mittiskogen Kartex och GlobalSat BU-353 GPS Navigering 1
Ante_99 Pocket Kartex till HTC Touch Navigering 0
Pelle Å Ändra kwf-format (Kartex 5.0) till gdb-format (Mapsource)? Navigering 6
löven Koordinatfel -Kartex Navigering 13
Arstuga Ett par ... om Pocket Kartex Navigering 3
BerntI Presentation av Waypoints i Kartex Navigering 4
Brune Kartex blir avgiftsfritt Navigering 11
Crazydee Garmin12 och kartex????? Navigering 6
lax90 Pocket Kartex lagring på "storage card" Navigering 3
svlcm Ny ver av Kartex (5.3) Navigering 0
lagerstrom Vilka format klarar Kartex Ver 5? Navigering 1
Jonas.O Editera spårfil i kartex? Navigering 1
Brune Kartex lever Navigering 1
grodanbolle Kartex hänger sig! Navigering 7
eloserik Kartex 5.1 beta finns för uppdatering hos Lantmäteriet Navigering 0
avslLM Kartex - ett framtidsscenario Navigering 33
fisherbike Etrex USB till Kartex? Navigering 16
Brune Räknefel i markera kartyta, i Kartex 5 Navigering 2
eloserik Kartex 5 är uppdaterat Navigering 21
bennys Strul att överf tracks mellan etrex Venture och Kartex Navigering 0
avslLM Kartex i framtiden Navigering 1
Metis GPSmap 60c + Kartex 5 Navigering 3
nr23se Kartex problem. "Ej tillåten använding av..." Navigering 4
el_lobo Hjälp med kartex +ozie Navigering 2
matte_upp Kartex och eTrex Navigering 6
jonasolof Skillnaden mellan Kartex 5 och Kartex 4? Navigering 7
Store Pocket Kartex för Pocket PC Navigering 6
Store Fel i OziExplorer jmf Fugawi och Kartex Navigering 7
Lasse Nilsson Kartex 5, med mera. Navigering 6
anderskarlsson Kartex Navigering 3
S Jonstorp Transformation i Kartex/Swe Trans Navigering 3
Krux Kartex 4 Navigering 4
garminetrex Läsa EasyGPS-filer (.loc) i Kartex? Navigering 6
marcushedblom Koord. försvann från GPS vid överföring till Kartex Navigering 0
dexecupen Kartex vs Fugawi Navigering 4
Roni Kartex+Magellan meredian Navigering 0
ekis Kartex 4 Navigering 4
Kris-10:an Kartex + SILVA = ?? Navigering 3

Liknande trådar